گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای نمايشگاه «منتخب گنجينه هنرستان هنرهای زيبای تهران»

می‌خواهیم اهميت هنرستان‌ها را در آموزش هنر يادآوري ‌كنيم

3 خرداد 1390 ساعت 14:43


دکتر مسعود ناصري گفت: در نمايشگاه «منتخب گنجينه هنرستان هنرهای زيبای تهران» می‌خواهیم اهميت هنرستان‌ها را در آموزش هنر يادآوري ‌كنيم.
به گزارش خبرنگارتجسمي هنرنيوز؛ نشست مطبوعاتی نمايشگاه «منتخب گنجينه هنرستان هنرهای زيبای تهران» امروز با حضور دکتر مسعود ناصري سرپرست مؤسسه فرهنگي و هنري صبا و «احمد رويايي» مدير هنرستان هنرهاي زيباي پسران و باحضورخبرنگاران درموسسه فرهنگي و هنري صبابرگزارشد.
در آغاز اين نشست، مسعود ناصري با اشاره به اهميت آموزش در آموزشکده‌ها و دانشكده‌ها گفت: «موسسه فرهنگي صبا وابسته به فرهنگستان هنر در راهبرد جديدش اهميت به آموزشكده‌ها و دانشكده‌ها را از اهداف اصلي خودش قرار داده است. پيرامون اين ماجرا از سال گذشته فعاليت اين موسسه به عنوان يك سازمان فرابخشي آغاز شد و سعي شد که به آموزش توجه شود.»
ناصری درباره پیشینه آموزش در ایران گفت: « آموزش در ايران اسلامي و در دنياي كهن ما هميشه وجود داشته است. اگر به مكاتب هرات، تبريز، اصفهان و شيراز رجوع كنيم، مي‌بينيم كه كارگاه هاي هنري در ايران از همان وقت شروع شده و تا دوره قاجار پيگيري شد. نهايتاً در سال 1300 شمسي و اوج هنر قاجار مدرسه صنايع مستظرفه را داریم كه به نوعي مكاتب دنياي جديد و مدرن را در هنر وارد مي‌كند. همان هنرستان تا سال 1319 شمسي به هنركده مروي و سپس با حضور گدار فرانسوي به دانشكده هنرهاي زيبا بدل مي‌شود.»
ناصری ادامه داد: « اهميت هنرستان‌ها در سابقه خودشان آنچنان است كه بهترين اساتيد كشور با بهترين موضوعات در بخش تدريس هنر وارد مي‌شوند و هنرستان جديدي را ايجاد مي‌كند. در واقع هنرستان به مثابه يك مكتب وارد مي‌شود. اساتيد درجه يك آنجا وارد مي‌شوند و شاگرداني كه به هنرستان مي‌آمدند، از اين استادان تغذيه مي‌كردند. »
سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا گفت: « پروژه آثار هنرستان‌ها يك پروژه نمایشگاه آثار فاخر نيست و ما اينجا قرار نيست آثار فاخر اساتيد را به نمايش بگذاريم تنها مي‌خواهيم اهميت هنرستان‌ها را در بخش هنر و فرهنگ يادآوري و احياء كنيم. اميدواريم اين حركت به شماره‌هاي 2 و 3 نيز ادامه يابد و با هنرستان اصفهان و ميرك تبريز نیز به نتيجه برسيم. »
ناصري درباره اجراي پروژه نمايشگاه هنرستان گفت: « اين نمايشگاه در دو بخش قديم و معاصر برگزار می شود. بيش از 85 درصد آثار، مربوط مي‌شود به دانش آموختگان هنرستان و بخشي به اساتيد هنرستان. بخش قديم حدود 200 اثر از آثار دوره هنرستان و دانش آموختگان است كه حالا در شكل يك استاد به مملكت خدمت مي‌كنند و 150 اثر از آنها از گنجينه هنرستان آمده و پيشنهاد شد كه همزمان آثار معاصر آنها نيز به نمايش گذاشته شود. »
ناصری درباره نشست های این نمایشگاه گفت: « از ديگر برنامه‌ها، نشست‌هاي علمي است كه در خلال نمايشگاه برگزار مي‌شود. اين نشست‌ها با دبيري علمي عبدالمجید حسيني‌راد انجام مي‌گيرد. افتتاحيه‌اي هم شامل اجراي موسيقي و سخنراني‌هاي تكميلي برپا مي‌شود. البته بخش انتشارات روابط عمومی هم در تدارك يك بولتن شامل مصاحبه‌ها، خاطره ها،‌ آثار و مقالاتي است كه به باز شدن بحث هنرستان‌ها كمك مي‌كند.»
ناصری در پایان گفت: « خيلي از آثار وجود دارند كه اسامي ناشناخته در بين آنها هست. سعي ما بر اين بوده حرف و معناشان حفظ شود.»
در ادامه احمد رؤيايي، مدير هنرستان هنرهای زیبای تهران گفت: « در دور جديدي كه افتخار خدمت از سال 86 در هنرستان را دارم،50 نمایشگاه در هنرستان برپا کردیم. اولين نمايشگاه این هنرستان پايان پروژه‌هاي هنرجويان در سال 1339 بود. بعدها در سال 58 كه هنرستان نيمه تعطيل شد نمايشگاهي در هنرستان موسيقي برپا شد و امسال در پنجاهمين نمايشگاه بيش از 300 اثر از كارهاي نقاشي، گرافيك، عكاسي و مباني رنگ هنرجويان داشتيم كه با استقبال خوبي روبه رو شد.»
رویایی درباره گنجینه این هنرستان گفت: « من در سال 1373 هم من مدیر هنرستان بودم. همان وقت قسمت‌هاي زيادي از هنرستان را بازسازي كرديم و در قسمت انبار با فضاي پر از گرد و خاك روبرو شديم كه آثار قديم بچه‌هاي هنرستان را در دل خود جاي داده بود. آنها را از انبار خارج كرديم و انبار را به يك آمفي‌تئاتر تبديل كرديم.
آثار نياز به مرمت داشتند که از يكي از هنرجويان هنرستان به نام عباس سليماني دعوت كرديم كه بسياري از آثار خراب شده را مرمت كند و در نهايت بعضي از كارها براي نمايشگاه آثار هنرستان در صبا توسط اين مجموعه مرمت شد.»
او ادامه داد: « در اسفند 73 كارهايي از استادان و هنرمندان شناخته شده ديگر كه بعد از انقلاب مطرح شده بودند در نگارخانه‌اي در محل كتابخانه هنرستان راه انداختيم. همچنین در سال 79 آقاي متولي مدير هنرستان شد و بعد از چند سال حبيب صادقي كه خود از فارغ‌التحصيلان هنرستان بود، به عنوان مسئول مركز هنرهاي تجسمي ديوارهاي گنجينه را تعمير و مرمت كرد. »
رویایی درباره آغاز فعالیت هنرستان با موسسه صبا گفت: « همكاري ما با صبا از پروژه گنجينه‌هاي از ياد رفته شروع شده و تاكنون ادامه يافته است. این نمايشگاه شامل آثار هنرستان پسران و دختران است. چراكه هنرستان دختران هم كارهاي خوبي در آن زمان ارائه دادند و هنرمندان خوبي را به جامعه هنري معرفي كردند. درصد زيادي از هنرمنداني كه كارشان در گنجينه بوده با صبا همكاري كرده‌اند و اگر كاري از ایشان در گنجينه نداشتند از آثار قديم و جديدشان كارهايي به نمايشگاه امانت داده‌اند.»
او با تشكر از موسسه صبا كه همكاري خوبي با هنرستان داشته‌ است، گفت: « با توجه به آثاري كه در گنجينه داشتيم و آثار تازه هنرمندان من فكر مي‌كنم يكي از بزرگ‌ترين و بهترين نمايشگاه‌هاي هنري را در نمايشگاه هنرستان شاهد خواهيم بود. چراكه هر چه نگاه مي‌كنيم به هنرمنداني برمي‌خوريم كه امروز از بزرگان هنر ايران هستند. از سال 32 استادان جليل ضياءپور، سيدعبداله حسيني، سهراب سپهري، محسن وزيري‌مقدم، مهدي كاظمي، فرشچيان، مهرگان، ابراهيم جعفري، سيمين دانشور، جلال آل‌احمد از استادان اين هنرستان بودند و كساني مثل تناولي و زنده‌رودي، عباس معيري، عليرضا اسپهبد، خاكدان، خسروجردي، آراسته، حبيب صادقي، كاظم چليپا از فارغ‌التحصيلان اين هنرستان بودند و طيفي از بزرگ‌ترين نقاشان ايران از اين هنرستان بيرون آمدند. »
در ادامه این نشست مسعود ناصري در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: « به نظر مي‌رسد كه آثار خيلي با دقت و انضباط در هنرستان جمع‌آوري نشده‌اند و در دوره‌هاي مختلف رؤساي هنرستان برخوردهاي مختلفي شده است. هنرستان در حفظ و نگهداري آثار هم مشكلات مالي داشته و هم مشكل مكان. ما تا آنجايي كه امكان داشته باشد آثار هنرستان را مرمت مي‌كنيم، اما به نظر مي‌رسد بايد توجه جدي‌تري به آثار گنجينه شود و اين نمايشگاه تذكري است به اين ماجرا. ما حاضريم اين آثار براي مرمت بيشتر به صورت امانت در صبا بماند اما اگر قرار باشد اين آثار به وزارت ارشاد هم برود ما همكاري لازم را همچنان خواهيم داشت.»
رؤيايي در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران درباره شیوه نگهداری آثار گفت: « آثار ما فقط كارها را نگه داشته‌ايم كه از اين كه هست بدتر نشود. البته تا آنجايي كه امكان داشته آثار را مرمت هم كرده‌ايم اما مرمت، نگهداري و حتي اختصاص مكاني براي نگهداري بيش از 1000 اثر بودجه كلاني مي‌خواهد. شايد كارها را در صبا براي مرمت و نمايشگاه بطور موقت بگذاريم تا وقتي كه بتوانيم از سوي معاونت هنري جايي را به اين گنجينه اختصاص دهيم. »
این نمايشگاه 10 خرداد ماه افتتاح مي‌شود و به مدت يك ماه در نگارخانه های آينه و خیال برپاست.


کد خبر: 27578

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcivwar.t1ayy2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com