همایونفر:
موسیقی فیلم در سالهای اخیر پیشرفت کرده است
سوره سینما , 27 فروردين 1391 ساعت 13:45
آهنگساز فیلم سینمایی «قصه پریا» پیشرفت موسیقی فیلم را در سالهای اخیر غیرقابل انکار دانست.
كارن همايونفر درباره ارتباط فيلمنامه و موسيقي متن گفت: ساخت موسيقي وابسته به متن ادبي، قدمتي ۵۰۰، ۶۰۰ ساله دارد اما در حوزه سينما هيچ ارتباطي بين فيلمنامه و موسيقي متن نيست. به اين معني كه لزوماً ساخت يك موسيقي متن خوب، از يك فيلمنامه خوب نشأت نميگيرد.
وي اضافه كرد: وقتي فيلم به دست آهنگساز مي رسد، ارتباط ادبي اش با آهنگساز قطع شده است. آهنگساز در شرايط پس از توليد قرار دارد و كارش متأثر از مراحل پيش توليد نيست. مراحل پيش توليد، بازيگري و كارگرداني ربطي به آهنگساز ندارد. این آهنگساز ادامه داد: در سال هاي گذشته آهنگسازان سينما نشان داده اند كه به لحاظ تكنولوژيك و ابعاد ديگر، به استانداردهايي رسيده اند كه بتوانند به راحتي فيلم ها را درك كنند و موسيقي متن ارائه دهند.
اين پيشرفت، قدمتي ۲۰ ساله دارد و كماكان در حال پيشروي است. موسيقي متن سينماي ايران برخلاف ديگر ابعاد سينما كه دچار پسرفت شده است، حركتي رو به جلو داشته و دارد. آهنگساز فیلم سینمایی «پل چوبی» گفت: هر اثري كه بخواهد همراه با صفت تازگي باشد، نبايد از آثار ديگر تغذيه كند و بايد فرم و محتواي جديدي داشته باشد. به طور كلي از موسيقي انتخابي خاطره خوبي ندارم. همایونفر ادامه داد: گاهي پيش مي آيد كه كارگردان به عنوان مؤلف اثر، از همان ابتداي نگارش فيلمنامه، در ذهن خود گزينهاي براي موسيقي دارد و همان را از آهنگساز ميخواهد اما در حالت كلي، براي يك اثر مستقل بايد موسيقي جديد و مستقل ساخت. به اين ترتيب هر اثر، مستقل از اثری ديگر با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
کد خبر: 39422
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcj8xet.uqeh8zsffu.html