نادر مقدس در گفتگو با هنرنیوز:

موضوع تله فیلم‌ها اغلب با تحمیل مدیران است

26 آبان 1392 ساعت 10:31

نادر مقدس گفت: کار های سفارشی چون از دل بر نمی آید بر دل مخاطب هم نمی نشیند. من خودم هم در برخی موارد به ناچار از این کار ها ساخته ام.


نادر مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه چرا تله فیلم‌های ما ساختار ضعیفی دارند و خیلی جدی گرفته نمی‌شوند؛ گفت: این سوال خاصی است و به چند جلسه تحلیل نیاز دارد. از نظر بنده نباید به این تله فیلم‌ها ساده نگاه کرد. هر تله فیلم برای خود من ارزشی به اندازه یک پروژه سینمایی دارد. ساختاری که برای این تله فیلم‌ها انتخاب می‌کنم ساختاری است که برای یک فیلم سینمایی در نظر می‌گیرم.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم به گونه‌ای باید کار کنم که مخاطب را به سینما‌ها بکشانم و کار ما را دوست داشته باشند. اما همه این‌ها به این بستگی دارد که ما چه سناریویی را کار می‌کنیم و چگونه و با چه نگاهی آن را پرداخت می‌نماییم. با این تفاوت که در کنار این مسائلی که گفتم ما باید مدیوم تلویزیون را هم در نظر بگیریم. مخاطبان ما تعداد معدودی نیستند بلکه ما با جمعیت میلیونی سرو کار داریم. سفارش دهنده هم باید در این بین بودجه مناسبی را در نظر بگیرد و در حین تولید به تمام مسائل توجه کند وقتی سفارش دهنده کار را آسان بگیرد خوب معلوم است که سازنگان هم خیلی دلسوزی نمی‌کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه بهشت» در بیان این مطلب که مهم‌ترین مسئله در این حوزه چیست؛ گفت: از همه مهم‌تر این است که افراد حرفه‌ای وارد این عرصه بشوند که آن ساده انگاری را که افراد تازه کار دارند نداشته باشند که این خود موجب ضعف در این حوزه می‌شود. شما فکر کنید کسانی پا به عرصه ساخت تله فیلم‌ها گذاشته‌اند که سواد و تخصص ندارند و در عوض کارگردان‌های خوب ما باید بیکار باشند و در خانه‌‌هایشان شاهد تولید کارهای ضعیف باشند.

وی در ادامه این مطلب افزود: از طرفی هم وقتی کارگردان‌های خوب و امتحان پس داده قرار است کار بسازند کمترین بودجه را برایشان در نظر می‌گیرند و برعکس برای کارگردان‌های تازه کار با رابطه بازی بودجه‌های بیشتری می‌گیرند. خوب در این صورت عدالت رعایت نشده است و کارهای ضعیفی تولید می‌شود. اگر تلویزون قرار است دوباره به شکل جدیدی این رویه ساخت تله فیلم‌ها را ادامه بدهد بهتر است نگاه جدید و تخصصی تری را نسبت به دفعات قبل داشته باشد. در غیر این صورت ما فقط تولید انبوه داریم و از لحاظ کیفیت در درجه پایینی قرار خواهیم گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «شور عشق» در باره اینکه چه چیزی باعث انگیزه در تولید کنندگان تله فیلم‌ها می‌شود گفت: درست است که ما نقدهایی را می‌کنیم اما این برای بهبود تولیدات آینده است. با وجود این من خودم شاهد تله فیلم‌های خوبی هم در طی این سال‌ها بوده‌ام. بنده خودم فیلم‌هایی را که تولید کرده‌ام اکثریتشان در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته‌اند. توجهی که جشنواره‌های خارجی به تله فیلم‌ها دارند می‌تواند نگاه فیلم ساز را تغییر دهد. وقتی فیلم ساز ببیند که کارش از طرف مسئولین جدی گرفته می‌شود قطعاً آن هم انگیزه بیشتری برای تولید یک اثر خوب پیدا خواهد کرد.

مقدس یکی از دلایل تکرار سوژه‌ها در فیلم‌ها را این گونه اعلام کرد: به نظرم آن قدر سفارش دهنده و برخی مدیران سعی می‌کنند ایده‌های خودشان را تحمیل کنند که دیگر هنرمند نمی‌تواند کار خودش را بسازد. در این شرایط شما مواجه می‌شوید با انبو سوژه‌های مشابه و شبیه به هم که از لحاظ کیفیت هم بسیار پایین هستند. این تاثیرات مخصوصاً در حوزه فیلم نامه نویسی و نویسندگی بسیار حس می‌شود. کار‌های سفارشی در بیشتر موارد با شکست روبرو می‌شود منظورم فقط مخاطب نیست بنده به لحاظ تاثیر گذاری عرض می‌کنم. خود بنده هم به دلیل این وضع موجود گاهی اوقات فیلم نامه‌هایی را کار کرده‌ام که خیلی هم دوستشان نداشتم. از روی ناچاری بوده که طبیعی هم است که خوب در نیامده.

وی در ادامه افزود: اکثر کانال‌های جذاب دنیا یکی از علت‌های جذابیت شان ساختن تله فیلم است. و این تله فیلم‌ها به قدری پر مخاطب هستند که مدیران شان هزینه می‌کنند. خیلی از این فیلم‌ها را که ماهواره‌ها پخش می‌کنند تله فیلم هستند و مردم هم فکر می‌کنند که این‌ها فیلم سینمایی هستند در صورتی که جزو تولیدات تلویزیون هستند و تمام ساختار یک فیلم سینمایی خوب را دارا می باشند. علتش این است که تمام ویژگی‌های یک فیلم سینمایی خوب را دارند و مدیران میزان تاثیر گذاری این فیلم‌ها رادرک کرده‌اند. بیننده باید بابت دیدن تله فیلم انتظار بکشد حس انتظار یعنی ایجاد کشش در مخاطب. متاسفانه این چیز‌ها در کار‌های ما نیست و رعایت نمی‌شود. با این رویه ما مخاطب‌های خودمان را از دست خواهیم داد.

مقدس خصوصیات کار‌شناسان و منتقدین را این گونه عنوان کرد: کارشناس‌های ما باید واقعی باشند اینکه یک سری اطلاعات کلی دارند نمی‌توانند خودشان را کار‌شناس بدانند. و اظهار نظر کنند. چرا که این حوزه یک فن و تخصص است و نیاز به متخصص جدی و واقعی دارد. متاسفانه افرادی که در این جایگاه‌ها می‌نشینند دارای این شرایط نیستند.

وی درباره استفاده از جوان‌های جویای نام در این حوزه گفت: همیشه این رویه را در کار‌هایم داشتم و هنوز هم دارم. شما اگر به تمام کارهای بنده نگاه کنید من از جوان‌ها استفاده کردم البته در کنار حرفه‌ای‌ها و با تجربه‌ها جوان‌هایی را که در این مسیر حرکت می‌کنند را باید شناسایی کرد و به کار گرفت. نمونه‌های فراوانی در کار‌هایم است که نمی‌خواهم اسم ببرم. اینکه از جوان‌های جویای نام با استعداد استفاده کنیم وظیفه همه ما است.


کد خبر: 65829

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjhoem.uqei8zsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com