مرکز ملی فرش و استاد قبا شیوا چه پاسخی دارند؟

تکراری‌بودن پوستر «نمایشگاه فرش دستباف» برای چهارمین سال متوالی

1 شهريور 1396 ساعت 10:05

هدف از این نوشتار نقدی بر کار عجیب و غیر حرفه‌ای مرکز ملی فرش ایران مبنی بر تکراری‌بودن پوستر این نمایشگاه برای چهارمین سال متوالی (دورۀ بیست و سوم تا بیست و ششم) است که به گفته خودشان به منظور شکل‌گیری و تثبیت این رویداد در ذهن مخاطبان، الگوی کلی فرش دستباف ثابت است!


 
 «نمایشگاه فرش دستباف ایران» عنوان سالانه‌ای است که برای شناساندن و به نمایش گذاشتن بزرگترین دستاورد بافندگان ایرانی هر سال از اول شهریور به مدت یک هفته برگزار می‌گردد. دستبافته‌هایی که نمایندگان بی‌چون و چرای این سرزمین می‌باشند؛ زیرا ارزش‌های بصری در نقش‌مایه‌های فرش ایران برگرفته از معیشت، باورها، اعتقادات و آرمان‌های این سرزمین بوده و به صورت خودجوش در هنر ساکنان هر منطقه‌ای نمود پیدا می‌کند و به حق آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و هنر این زادبوم است.
با عنایت به مقدمه ذکر شده هدف از این نوشتار نقدی بر کار عجیب و غیر حرفه‌ای مرکز ملی فرش ایران مبنی بر تکراری‌بودن پوستر این نمایشگاه برای چهارمین سال متوالی (دورۀ بیست و سوم تا بیست و ششم) است که به گفته خودشان به منظور شکل‌گیری و تثبیت این رویداد در ذهن مخاطبان، الگوی کلی فرش دستباف ثابت است و تنها فرش درج شده بر روی پوستر تغییر می‌کند؛ که البته نمی دانم با کدام استدلال به این مهم دست یافته‌اند؟! و جای تعجب است چگونه طراح این پوستر که با توجه به مندرجات سایت مرکز ملی فرش از طراحان گرافیک نامدار معاصر ایران است نیز به این مهم واقف شده و رضایت داده است. می‌خواهم بگویم در حق فرش ایران ستم روا داشتید شما که امضای کاری پوسترهای‌تان همیشه دست آزاد است، شما که به فرهنگ این کشور همیشه توجه کرده‌اید، شما که حس و حال پوسترهای‌تان همیشه از دور نمایان است، و ختم کلام شما که قباد شیوا هستید! چگونه فرش ایران را چنین مرده و زار و بی‌حال به نمایش گذاشتید؟ مگر فرش ایران به دار و دفتین و قیچی خلاصه می‌شود؟ یعنی هویت بزرگترین نمایشگاه دستبافته‌های ایران باید بوی تکرار بدهد؟یعنی «لی‌اوتی» بهتر ازین نمی‌توانست برای این پوستر طراحی شود؟ نمی‌دانم جواب‌تان چیست اما از شما چنین ظلمی بعید است استاد... و ختم کلام روی صحبت نهایی‌ام با مرکز ملی فرش ایران است که گویا آگاهانه خود را به خواب زده‌اند در صورتی که می‌دانند فرش ایرانی غنی‌ترین نمونه‌های نقش مایه و موتیف را دارا است و تا سالیان دراز می‌توانند به صورت کافی از آن تغذیه کنند و هر سال نمودی از فرهنگ ایران را بر روی اعلان این نمایشگاه به مرحله ظهور برسانند؛ اما نمی‌دانم فرش ایرانی همچون بازارش، قربانی کدام بی‌تدبیری شده است؟

محمود کریم پور
عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و 
 عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران




 
پوستر دوره های بیست و سوم تا بیست و ششم


کد خبر: 95078

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcivua3.t1awy2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com