جشنواره راديو فردا آغاز مي‌شود

این صدا است که می ماند

4 خرداد 1389 ساعت 11:36


فردا يازدهمين جشنواره بين‌المللي راديو كليد مي‌خورد و رقابت مجريان، سردبيران، تهيه كنندگان و ديگر دست‌اندركاران اين رسانه «قديمي» و «صميمي» با يكديگر آغاز مي‌شود.

به گزارش هنر نیوز به نقل از جام جم،هنرمنداني كه مخاطبان راديو ، آنها را فقط از روي صداهاي دلنشين‌شان مي‌شناسند، از فردا در زيباكنار‌ گردهم مي‌آيند و در اين ضيافت 4 روزه تجربياتشان را با يكديگر تقسيم مي‌كنند. جشنواره راديو فرصت خوبي است براي تجليل و تقدير از افرادي كه در طول يك سال گذشته در راديو زحمت كشيده‌اند و مونس لحظات تنهايي شنوندگاني از گوشه و كنار كشور شده‌اند.

در سال جاري برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف صداي جمهوري اسلامي با برنامه‌هاي خارجي حاضر در جشنواره به رقابت مي‌پردازند تا نقاط ضعف و قوت كارهاي داخلي به شكل برجسته‌تري نمايان شود.

جشنواره راديو مي‌تواند با مروري بر كارنامه يك‌ساله اين رسانه، چشم‌انداز روشني را براي سال‌هاي آينده ترسيم كند.

يكي از انتقادهاي كارشناسان نسبت به جشنواره راديو در سال‌هاي گذشته اين بود كه چرا زمينه‌هاي آشنايي شركت‌كنندگان جشنواره با برنامه‌هاي برگزيده خارجي فراهم نمي‌شود. در جشنواره امسال به اين نكته توجه شده و قرار است 2 برنامه ايراني و 2 برنامه خارجي پس از پخش براي حاضران نقد و بررسي شوند.

يازدهمين جشنواره بين‌المللي راديو و سومين اجلاس جهاني صدا، همزمان با هفتادمين سال تاسيس راديو، از 5 تا 7خردادماه در زيباكنار برگزار مي‌شود.

معاون صدا: رشد خوبي در آثار برنامه‌سازان مشاهده مي‌شود

محمد حسين صوفي، معاون صداي سازمان صداوسيما معتقد است: جشنواره راديو يكي از عرصه‌هايي است كه برنامه‌سازان مي‌توانند خود را بيازمايند و به نقاط ضعف و قوت خود پي ببرند. همچنين در اين محافل با توانايي‌هاي ديگران آشنا مي‌شوند.

او مي‌گويد: رسانه‌اي در جذب مخاطب برنده مي‌شود كه با كيفيت‌تر باشد. اين كيفيت جنبه‌هاي متفاوتي دارد و شامل انتخاب و آرايش مناسب محتوايي، ساختاري، تناسب مدت برنامه با ويژگي‌هاي پيام، ملاحظات زيبايي شناختي و فني، سبك بيان گويندگي، انتخاب موسيقي و انتخاب عوامل مي‌شود.

 صوفي با بيان اين كه خوشبختانه در جشنواره امسال رشد خوبي را در آثار برنامه‌سازان راديويي مشاهده مي‌كنيم، مي‌افزايد: براي اولين بار است كه رقابت به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود. يعني برنامه‌‌سازان داخل كشور با برنامه‌سازان خارجي در يك عرصه رقابت مي‌كنند. توان برنامه‌سازان ما در حدي است كه بدون واسطه بتوانند در عرصه رقابت بين‌المللي حضور يابند.

او تصريح مي‌كند: عرصه‌اي پديد آمده تا برنامه‌سازان داخلي بتوانند با نوآوري، ابتكار و نوانديشي آثاري را توليد كنند كه در مقايسه با آثار ديگر كشورها از موقعيت و كيفيت قابل قبولي برخوردار شود.

صوفي يادآور مي‌شود: سعي ما بر اين است كه در همه هم‌انديشي‌ها و جشنواره‌هاي معتبر جهاني حضور فعال و تاثيرگذاري داشته باشيم. براي جشنواره ABUپرايز كه امسال در ژاپن برگزار مي‌شود، همه شبكه‌هاي مختلف راديويي برنامه‌هايي توليد كرده‌اند كه براي ارزيابي و قضاوت نهايي به ژاپن ارسال مي‌شود.

وزير ارشاد: راديو درعرصه رقابت رسانه‌اي نقش‌فعالي ايفا مي‌كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز درباره يازدهمين جشنواره بين‌المللي راديو و سومين اجلاس جهاني صدا مي‌گويد: راديو در گذشته بدون رقيب بود ولي امروز اين رسانه گرم با توجه به رقباي گسترده‌اي كه در سطح جهان پيدا كرده، به طراحي و توليد برنامه‌هايي نياز دارد كه بتواند همگان را مانند گذشته به‌سوي خود جذب كند.

سيد محمد حسيني، وزير ارشاد راديو را رسانه‌اي محبوب توصيف مي‌كند و مي‌افزايد: راديو همچنان توانسته در صحنه، رقابت پررنگي داشته باشد و با برنامه‌هاي جذاب، مخاطبان خود را حفظ نمايد.

وي با اشاره به تخصصي شدن شبكه‌هاي راديويي افزود: راديو امروز بايد حرف جديدي براي گفتن داشته باشد و از فرصت‌هاي بوجود آمده بهره لازم را ببرد تا حتي كساني كه از اين رسانه استفاده نمي‌كردند، امروز مطالب تخصصي و نيازهاي خود را از راديو پيگيري كنند.

وزير ارشاد خاطرنشان مي‌كند: لحن بيان، نحوه اجراي برنامه‌ها و ادبياتي كه در برنامه استفاده مي‌شود همه مي‌تواند در جذب مخاطبان راديو موثر باشد و راديو را نسبت به رسانه‌هاي ديگر موفق‌تر نمايد.

برنامه‌هاي برگزيده بايد نقد و بررسي شود

 حامد مشكيني از جمله مجريان پركار راديو جوان است كه هم اكنون برنامه‌هاي الفباي جواني و هفت ترانه را اجرا مي‌كند. او با خوشبيني به روند برگزاري اين اتفاق نگاه مي‌كند و در عين حال پيشنهادهايي را جهت برگزاري بهتر آن ارائه مي‌دهد.

حامد مشكيني مي‌گويد: برگزاري جشنواره به خودي خود مي‌تواند شور و شوقي را در بين فعالان و برنامه‌سازان راديويي به وجود آورد. ضمن اين كه اگر به صورت كارشناسي شده برگزار شود مي‌تواند در شناسايي استعدادها تاثيرگذار باشد.

اين مجري راديويي يادآور مي‌شود: قبلا برنامه‌ها را به‌صورت تصادفي از بين برنامه‌هاي پخش شده انتخاب و داوري مي‌كردند؛ اما در حال حاضرمي گويند مختص جشنواره برنامه راديويي توليد كنيد.

تهيه كنندگان فرصت دارند در زمان كافي برنامه شسته رفته‌اي توليد و روانه جشنواره كنند. در نتيجه بعضا برنامه‌هايي مقام مي‌آورند كه اصلا از راديو پخش نشده‌اند.

او ترجيح مي‌دهد جشنواره در تهران برگزار شود تا نيروهاي راديو بتوانند حضور پررنگ‌تري در آن داشته باشند.

از نظر مشكيني برنامه‌هايي كه برگزيده مي‌شوند بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرند. او مي‌گويد: سال گذشته برنامه‌اي از انگلستان برتر شناخته شد. بايد برنامه‌سازان راديو دعوت شوند و در همايشي اين برنامه را بشنوند و نقاط قوت آن را شناسايي كنند.

حامد مشكيني مي‌افزايد: يكي از امتيازات جشنواره راديو در سال گذشته اين بود كه به برگزيدگان قول استخدام رسمي در راديو را داده بودند. اين ويژگي به شركت كنندگان انگيزه مضاعفي مي‌داد؛ اما امسال اين امتياز برداشته شده است.

اين مجري راديو مي‌گويد: داوران بايد معيار‌هاي مشخصي براي داوري داشته باشند. در حال حاضر مي‌بينيم برخي داورها طرفدار استفاده از موسيقي پاپ هستند و برخي با موسيقي اصيل موافقند. هر كدام از اين گرايش‌ها منجر به يك جور داوري خاص مي‌شوند.

داوري‌ها بر مبناي برنامه‌هاي پخش شده انجام شود

 سعيد پورمحمودي، مجري راديو چند سال پيش در جشنواره هفتم به عنوان گوينده برتر بخش مستند شناخته شده و تنديس زرين جشنواره را دريافت كرده است. او برنامه‌اي به نام ريگ جن‌ را اجرا كرده و به نظر خودش به خاطر حس و لحن و جنس صدايش مورد تقدير قرار گرفته است. او مي‌گويد: ريگ جن نام منطقه‌اي در ايران است كه به‌مثلث برمودا‌ شباهت دارد. من در اين برنامه صدايم را به حالتي نزديك كردم كه وهم انگيز و عجيب و غريب باشد.

او كه هم اكنون اجراي برنامه‌هاي نفس عميق و هفت‌ترانه‌ را به عهده دارد، توضيح مي‌دهد: جشنواره زماني مي‌تواند بر توليدات راديويي بيشتر تاثير بگذارد كه داوري‌ها بر مبناي برنامه‌هاي پخش شده انجام شود؛ اما در حال حاضر برخي فقط كارهاي به اصطلاح جشنواره‌اي مي‌سازند و تحويل جشنواره راديو مي‌دهند.

او يادآور مي‌شود: خط قرمز‌هاي برنامه‌هاي جشنواره با خط قرمز‌هاي برنامه‌هاي در حال پخش متفاوت است. به همين خاطر برخي از برنامه‌هاي برتر جشنواره قابل پخش از شبكه‌هاي راديويي نيستند.

آشنايي با الگوهاي مختلف برنامه‌سازي

عليرضا محمدنيا تاكنون تهيه‌كنندگي و كارگرداني بسياري از برنامه‌هاي راديو را بر عهده داشته است. او از سال 83 تاكنون با برنامه‌هايي چون ياران آتش، زشت و زيبا‌، آيينه در غبار و... چندين مقام برتر را در جشنواره برنامه‌هاي راديويي كسب كرده است.

اين تهيه‌كننده راديو مي‌گويد: برگزاري جشنواره موجب مي‌شود دست‌اندركاران راديو با مدل و الگوهاي مختلف برنامه‌سازي آشنا شوند.

او سليقه داوران انتخاب شده را در جنس داوري تاثيرگذار مي‌داند و مي‌گويد: داوران جوان به برنامه‌هايي علاقه دارند كه چالشي باشند و ريتم تندتري داشته باشند، اما داوران ميانسال به نكات ديگري توجه مي‌كنند. در نتيجه هر سال با نگاهي به تركيب داوران مي‌شود نتايج نهايي را پيش‌بيني كرد، چون هر سال معيارهاي داوري عوض مي‌شود.

گزارش از احسان رحیم زاده

 


کد خبر: 10378

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcivpaz.t1auy2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com