جهانگیر الماسی در گفتگو با هنرنیوز:
فرانسویها ممنونیم
24 ارديبهشت 1393 ساعت 10:41
جهانگیر الماسی گفت: بنده شخصاً از بخش فرهنگی سفارت فرانسه به دلیل روشنگری و انتشار دفترچه اسامی کارگردانان ایرانی که از سوی این سفارتحانه حمایت شده اند برای فیلم ساختن، تشکر میکنم. با انتشار این دفترچه فکر میکنم باید به درستی حرفهای ابراهیم حاتمی کیا پی ببریم.
جهانگیر الماسی در واکنش به دفترچه منتشر شده فرانسویها که در آن نام چند سینماگر دیده میشد که از سوی سفارت فرانسه به آنها کمک شده بود تا فیلم بسازند گفت: ابتدا باید از سفارت فرانسه به دلیل این شفافیت تشکر کنیم من به سهم خودم از بخش فرهنگی سفارت فرانسه شخصاً تشکر میکنم چرا که هیچ چیزی را در پرده ابهام قرار نمیدهد. در مرحله بعد باید این را بگویم که بدیهی است که غربیها به فکر منافع خودشان هستند چه اقتصادی و چه فرهنگی آنها در این حوزهها در یک فیلم سرمایه گذاری میکنند و نشان میدهند که در امر فرهنگ سازی و یا انتقال فرهنگشان به دیگر کشورها بیکار ننشستهاند.
دوست دارم به گونه ای دیگر نگاه کنم
وی در ادامه افزود: بایستی این موارد کارشناسی شود و با دیدن این فیلمها به این موضوع پی ببریم که چه منافعی از آنها در این نوع فیلمها تامین شده است. خوش بینانهترین حالتش این است که افرادی که این کار را کردهاند بیشتر به دنبال بازار مصرف فیلم بودهاند. در حقیقت دوست دارم این گونه فکر کنم که اگر همکاران من در سینما به این سمت رفتهاند که از امکانات یک سفارت سیاسی استفاده کردهاند غافل از این بودهاند که این سفارت حتماً بهره برداریهای سیاسی خود را از این جریان خواهد کرد و بیشتر به دنبال منافع مادی و فردی خودشان بوده اند.
حرکت افراد بی اطلاع به نفع بیگانه ها
الماسی این گونه ادامه داد: به نظر من همین که فردی این کار را در چنین کشوری انجام دهد نشان می دهد که نمیداند چه حساسیتهایی وجود دارد نشان از بیاطلاعی آن فرد دارد و بازخوردهای آن هر چند ناخوشایند به نفع بیگانهها خواهد بود چرا که آنها در هر صورتی به منافع خودشان خواهند رسید همین که اعتماد سینماگران ما را جلب کنند تا با سرمایه آنها کار بسازند میتواند بخشی از منافع آنها باشد.
ابراهیم حاتمی کیا راستگویی کرده است
وی در ادامه افزود: فکر میکنم حرفهای ابراهیم حاتمی کیا که در این زمینه زده است درست است و افرادی از برخی از سفارت خانهها برای ساخت فیلم پول دریافت میکنند و بهتر است کمی دقتمان را بیشتر کنیم و آگاهانهتر در این مسیر حرکت نماییم. به نظرم ابراهیم حاتمی کیا در این شرایط مردانگی و راستگویی کرده است آن هم درجهت حراست از خون کسانی که برای این انقلاب و حفظ مرزهای این سرزمین ریخته شده است.
ذات انقلاب مصرف گرا بودن نیست
الماسی در ارتباط با معقوله فرهنگ سازی در کشور که سینما و سینماگران ما را به مسیرهایی برده است که کمی دور از فرهنگ سازی است گفت: بنده فکر میکنم به لحاظ مسائل اقتصادی و مدیرتی کلان در کشور کمی عوام زده شدهایم. وقتی میگویم عوام زده با خوش بینی کامل میگویم عوام زده و گرنه مصرف گرا شدن و یا تبدیل شدن به یک کالای مصرفی ذات انقلاب نیست آن هم انقلاب اسلامی ما که نسبت به آن باید با دقت فراوان حرف بزنیم.
خوراک های فرهنگی که عوام زدگی را تبلیغ کرده اند
کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در ادامه افزود: متاسفانه ما در بهرگیری از سینمای هند و یا آمریکا و حذف سینمای اروپا کمی قدمهای نادرستی رابرداشتیم. با توجه به این نکته بسیار ارزشمند و مهم که کشور ما یک کشور انقلابی است و دعوتهای متوالی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از تفکر سیاسی و انقلابی جوانها همیشه توصیه شده است. تفکر سیاسی یعنی اندیشه، تفکر و تعمل در امور مختلف من جمله امور فرهنگی. به دفعات این دعوت از سوی مقام معظم رهبری و حتی امام خمینی (ره) در امتداد راه انقلاب از جوانها شده است که در کارهای فرهنگی شرکت داشته باشند و آنچه که خودشان از اسلام آموختهاند را وارد کارشان کننداما متاسفانه خوراکی که برای جوانها در نظر گرفته شد مواردی بودند که عوام زدگی را تبلیغ میکردند و در بسیاری از مواقع هم بیاندیشگی و احساس گرایی در ذات این تبلیغها موج میزد.
بیشتر آنتن های حسی مان فعال بوده است نه اندیشه
وی در ادامه گفت: ما در دنیای سینما دو کار را انجام میدهیم یا آنتنهای حسی افراد را فعال میکنیم و مردم را احساسی میکنیم و یا آنتنهای حسی را میبندیم و شعور و عقل و اندیشه را فعال میکنیم. من فکر میکنم در طول این سالها بیشتر آنتنهای حسی باز شدند و ما تحت تاثیر قرار گرفتیم و کمتر سعی کردیم در حوزه سینما و فرهنگ سازی تاثیر گذار باشیم.
حذف تراژدی ناشی از تاثیز پذیری از سینمای آمریکا
الماسی در ادامه گفت: و متاسفانه در این مسیر از سینماهایی مانند هند و آمریکا طبعیت کردیم و این را در آثارمان میتوان دید. در این طبعیت بهایی را هم باید پرداخت میکردیم و آن حذف تراژدی از فیلمها و قصههای ما بوده است. تراژدی است که موجبات یادگیری اخلاق و پند آموزی را فراهم میکند. تراژدی باعث میشود تا ما تعمل و تفکر کنیم و این مهم از فیلمها و قصههای ما حذف و یا کمرنگ شده است. سینمای آمریکا تاثیر خودش را با اسپشیال افکت و صداگذاری و تکنیکهای دیگری میگذارد. علت بیهویتی ذاتی سینمای آمریکا گریز و حذف تراژدی است و سینمای هند که مقلد سینمای آمریکا هم است در این راستا قرار گرفته است. در سینمای اوروپا و ایران هنوز میتوان تراژدی را دید. در سینمای قبل از اتقلاب و حتی در آن فیلم فارسیها هم رگههایی از تراژدی را میدیدیم.
شهید آوینی را تنها نگذاریم
این کارگردان و بازیگر پیشکسوت با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نباید شهید آوینی را تنها گذاشت گفت: تراژدی در فیلم نقطهای است که هر آن کس که اهل تفکر، تعمل و اندیشه است را به فکر فرو میبرد و باعث میشود مخاطب در عمل قهرمان و آنچه که انجام داده است تفکر کند. اصولاً حیات هنر با تراژدی امتداد پیدا کرده است. در بسیاری از آثار دیدهام که ما حماسه را به حادثه تبدیل کردهایم. خدا بزرگانی مانند قیصر امینپور و شهید آوینی را بیامرزد و من به اهل هنر و تفکر پیشنهادم این است که در این روزها که نیاز شدید به فرهنگ سازی داریم شهید آوینی را تنها نگذارند و نشان دهند که این انقلاب افرادی را داشت که تفکر خودشان را داشتند بدون هیچ نوع تاثیر پذیری همانند مهدی مددپور و قیصر امینپور که پر واضح است که آنها فرهنگی داشتند بدون هیچ نوع تاثیر پذیری از دیگر کشورها.
سی و پنج سال گذشته را باید بازنگری کنیم
ما باید از گذشته پند بگیریم و نسبت به روندمان در حوزههای مختلف به خصوص فرهنگ سازی که در طی سی و پنج ساله گذشته اتفاق افتاده است بازنگری نیز داشته باشیم. ابراهیم حاتمی کیا حرف بزرگی زده است که ما در عرصه فرهنگ احتیاج به انقلاب فرهنگی داریم این سخن هم بزرگ است و هم درست که باید در این جهت گام برداریم و حرکتی این چنینی نیاز جامعه امروز ما است.
کد خبر: 71470
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciu5ay.t1azy2bcct.html
هنر نیوز
http://www.honarnews.com