در نخستین روز اجراهای صحنه‌ای چه گذشت؟

جشنواره‌ای که با صندلی‌های خالی رو به رو شد

3 بهمن 1391 ساعت 12:54

نخستین روز اجراهای صحنه‌ای سی و یکمین جشنواره تئا‌تر فجر در حالی روز گذشته برگزار شد که این جشنواره رونق نگرفته و میزبان مخاطبان اندکی شده بود.



نخستین روز اجراهای صحنه‌ای سی و یکمین جشنواره تئا‌تر فجر روز گذشته در سرمای بهمن ماه در حالی سپری شد که همه تصور می‌کردند تئا‌تر شهر به عنوان مرکز اصلی این جشنواره شاهد ازدحام مخاطبان تئاتری خواهد شد اما در روز گذشته جشنواره کمتر مخاطبی را به خود دید و اگر مبالغه نباشد می‌توان گفت مخاطبان تئا‌تر در روزهایی غیر از جشنواره میزبان علاقه مندان بیشتری است، این در حالی است که جشنواره تئا‌تر فجر امسال در اولین روز آغاز به کار خود در سکوت شروع به کار کرد و همه بر این باور بودند که سکوت جشنواره با شروع اجراهای صحنه‌ای شکسته خواهد شد اما در روز گذشته این اتفاق رخ نداد و باید منتظر دیگر روزهای جشنواره باشیم تا شاید این سکوت بالاخره شکسته شود.
در نخستین روز اجراهای صحنه‌ای جشنواره تئا‌تر فجر ۱۲ نمایش صحنه‌ای و ۳ نمایش خیابانی اجرا شد که در بخش صحنه‌ای نمایش‌هایی چون «ترن»، «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، «درخشش در ساعت مقرر»، «برزخ»، «فرکانس»، «روز سیاوش»، «خانه شیشه‌ای»، «هملت»، «بازی خانه قیاس الدین مع الفارق»، «پشت بوم»، «اپرای عروسکی» و «ویتسک» به کارگردانی ۱۲ هنرمند جوان و پیشکسوت به روی صحنه رفت و گروه‌ها در بخش‌های مختلف با هم به رقابت پرداختند که البته در این اجرا‌ها تالار وحدت، تالار هنر و تماشاخانه آو در روز نخست میزبان گروهی نبودند و اجراهای این تالار‌ها نیز از امروز شروع خواهد شد همچنین در بخش خیابانی نیز ۳ نمایش «مترسک»، «مدار ۹۲» و «در آرزوهای یک مرد نقاش» در محوطه تئا‌تر شهر و بوستان باغ هنربه روی صحنه رفت.
در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که روز گذشته در اجرای «ویتسک» در تالار حافظ به جای بابک حمیدیان که بر اثر آسیب دیدگی پایش نتوانست گروه را همراهی کند، جایگزین او رضا ثروتی کارگردان این نمایش این نقش را ایفاگر این نقش شد تا این نمایش بتواند میزبان مخاطبان خود باشد.
نکته جالب توجه در نخستین روز اجراهای صحنه‌ای این بود که برخلاف تصور ۱۲ سالنی که میزبان گروه‌های صحنه‌ای بودند مخاطب چندانی نداشتند و برخلاف دوره‌های پیشین جشنواره ازدحامی در پشت درب تالار‌ها برای ورود به سالن‌ها دیده نمی‌شد و مخاطبان در این دوره با نظم به سالن‌ها وارد می‌شدند و این کم بودن مخاطب جشنواره زمانی بیشتر به چشم می‌آمد که ددر هر سالن تعدادی صندلی خالی بود.
اما از تمام این موارد که بگذریم تئا‌تر به رسم عادت همیشگی‌اش و اینکه چه جشنواره باشد و چه نباشد کارش را با تاخیر شروع می‌کند، این بار نیز نمایش‌ها چون همیشه با اندک زمانی تأخیر شروع می‌شدند که البته همانطور که گفته شد این اتفاق جز لاینفک تئا‌تر است و اگر نباشد باید تعجب کرد.
در کنار تمام اتفاقاتی که در روز گذشته شاهد بودیم حیف است که به بازار سیاه خرید و فروش بلیت اشاره نکنیم که در این دوره و یا شاید در نخستین روز خرید و فروشی توسط افراد با یگدیگر صورت نمی‌گرفت و هر کس به تماشای نمایشی می‌رفت که بلیت آن را در دست داشت و مخاطبان تلاشی برای به دست آوردن بلیت نمایش‌های مورد علاقه‌شان نمی‌کردند.
سی و یکمین جشنواره تئا‌تر فجر در سکوت و سرمای زمستان رونق هر ساله را ندارد اما امید که این سرما با اجراهای خوب و حضور کارگردانان مطرح در روزهای آینده به گرما تبدیل شود و جشنواره جانی مضاعف گیرد.


کد خبر: 53165

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjivei.uqetmzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com