موزه استاد علیاکبر صنعتی پس از سالها مورد توجه سه سازمان هلال احمر، شهرداری و میراث فرهنگی قرار گرفت تا با استحکامبخشی و مرمت تن رنجورش روی آرامش به خود ببیند.
به گزارش هنرنیوز؛ وقتی نخستینبار درب موزه را پس از ۹ سال گشودند؛ به جز خاک، شیشههای شکسته، دیوارههای ترک خورده، سقف فرو ریخته و فریاد سکوت مجسمههایی که روزگاری با دستان هنرمند استاد علی اکبر صنعتی ساخته شده بودند چیز دیگری به چشم نمیخورد. امروز هم وقتی پای در موزه گذاشتیم باز هم نه پنجرهها شیشه داشت و نه دیوارهها گچ اما این بار کسی احساس غم نمیکرد، چون آن چه دیده میشد و مهندسان پروژه قولش را میدادند بازگشت به زندگی موزه استاد بود.
حالا سقف بنا و دیوارهها و پنجرهها و پی بنا در حال استحکام بخشی و مرمت هستند و این رفت و آمد کارگران و ریخت و پاش مصالح کف زمین اینقدر امید به زندگی برای این موزه زیاد کرده که حتی سخن از طراحی کافیشاپ و گالری نقاشی هم برای این موزه به میان میآید.
پاسارگادی دیگر!
امروز صبح ( چهارشنبه، ۱۸ شهریور) سه رأس توافقکننده مرمت دوباره این موزه یعنی مسوولان میراث فرهنگی، هلال احمر و شهرداری شامل سید امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور به همراه فرهاد علیاکبری، رئیس موزه استاد صنعتی، مرتضی جعفریپور، معاون سازمان زیباسازی و همچنین محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزههای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که البته با تأخیر رسید، در موزه استاد صنعتی دور هم گرد آمدند تا روند مرمت کار را بررسی کنند.
رئیس موزه استاد صنعتی ضمن ارائه توضیحاتی به رئیس جمعیت هلال احمر، این ساختمان را نگین هلال احمر دانست و در مقام قیاس آن را چون پاسارگاد که برای کل کشور نگین است برای پایتخت و میدان توپخانه نگین درخشانی دانست.
وی در ادامه از تخصیص اعتباری بالغ بر۶۰۰ میلیون تومان از سوی هلال احمر به مرمت این بنا خبر داد و به محبوبیت موزه در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: اکنون نیز روزانه به طور متوسط حداقل ۵۰ نفر از شهروندان با سرک کشیدن به داخل موزه جویای احوال آن میشوند و منتظرند هرچه زودتر این موزه افتتاح شود.
علیاکبری با تأکید بر این که بنای مذکور نخستین مکان شیر و خورشید (هلال احمر) بعد از آغاز کار آن نهاد پس از انقلاب اسلامی است ، توضیح داد: این ساختمان قدمت بسیار بالایی دارد. قبل از در اختیار قرار دادن این بنا به هلال احمر، مدتی اصطبل اسب شاه پهلوی بوده و مدتی نیز کاربری دیگری داشته است.
وی با ارائه توضیحاتی درباره روند استحکام بخشی و مرمت موزه تشریح کرد: قدری کارها باقی مانده که در صورتی که منابع مالی اجازه دهند از نظر زمانبندی عقب نمیمانیم.
علیاکبری اعلام کرد: براساس پیشبینیها قرار است تا آبانماه کار به سازمان زیباسازی تحویل داده شود. که در این میان تأخیر یک یا دو هفتهای را باید لحاظ کرد.
موزه کرمان هم زنده شوداو همچنین به ۱۶۸ قطعه تابلوی نقاشی، آبرنگ و موزاییک از آثار استاد صنعتی که اکنون در انباری قرار دارد اشاره کرد و افزود: تعدادی نیز آثار به هم پیوسته در خود بناست، که با توجه به اینکه همه آنها گچ فرانسوی در طول زمان استفاده شده و خاصیت آن این است قدری خود را رها میکند، اما گچ ایرانی خود را سفت میکند، به همین دلیل در مرمت دو نوع کار میتوان کرد یا بازسازی قلممویی و رنگی شود یا یک قالب مانند برنز از آنها از آنها داشته باشیم و با سیستم تکنولوژی جدید مانند لیزری از آنها قالب بگیریم.
رئیس موزه استاد صنعتی با اشاره به وجود موزه دیگری از استاد صنعتی در کرمان ابراز امیدواری کرد با توجه به طرح ساماندهی میدان توپخانه این بنا یکی از پربینندهترین موزههای دنیا شود. در این صورت ترغیب میشویم تا در زادگاه استاد صنعتی یعنی کرمان نیز میتوانیم مشابه این موزه را ایجاد کنیم.
اتمام ۶۰ درصد کار
مرتضی جعفریپور، معاون سازمان زیباسازی هم از اتمام تقریبی ۶۰ درصد کار خبرداد و افزود: بنیان کار استحکامبخشی بود که خوشبختانه به پایان رسید و اکنون به سمت نازککاری رفتهایم. سقف برداشت شده و براساس تکنیکهای سازهی جدید کار کردهایم. بنا یک کلاف درهم تنیده است، و از تمام ابعاد بررسی شده است و با توجه به عبور مترو و ارتعاشات از همه توانمان برای استحکامبخشی استفاده کردهایم.
او در پاسخ به پرسشی که این بنا در برابر زلزله نیز مقاوم سازی شده است، گفت: این پرسشی است که مهندسین سازه باید پاسخگو باشند که البته مسوول مرمت این سازه تاریخی نیز هنوز نمیدانست این استحکام بخشی در مقابل چند ریشتر زلزله مقاوم است اما یادآوری کرد که بناهای مشابه یکبار زلزله تهران را پشت سر گذاشتهاند و از سویی در مرمت جدید ۲۰ تن از اضافه وزن بنا کم شده و از این لحاظ اقدامشان در مقابل لرزشهایی که از هر بار عبور مترو از زیر این بنای تاریخی در میدان توپخانه به آن وارد میکند، مفید به فایده است.
در ادامه و در تأیید مهندس مرمت بار دیگر معاون زیبا سازی تأکید کرد: نهایت استحکام بخشی برای این بنا انجام شده است. بنا، ساختمان خیلی بلندی نیست که بخواهد به آن فشار بیاید، اما با توجه به ارتفاع آن نهایت استحکام بخشی روی بنا انجام شده است.
اعتبارات تأمین میشود
او با بیان اینکه از نظر اعتباری، سازمان زیباسازی با مشکل چندانی مواجه نیست، گفت: فقط در بحث تفاهمنامه میان شهرداری و هلال احمر باید برخی موارد برطرف شود.
جعفری با اعلام این که براساس پیشبینیها اواخر بهمنماه کار بازسازی بنا به پایان میرسد، درباره اعتباری که شهرداری برای استحکامبخشی و مرمت بنا تقبل کرده است، گفت: مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شهرداری برای این کار هزینه کرده است. ما نیز چیزی حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم. برای ادامه کار به اعتبار بیشتری نیاز داریم که امیدواریم در هیات مدیره سازمان آن اعتبار نیز تامین شود.
تفاهمنامهای برای محکمکاری!
معاون سازمان زیباسازی نیز درباره امضا تفاهمنامه هم توضیح داد: شهرداری تهران در بخشهای مختلف و حوزههای مرتبط براساس توافقنامههایی که منافع عمومی را در نظر میگیرد هزینه کرده و سرمایهگذاری میکند، اما در این زمینه چارچوبی نیز وجود دارد که این پروژهها در تفاهمنامهای بین شهرداری و سازمان مربوط مشخصا نوع بهرهبرداری را مشخص کند.
او افزود: پس از پایان عملیات مرمت و تجهیز و تکمیل موزه برخی از بناهایی که با همکاری شهرداری مرمت میشوند به دلیل مدیریتهای مختلف تعطیل میشوند. به همین دلیل درباره تفاهمنامه، ما اصرار داریم.
وی به مرمت و به مرحله بهرهبرداری رساندن عمارت ارباب هرمز و تبدیل آن به موزه ملی گرافیک اشاره کرد و گفت: شهرداری در آینده هم قصد سرمایهگذاری در چنین پروژههایی را دارد، اما به تأکید شهردار تهران این تفاهمنامهها برای رسیدن به نتایج مطلوبتر باید تهیه شود.
تصمیم به حفظ بناهای تاریخی هلال احمر
سید امیرمحسن ضیایی،رئیس جمعیت هلال احمر نیز در صحبتهایی به روند کاربری موزه استاد علی اکبر صنعتی اشاره و اظهار کرد: این بنا در وهلهی اول متعلق به جمعیت بوده و بعدا به محوطهای فرهنگی تبدیل شده است. از دو سال گذشته جمعیت تصمیم به احیای بنا گرفت. با توجه به موقعیت قرارگرفتن آن و عبور مترو، شهرداری در مقاومسازی بنا نقش دارد که امیدواریم تا پایان امسال آن را آماده بازدید مردم کنیم.
او تصریح کرد: جمعیت هلال احمرنسبت به آثار و ساختمان موزه پس از افتتاح موزه حساسیت دارد. از سویی در همه جای دنیا جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ موزه دارند، هلالاحمر ایران هم به عنوان جمعیتی فرهنگی تصمیم به حفظ این بنا دارد و طبیعی است که از همفکری دیگر نهادها حفظ شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم این سازمان برای سایر آثار تاریخی در اختیار جمعیت هلال احمر در سطح کشور گفت: یک موزه در نزدیکی ساختمان اصلی هلال احمر داریم که به تاریخ صلیب سرخ میپردازد. در شهرهایی مانند تبریز نیز ساختمانهای قدیمی در اختیار دفتر جمعیت است، همچنین مجموعه آثاری از دستنوشتههایی که توسط صلیب سرخ به جمعیت هلال احمر داده شده نگهداری میشوند.
ضیایی افزود: باید بررسیهای بیشتری برای آثاری که در اختیار جمعیت هلال احمر است داشته باشیم تا به نتیجه مناسبی برسیم.
اوبا اعلام این که اعتبار اختصاص داده شده از سوی جمعیت هلال احمر برای مرمت این موزه ۶۰۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: هنوز یک و نیم میلیارد تومان دیگر برای ادامه کار و تجهیز موزه نیاز داریم که باید برای آن فکری بکنیم.
میراث فرهنگی چه کرد؟وی در پاسخ به این پرسش که نقش میراث فرهنگی در این میان چه بوده و چقدر اعتبار گذاشته است؟ گفت: اعتباری از سوی این سازمان تخصیص داده نشده و صرفاً طرح مرمت را مورد تأیید قرار داده است.
محمد رضا کارگر – مدیر کل موزهها – نیز در پاسخ به این پرسش که نقش واقعی سازمان میراث فرهنگی در این میان چه بوده است، اظهار کرد: هدایت و ترغیب مهمترین کار این سازمان بود. رسالت ما تغییر نگاه به موزه و ایجاد آن به عنوان مهمترین رکن فرهنگی یک جامعه است و هر سازمان و نهاد و فرد حقیقی و حقوقی برای این که بتواند دست آورد تلاشهای خود و تغییر نگاه مردم نسبت به فعالیتهای فرهنگیاش را داشته باشد، راهی به جز ایجاد موزه ندارد.