حمید گودرزی در گفتگو با هنرنیوز:

حاضرم در فیلم کوتاه بازی کنم

10 مهر 1392 ساعت 12:14

حمید گودرزی گفت: فیلم کوتاه به لحاظ ارزش با فیلم بلند تفاوتی ندارد. بعضی از افراد می گویند؛ که فیلم کوتاه بسازیم که سکوی پرتابی باشد برای ساخت فیلم بلند، که البته به نظر من این نگاه هم محترم است.



حمید گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که اگر به شما برای بازی در یک فیلم کوتاه پیشنهاد بشود آن را جدی می گیرید؛ گفت: بله اگر شرایط کار مورد قبولم باشد؛ چرا که نه، به هر حال فیلم کوتاه هم مانند یک فیلم بلند قابل احترام است، و تفاوتی با فیلم بلند به لحاظ ارزش کاری ندارد. متاسفانه در حال حاضر اغلب فیلم ها به لحاظ محتوا بسیار سخیف و دم دستی هستند. دلیل آن هم شاید به نظر من زیاد شدن دوربین های دیجیتال است که امروزه به راحتی در دسترس قرارگرفته است و این باعث شده که هر کسی این جسارت را پیدا  کند و به سمت ساخت فیلم کوتاه گام بردارد. ممکن است این فرد کارمند باشد یا یک فیلم ساز حرفه ای اما عرض بنده این است؛ که اگر فیلم کوتاه خوب باشد، یعنی دارای ساختار و فرم مناسب باشد و در فیلم نامه اصول یک فیلم کوتاه رعایت شده باشد؛ از نظر من با فیلم بلند به لحاظ کیفی تفاوتی ندارد و من حاضرم در آن فیلم کوتاه بازی کنم.
وی در ادامه در ارتباط با تفاوت های بازی در یک فیلم کوتاه و بلند گفت: به لحاظ ساختار خیلی تفاوت ندارند. بازیگر در یک فیلم کوتاه زمان کوتاه تری دارد تا شخصیت نقش را به مخاطب معرفی کند و این کار را سخت می کند. انتقال عواطف چه خواسته و یا ناخواسته به شکل سریع تری اتفاق می افتد.اما در عین حال فیلم های کوتاهی داریم که ریتم کندی دارند ودارای دیالوگ کمتری هستند اما انتقال مفاهیم به صورت درست شکل می گیرد؛ و تمام اهداف نویسنده و کارگردان در خود اثر محفوظ می ماند. تمام این موارد به نگاه کارگردان بستگی دارد. ابتدا کارگردان باید از خود سوال کند؛ که به چه علت به سمت ساخت یک فیلم کوتاه روی آورده است.این سوال بسیار مهمی است. بعضی از افراد می گویند؛ که فیلم کوتاه بسازیم که یک سکوی پرتابی باشد برای ساخت یک فیلم بلند، که البته به نظر من این نگاه هم محترم است. اما بسیاری از دوستان فقط دغدغه ساخت فیلم کوتاه را دارند؛ که به نظرشان انتقال مفاهیم در این چهار چوب مسمر ثمر تر است.همه این موارد بستگی به انگیزه فیلم ساز و گروهی که با هم کار می کنند دارد. فیلم کوتاه به خودی خود دارای شخصیت می باشد. در دنیا فستیوال هایی برای این فیلم ها برگزار می شود که کم تر از فستیوال اسکار نیست؛ و مانند همان فیلم های بلند جدی گرفته می شوند. در این جشنواره ها استعداد ها پرورش می یابند و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف انجام می شود.
وی در ادامه افزود: ناگفته نماند؛ فیلم کوتاه در نظر بعضی افراد تغییر اسم هم داده است.برخی تله فیلم ها را فیلم کوتاه می دانند. این آثار به لحاظ موضوع بسیار دم دستی شده اند. در زمانی که دانشجو بودیم فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای می ساختیم من خودم یک فیلم ساختم برای جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای البته آن موقع انجمن سینمای جوان بود.
بازیگر سریال «زمانه» در بیان این مطلب که کارگردانی که فیلم کوتاه را به خوبی می شناسد؛ آیا می تواند در یک فیلم بلند موفق باشد اظهار داشت: حقیقت این است که بنده جواب دقیقی برای این سوال شما ندارم اما نظر شخصی خودم را می گویم؛ احساس می کنم کسی که در کوتاه مدت رانندگی کرده است؛ می توان به آن فرد اطمینان کرد و در کنار آن در اتوبان هم نشست. خیلی از کار گردان هایی که در حال حاضر اسم های پر آوازه ای هم دارند؛ زمانی فیلم کوتاه می ساختند. باز هم می گویم بنده این طور فکر می کنم و در جایگاهی نبودم که به این سوال شما پاسخ بگویم؛ این سوال را یک کار گردان بهتر و درست تر می تواند جواب بدهد.
گودرزی در ادامه تصریح کرد: محتوای ما باید به اندازه ظرف مان باشد به عنوان مثال: کسی که می خواهد سه جمله حرف بزند نیازی به منبر ندارد اما یک زمانی مبحث می طلبد که فرد دو ساعت صحبت کند اینجا نیاز به یک منبر حس می شود.بعضی از مفاهیم که در ذهن نویسنده و یا کار گردان شکل می گیرد نیاز به زمان کوتاهی دارد که بهترین غالب برای آن فیلم کوتاه است .
بازیگر فیلم سینمایی«چپ دست» جاذبه های یک فیلم کوتاه را این گونه عنوان کرد: یک نکته بسیار مهم آن موجز بودن آن اثر است. یعنی اندیشه ها در فیلم کوتاه خیلی خلاصه وار و ضربتی بیان می شوند. یک فیلم کوتاه فشرده است و در عین فشرده بودن با جاذبه های ایجاد شده مخاطب را راضی می کند. این نوع کار خلاقیت بیشتری می خواهد و ظرافت بیشتری می طلبد.

گفتگو: علی دهبان


کد خبر: 64415

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjixem.uqexvzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com