نگاهی به سریال «تکیه بر باد»؛
معرفی مفاهیم دینی و اخلاقی در خانواده
30 مهر 1391 ساعت 12:16
سریال «تکیه برباد» تلاش برای معرفی مفاهیم دینی و اخلاقی در خانواده با استفاده از آگاهی بیشتر مخاطب نسبت به موضوعات دینی و اخلاقی است.
این شب ها شبکه تهران میزبان مجموعه تلویزیونی«تکیه بر باد» به کارگردانی « محمود معظمی» است. سریالی که تلاش کرده تا به امروز بتواند داستان خود را با استفاده از بازیگرانی مطرحی چون: فرامرزقریبیان، مهدی فخیم زاده و افسانه پاک رو و... بیان کند. محمود معظمی کارگردان این سریال پیش از این سریال معروف دیگر شبکه پنج سیما یعنی «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» را برای این شبکه ساخته بود و بارها دست به آزمون و خطا زده بود و این سریال به نوعی حاصل تجربیات این کارگردان در سریال طولانی «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» است و داستان این سریال ملودرام اجتماعی که توسط عباس نعمتی، طلا معتضدی و محمدمحمود سلطانی نوشته شده ، درباره دختری به نام عاطفه است که با قبول شدن در دانشگاه از شیراز به تهران آمده است و این مسئله سرآغاز اتفاقات گوناگونی است که تا به اخر سریال باعث به وجود آمدن اتفاات ناگواری برای شخصیت های اصلی این سریال می شود.
سریال «تکیه بر باد» تلاش کرده که با فاصله گرفتن از کلیشه های رایج این گونه مجموعه های معمایی و پلیسی بتواند داستان خود را برای مخاطب تعریف کند تا جایی که در اکثر قسمت ها سریال ریتم مناسبی دارد و با استفاده از بازیگران و قصه خود مخاطبان را جذب می کند و مانند سایر آثار تلویزیون در دام پرگویی و ترویج برخی از رفتارها و بازی ها نمی شود . هر چند در یک نگاه کلی این سریال سوژه چندان تازه ای ندارد واما همین سوزه را به شکل مناسبی پرداخت کرده و تا داستان و شخصیت ها برای مخاطب قابل باورپذیری باشد. در این سریال با آدم هایی طرف هستیم که به دنبال زیاده خواهی ، خیانت ، انتقام و کینه دست به هر کاری می زنند تا بتوانند به پول بیشتری برسند و همین جزییات هستند که هر یک عاملی برای حرکت شخصیت ها و تعریف داستان سریال می شوند و در این میان شخصیت «عاطفه» با بازی «افسانه پاک رو» به عنوان شخصیت اصلی این سریال همه تلاش خود را به کار بسته که بتواند با بازی خود به ریتم مناسب مجموعه کمک کند و همین زیاده خواهی های اوست که باعث می شود «نادر محسنیان» با بازی «مهدی فخیم زاده» دلال و فروشنده دارو به خود جرات و جسارت دهد تا با وجود سن بالایی که دارد با عاطفه ازدواج کند. در واقع نویسنده و کارگردان این مجموعه به مرو در طول ایین سریال تغیییرات شخصیتی عاطفه را به نمایش می گذارند مانند : تغییر پوشش او از چادر به مانتو که می تواند یک نوع تغییر شخصیتی از سوی او برای این باشد که بتواند هویت و گذشته خود را فراموش کند و در شهر بزرگی مانند تهران به قدرت و ثروت برسد . چیزی که در این روزها در شهری مانند تهران به اوج خود رسیده و در اتوبان های پایخت عرصه ای برای جولان دادن برخی از بچه های پولداری شده که با خودروهای گران قیمت خود به یکدیگر فخر فروشی می کنند و فکر می کنند که انسانیت یعنی پوشیدن لباس های آنچنانی و سواد شدن بر اتومبیلی چند صد میلیونی .! بنابراین عاظفه هم دوست دارد از حالت یک دختر شهرستانی در بیاید و تبدیل به یک آدم پول دار تهرانی شود.
در واقع هدف اصلی سریال «تکیه برباد» تلاش برای معرفی گونه مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی در بستر خانواده است و با واکاوی این مفاهیم مخاطب آگاهی بیشتری نسبت به موضوعات دینی و اخلاقی می یابد و که برای زندگی حال و آینده او می تواند امیدبخش و آگاه کننده باشد. از طرفی تجربه نشان داده که باید در سریالسازی امروز کشورمان ، تلویزیون باید برای مخاطب احترام خاصی و ویژه ای قائل شود. چرا که امروز تلویزیون و شبکه های مختلف داخلی رقبای سر سختی چون ماهواره دارند و به همین دلیل انتظار بیشتری از تلویزیون می رود و این رسانه اگر جذابیتهای لازم را در تولید مجموعه های تلویزیونی مورد توجه قرار ندهد قطعا نمیتوان انتظار داشت مخاطب با مجموعه های تلویزیونی همراه شود و در سریال «تکیه بر باد» کارگردان این سریال، برخلاف بسیاری از کارگردان های برنامه ساز مطرح اسیر کلیشه ها وتکرار مکررات نشده و توانسته به نحو شایسته ای قصه خود را روایت کند . هر چند نمی توان از انتخاب مناسب بازیگران این سریال هم چشم پوشی کرد. که نقش مهمی در موفقیت این سریال نزد مخاطبان تلویزیونی داشته اند. به عنوان مثال «فرامرز قریبیان» که درک درستی از نقش داشته خود در نقش پدر«عاطفه» داشته و توانسته نقش اش را به نحو شایسته ای ابراز کند. ازطرفی « مهدی فخیم زاده» نیز به عنوان نقش منفی سریال ، توانسته به دور از کلیشه ها، هویت مستقل بودن نقش «نادر محسنیان» را بیان کند. «افسانه پاکرو» نیز در نقش «عاطفه» توانسته بود زیاده خواهی و عصیان خود را به نمایش بگذارد و نشان دهد که این شخصیت قرار نیست سربه راه شود درواقع او متحول شدن و نابودی یک دختر شهرستانی را به خاطر پول و قدرت نشان می دهد.چرا که وی ظرفیت این را دارد که به راه خلاف کشیده شود چون پدراش خلافکار بوده و مادرش «فروغ» هم مثل همسر مرحوم اش است و عاطفه هم از رگ و ریشهای شکل گرفته که راه راست برایشان معنایی ندارد به همین دلیل برای رسیدن به زندگی مرفه آسانترین راه را انتخاب میکند و به همین خاطر است که وجود اختلاف سنی بالایی که با نادر محسنیان دارد ، با او ازدواج می کند.
کد خبر: 48242
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcj88ex.uqeoxzsffu.html