علی کاظمی در گفتگو با هنرنیوز:

«شیلنگ» خوردن بچه‌های دهه ۶۰ از معلمشان فیلم شد

1 دی 1392 ساعت 11:21

علی کاظمی گفت: این یک فیلم کوتاه داستانی است به نام «شیلنگ» که برای مخاطبین می‌تواند حس نوستالژی ایجاد کند. در گذشته اکثر بچه‌ها طعم خوردن شلنگ توسط ناظم و معلم را چشیده‌اند و هر کسی خاطره‌ای دارد و فکر می‌کنم که دیدن این فیلم بسیار لذت بخش و یاد آور خاطراتی باشد.


علی کاظمی در ارتباط با فیلم کوتاه «شیلنگ» که مدتی است فیلمبرداریش به پایان رسانده است، گفت: این یک فیلم کوتاه داستانی است به نام «شیلنگ» که برای مخاطبین می‌تواند حس نوستالژی ایجاد کند. در گذشته اکثر بچه‌ها طعم خوردن شلنگ توسط ناظم و معلم را چشیده‌اند و هر کسی خاطره‌ای دارد و فکر می‌کنم که دیدن این فیلم بسیار لذت بخش و یاد آور خاطراتی باشد. یکی از بازیگران  فیلم کوتاه «شلنگ» سیروس همتی است و کثری جورابلو هم کودک ۸ ساله است که در این فیلم ایفای نقش می کند و ما شاهد کش مکش های او با معلمش هستیم.

وی در ادامه افزود: داستان در یک فضای فانتزی می‌گذرد اما کاراکتر‌ها شخصیت واقعی دارند. سیروس همتی بسیار باهوش است و همیشه با نظر و پیشنهاد سر کار حاضر می‌شود و از آنجا که خود او معلم هم است به روند کار و شناخت او نسبت به بچه‌ها بسیار کمک می‌کرد البته کارگردان گفته است که متن فیلم بر اساس خود سیروس همتی نوشته شده بود.

کاظمی در باره اینکه فیلم کوتاه با فیلم بلند تفاوتی ندارد گفت: فیلم کوتاه با فیلم بلند هیچ تفاوتی ندارد منظورم این است که‌‌ همان قدر که برای ساخت فیلم بلند تلاش می‌کنیم باید برای فیلم کوتاه هم تلاش کنیم و آن را جدی بگیریم. خوشبختانه در این کاراین اتفاق افتاد و همه عوامل با هم همکاری کردند. فکر می‌کنم می توان تعریفی را که از فیلم ناب داریم در این اثر ببینیم. یک اشتباه کوچک همان قدر که در یک فیلم بلند سینمایی می تواند فیلم را از محتوایش دور کند در فیلم های کوتاه هم می تواند تاثیراتش را بگذارد.

وی در ارتباط با فیلم برداری و نور‌پردازی این فیلم گفت: من دوست دارم بیشتر در ارتباط با حساسیتی که در طراحی پلان‌ها به خرج دادیم صحبت کنم به این دلیل که ما بسیار سعی کردیم فضای فیلم را نزدیک به فیلم‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شوند کنیم. منظورم نوع استفاده از رنگ، نور و قاب بندی‌ها است. با همه این مسائل باید بگویم تصویر در این کار در خدمت فیلم و شخصیت‌ها بوده است. در فیلمبرداری این کار ما حرکت‌های خاصی نداریم اکثر تصاویر ثابت هستند اما در پلان بندی‌ها ونورپردازی‌ها بسیار سلیقه به خرج دادیم و به راحتی از آن عبور نکردیم. بیشتر بخش‌های فیلم هم با لنز تله فیلمبرداری شده است. فواصل ما تا سوژه خیلی خوب در دکوپاژ مشخص شده بود که ما توانستیم عمق میدان خوبی در تصویر داشته باشیم که نشان می‌دهد کارگردان در هنگام دکوپاژ به این مسائل فکر کرده است.

این هنرمند در ادامه افزود: ما در داخل کلاس پلانی داریم که معلم آن‌چنان که از دیالوگ‌هایش مشخص است در حال بلند پروازی است و این حس را به مخاطب القا می‌کند که گویی در یک همایش است و در میان انبوه جمعیت صحبت می‌کند. او ادای غربی‌ها را در می‌آورد و در باره روان‌شناسی کودک صحبت می‌کند اما دست آخر متوجه می‌شود که این نوع رفتار مناسب نیست و دوباره به ترساندن بچه‌ها با شیلنگ رجوع می‌کند. ما به جای اینکه با تغییر لوکیشن شخصیت را به آن فضا ببریم با حرکتی که دوربین به سمت سوژه دارد و با تغییر نور آن فضا را به وجود بیاوریم. در اینجا ما با یک نور موضعی صحنه همایش را برای تماشاگر بازسازی کرده‌ایم. خوب این حرکت آن هم بدون کات در یک فیلم کوتاه بسیار ارزشمند است و نیاز به هماهنگی خوبی میان عوامل دارد. البته این را باید بگویم که سیروس همتی هم بسیار این صحنه را خوب بازی کرد.

کاظمی درباره پیش تولید فیلم کوتاه «شلنگ» گفت: به دلیل اینکه ما زمان کافی برای صحبت کردن با کارگردان داشتیم در زمان تولید به مشکلات آن چنانی بر نخوردیم. با هم بسیار در مورد دکوپاژ حرف زدیم، لوکیشن را دیده بودیم و عکس‌های لازم را نیز گرفته بودیم که بر اساس همین موارد دکوپاژ شکل اصولی تری به خود گرفت. خوش بختانه کارگردان کار منصور فروزش از درایت بسیار خوبی برخوردار است، که کار را برای عوامل راحت و شیرین می‌کند و من با توجه به کار‌هایی که از ایشان دیده‌ام فکر می‌کنم که آینده خوبی در انتظارش خواهد بود.


کد خبر: 67232

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcj88em.uqeatzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com