در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند« تنها درمیان طالبان» اعلام شد:
این فیلم به دنبال تطهیر هیچ گروهی نیست/ فیلم به لحاظ ساختاری آبرومند است
7 دی 1394 ساعت 12:50
کارگردان فیلم مستند« تنها در میان طالبان» گفت: معتقدم چهره خشن طالبان از سوی بقیه کارگردانان مستند، بارها و بارها نشان داده شده است بنابراین سعی کردم از زاویه مقابل به طالبان نگاه کنم و طالبان هم با شرایطی پذیرفت تا دوربینی به میان آنان برود.
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، شامگاه یکشنبه شب، ششم دیماه فیلم مستند « تنها در میان طالبان» اثر محسن اسلام زاده با حضور کارگردان ، محمد تقی فهیم منتقد سینما و رسول شادمانی مجری – کارشناس در سالن اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در این برنامه که شفیع آقا محمدیان ، مسعود آب پرور، جواد اردکانی ، عباس عمرانی مدیر فیلم کوتاه و مستند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ، اصغر بختیاری تصویر بردار کارهای شهید آوینی ، محسن یزدی مدیر مرکز مستند حوزه هنری و جمعی از علاقه مندان به کارهای مستند حضور داشتند رسول شادمانی بعد از اینکه از محسن اسلام زاده به عنوان یکی از جانبازان عرصه مستند سینمای ایران یاد کرد که کارهای برون مرزی زیادی از ایشان پخش شده است. محسن اسلام زاده با اشاره به فیلم گفت: تلاش کردم آن چیزی را که می بینم ثبت کنم ضمن اینکه حدود یک سال و نیم از تولید این فیلم گذشته است و من سعی کردم چراغ خاموش این فیلم را تولید کنم و سعی کردم هیچ چیزی از این فیلم را حذف نکنم.
شادمانی به عنوان اولین سوال خطاب به اسلام زاده گفت: ما همیشه طالبان را با خوی وحشیگری می شناسیم اما ما در این فیلم ، چهره طالبان را تغییر یافته می بینیم. آیا با شناخت به این تغییر رسیدید یا هنگام ساخت به آن دست پیدا کردید؟ که اسلام زاده تصریح کرد: نزدیک به دو دهه است که ما شاهد ساخت فیلم هایی از جبهه مقابل طالبان هستیم اما من می خواستم در این فیلم بیان کنم که چرا طالبان توانسته دو دهه در افغانستان حضور داشته باشد؟ من بر این اعتقادم که طالبان پشتوانه مردمی داشته است .
وی ادامه داد: من در بعضی از جاهای فیلم نشان دادم که طالبان به چه دلیلی اقبال مردمی دارد. من خودم می خواستم فیلم غیرمستقیم گویی باشد و همان چیزی که در حال اتفاق است را نشان دهم. من بر این باورم که چهره خشن طالبان و کشت و کشتار این گروه از سوی بقیه کارگردانان مستند، بارها و بارها نشان داده شده است بنابراین سعی کردم از زاویه مقابل به طالبان نگاه کنم و گروه طالبان هم پذیرفتند که یک دوربین به میان آنان بیاید و من هم از آن فضا استفاده کردم و می خواستم ببینم که طالبان چه کاری کرده و تفکرات آنان چه چیزی بوده که دو دهه پابرجا ماندند؟
چندین بار برای ساخت این فیلم ریش گذاشتم!
وی تصریح کرد: من از دیماه 92 تا خرداد 93 منتظر تماس یکی از اعضای طالبان بودم تا من را در این فیلم کمک کند حتی چند بار ریش گذاشتم تا به دیدار گروه طالبان بروم اما این سفر مهیا نشد. حتی من سال 91 هم ؛ یک سفر به قندهار و نزدیک کوههای تورا بورا هم رفتم اما بازهم نشد. یکی از دلایلی که مجبور شدم تنها به این سفر بروم به این دلیل بود که آنقدر ساخت این فیلم به تعویق افتاد که من نتوانستم همکارانی را با خودم همراه کنم.
ایده و موضوع فیلم جذاب است
محمد تقی فهیم منتقد سینما در این جلسه گفت: این فیلم، فیلم مهمی است چون به موضوع ملتهبی سروکار دارد و از طرف دیگر، فیلم ایده و موضوع جذابی دارد و متفاوت است. این ها امتیازات خوبی برای یک فیلم مستند است. ضمن اینکه کارگردان در ادامه تلاش کرده تا در فرم و ساختار؛ رویه ای را در پیش بگیرد تا این تازگی حفظ شود.
وی تصریح کرد: با وجودی که تاکنون در مورد طالبان ، فیلم های زیادی ساخته شده اما این فیلم آمده تا نگاه دیگری به طالبان داشته باشد. اگر بخواهیم از منظر انسانی به قضیه نگاه کنیم هیچ وقت نمی توانیم بین امریکایی ها و طالبان به راحتی مرزبندی کنیم چرا که هر دو آدم کش هستند اما حالا یک فیلمسازی ، دوربین برداشته و می خواهد از زاویه دیگری به حضور طالبان در منطقه نگاه کند. ما در این فیلم متوجه می شویم که فیلمساز هیچ حمایتی از طالبان نشده است و این نشان می دهد که فیلمساز سعی کرده استقلال خودش را حفظ کند و حق مطلب را ادا کند که چرا طالبان بعد از دو دهه هنوز مانده است؟
فیلم «مساله محور» است
فهیم با بیان اینکه فیلم «مساله محور» است اظهار داشت: با وجودی که پرسش های زیادی در مورد طالبان وجود دارد اما فیلم تنها به بخشی از آنان پاسخ می دهد. شاید ضعف هایی در این زمینه وجود داشته است که در بخش محتوایی ؛ کارگردان نتوانسته به مرزبندی بین طالبان پاکستان و طالبان افعانستان دست پیدا کند. در حالی که اصلی ترین مشکل فیلم ، همین است و کسانی که با فیلم روبرو می شوند نمی دانند چرا فیلمساز حامی این طالبان است؟ واقعیت این است که مرز جدی بین طالبان پاکستان و افغانستان وجود دارد. یعنی طالبان پاکستان برای اینکه از زیر یوغ اشغالگران آزاد شوند می جنگند اما طالبان افغانستان می جنگند تا به امکانات دنیا دسترسی بیشتری داشته باشند.
فیلم در مورد طالبان پاکستان و افغانستان پاسخگو نیست
محمد تقی فهیم گفت: مخاطب فرق دو طالبان را متوجه نمی شود. لذا فیلم در این مورد پاسخگو نیست. در حالی که دیپلمات ما در سال 77 توسط طالبان پاکستان شهید شدند لذا اولین انتظار مخاطب این است که در این فیلم این موضوع رمزگشایی شود اما اصلا بیان نمی شود! این منتقد و فیلمساز مستند ادامه داد: خوشبختانه ما با یک رمز و راز جدیدی با فیلم مواجهه می شویم و فیلم در رویکرد فنی و تکنیکی نیز موفق است تا التهاب لازم را به مخاطب منتقل کند.
به دلیل ترس برخی از پلان ها را نگرفتم
اسلام زاده در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: من قصد داشتم این سفر 60 روزه باشد اما فشارهای زیادی بابت نبود برق ، عدم بهداشت و نبود امکانات بر من وجود داشت که در نتیجه زمان این سفر کوتاهتر شد. بعضی از روزها می بایست برخی از پلان ها را می گرفتم اما به دلیل ترس نگرفتم. یکی از نکاتی که می توانستم اشاره کنم و نیاز به پرداخت بیشتر داشت همان پرداختن به طالبان افغانستان و پاکستان بود که نتوانستم به آن بپردازم هر چند که معتقدم طالبان افغانستان بسیار از طالبان پاکستان می هراسد هر چند که به روی خودشان نمی آورند! در مورد بحث دیپلمات ها، هم می توانستم این موضوع را از طالبان بپرسم که نمی دانم چرا نپرسیدم. هر چند که این بحث برای من روشن بود چون من یک فیلم در همین زمینه ساختم که امیدوارم روایت فتح آن را پخش کند.
هر چقدر به جلو می رویم ریتم فیلم بیشتر می شود
فهیم با بیان اینکه اسلام زاده در این فیلم چیده مان خوبی دارد و راش های زیادی در اختیار دارد گفت: شروع فیلم از جای خوبی است و هر چه فیلم جلوتر می رود چیدمان فیلم با فریم های بیشتری همراه می شود به گونه ای که سرعت و ریتم خوبی به خودش می گیرد. ضمن اینکه متناسب با فضا از تصاویر خوبی نیز بهره مند است. ما هر چه به آدم ها نزدیکتر می شویم با کسانی روبرو می شویم که نمی خواهند چهره اشان نشان داده شود و این موضوع برای یک فیلمساز، یک اشکال محسوب می شود لذا بتدریج با تصاویر نزدیکتری که از چهره های پوشیده شده گرفته می شود گویی ما به درونیات آنان نزدیکتر می شدیم که این امر نشان از هوشیاری فیلمساز است.
فیلم به لحاظ ساختاری آبرومند است
این منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرد: فیلم به لحاظ ساختاری، آبرومند است و از ریتم و ضرباهنگ خوبی برخوردار است.
در بخشی از این برنامه ، یک دختر افغانی که خودش را کارشناس ارشد رشته مدیریت عنوان کرد در میان حاضرین حضور داشت و افزود: شما با چه هدفی به سمت طالبان رفتید و کدام چهره طالبان را می خواستید نشان دهید که این مستند را ساختید؟ به نظر می رسد که این دوربین ، یک دوربین مستند ساز نیست بلکه عضوی از طالبان است! ای کاش شما به کابل می رفتید و با شیعیان بامیان همراه می شدید تا ببینید که طالبان چگونه شیعیان را سر می بُرد. اسلام زاده پاسخ داد: با این فیلم نه طالبان بزرگ و نه کوچک خواهد شد. ولی ما طالبان را که از سال 1994 حضور داشته است باید بشناسیم و بدانیم چرا این گروه بیش از دو دهه پا برجا مانده است؟
کد خبر: 86817
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjaoeo.uqemvzsffu.html