خلاقیت و باورپذیری، دو عامل اصلی ارتباط با مخاطب فیلم مستند است
27 مهر 1395 ساعت 15:10
یک مستندساز اجتماعی معتقد است که «خلاقیت» و «باورپذیری» دو عنصر مهمی هستند که یک فیلمساز مستند با تکیه بر آنها میتواند روی مخاطب خود تاثیر بگذارد.
لیلا مرآت دربارهی میزان تاثیر مستندهای اجتماعی بر جامعه و مخاطبان خارجی به خبرنگار روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت گفت: «هر فیلم مستندی فارغ از این که در گونهی اجتماعی ساخته شده باشد یا گونههای دیگر، مسلماً در صورتی که از ساختار خوبی برخوردار باشد روی مخاطبان تاثیر خواهد گذاشت؛ اما طبیعی است که برای مخاطب خارجی، فیلمهای مستند با مضامین اجتماعی و فرهنگی جذابیت بیشتری دارد، چون تصویری از زندگی روزمره، آداب و فرهنگ جامعهی ایرانی را به آنها ارائه میدهد.
او ادامه داد: مسئله اصلی، ارتباط فیلم با مخاطب است. یک فیلم مستند باید باورپذیر باشد و عناصر آن به خوبی در کنار هم چیده شده باشند تا تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد.
کارگردان مستند «آسیه» دربارهی عنصر جذابیت در مستندهای شخصیتمحور هم توضیح داد: در این گونه مستندها باید شخصیتی انتخاب کرد که ویژگیهای لازم برای شخصیتمحور شدن را داشته باشد. ممکن است کاراکتری انتخاب شود که جذابیتهای لازم را نداشته باشد و اطلاعات او برای مخاطب جذاب نباشد. به هر حال بار اصلی مستند بر دوش آن شخص است و باید بتواند زیر این بار تاب بیاورد. ضمن اینکه باید به این پرسشها پاسخ داد که آن فرد چه تفاوتی با آدمهای عادی دارد و قرار است چه اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کند و آیا ظرفیت موضوع مستند شدن را دارد یا خیر؟
وی در پایان تاکید کرد: بدیهی است سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی مخاطب کمتری دارد. با این حال طی سالهای اخیر در کشورمان فیلمهای مستند با استقبال بیشتری روبرو شده و آشنایی مردم با فیلم مستند بیشتر شده است.
* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.
کد خبر: 93188
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcivza3.t1apv2bcct.html