ایرج ملکی در گفتگو با هنرنیوز:

«شجاعت» از ویژگی‌های اصلی عکاسی فیلم‌های مستند است

26 آذر 1392 ساعت 10:46

یک عکاس فیلم‌های مستند معتقد است «شجاعت» یکی از ویژگی مهم این حرفه است چرا که عکاس این نوع فیلم‌ها هر لحظه با حوادث غیر مترقبه‌ای روبرو است که باید برای ثبت آنان همواره آمادگی داشته باشد.


ایراج ملکی عکاس فیلم‌های مستند در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد ویژگی عکاسی فیلم‌های مستند افزود: اولین ویژگی عکاسی فیلم‌های مستند، غیر مترقبه بودن سوژه‌ها و صحنه‌هایی است که ممکن است در مقابل دوربین فیلمبرداری رخ بدهد. به عبارت دیگر، زمانی که شما یک کار مستند را عکاسی می‌کنید از قبل اطلاعی از میزانسن کارگردان ندارید و شما نمی‌دانید که قرار است یک لحظه دیگر چه اتفاقی رخ بدهد و به همین خاطر باید همیشه دوبین عکاس مستند، روشن و آماده باشد تا بتواند از هر لحظه‌ای که اتفاق می‌افتد عکاسی کند. این درحالی است که شما اصلا نمی‌دانید در حال حاضر چه چیزی ممکن است اتفاق بیفتد تا بخواهید آن را در قاب دوربین خود ثبت کنید.
وی اضافه کرد: عکاس فیلم‌های مستند باید همواره چه در کنار دوربین فیلمبرداری و چه دور‌تر از دوربین فیلمبرداری، آماده ثبت اتفاقات مستندی باشد که مقابل دوربین فیلمبرداری رخ می‌دهد.
این عکاس فیلم‌های مستند ادامه داد: باید بپذیریم که عکاس فیلم‌های مستند آن آرامشی را که عکاس‌های کارهای داستانی و فیلم‌های سینمایی و آپارتمان نشین دارند را هرگز ندارند. چرا که کارهای مستند همواره دلهره‌های خاص خودش را دارد و این دلهره‌ها گاهی به این خاطر است که شما نمی‌دانید چه اتفاقی ممکن است به لحاظ مضمونی در مقابل دوربین رخ بدهد و گاهی اوقات هم این دلهره به دلیل خطراتی است که برخی از فیلم‌های مستندی که در مناطق حادثه خیز و مناطق جنگی ساخته می‌شوند در درون عکاس ایجاد می‌شود.
ایرج ملکی ادامه داد: در بیشتر مواقع اتفاقاتی که در فیلم‌های مستند رخ می‌دهد بدون اطلاع قبلی است بنابراین باید عکاس فیلم‌های مستند از قبل قاب دوربینش را به گونه‌ای تنظیم کند که بدون تکرار بتواند واقعیت‌های رخ داده را ثبت کند چرا که برخی از حوادث در این فیلم‌ها تنها یک بار رخ می‌دهد و تکرار پذیر نیستند. تکرار نشدن اتفاق یکی ازتفاوت‌ها و ویژگی‌هایی است که این نوع عکاسی با دیگر فیلم‌ها دارند.
این عکاس فیلم‌های مستند با بیان اینکه معتقدم عکاس‌هایی که قدم به عرصه فیلم‌های مستند می‌گذارند باید از استعداد و نبوغ بیشتری نسبت به عکاس‌های فیلم‌های غیرمستند برخوردار باشند و حتی باید عکاسی فیلم‌های غیر مستند را نیز طی کرده باشند تصریح کرد: اولین چیزی که در عکاسی مستند خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد «خلاقیت» عکاس است که بداند به دنبال چه تصویری است و قرار است چه اتفاقی را در قاب دوربین خود به ثبت برساند. البته این آمادگی مستلزم این است که عکاس فیلم‌های مستند، اصول و فنون عکاسی را گذرانده باشد. تمرین و ممارست‌های لازم را در این رشته طی کرده باشد تا بتواند هر لحظه برای کاری که از قبل مشخص نیست چه اتفاقی قرار است رخ بدهد آمادگی عکاسی را داشته باشد.
ایرج ملکی با اشاره به فیلم فریادهای روهنگیاه که وی عکاسی آن را بر عهده داشته است اظهار داشت: ما در این فیلم به لحاظ اینکه یک کار پُر خطر بود و در خارج از کشور ساخته می‌شد به درستی برایمان مشخص نبود که در یک لحظ بعد چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. ما هر روز، هر دقیقه و هر ثانیه با اتفاقات غیر مترقبه‌ای در این فیلم روبرو بودیم که این خلاقیت و نگاه عکاس است که می‌تواند با وجود حوادث غیر قابل پیش بینی به گونه‌ای عکاسی کند که عکس‌های ماندگاری بگیرد.
وی که مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند را عکاسی کرده است گفت: عکاسی در خارج از کشور و در فیلم‌هایی که به نوعی با جنگ و کشتار سرو کار دارد سخت‌تر است و درصدد خطرات اسارت، کشته شدن و زخمی شدن آن زیاد‌تر است. لذا عکاسی که وارد این حرفه می‌شود باید این خطرات را به جان بخرد و بداند که این حرفه، آن آرامشی را که عکاسی فیلم‌های داستانی دارد را ندارد و عکاس باید همواره برای هر جانفشانی و خطری آمادگی داشته باشد. بنابراین «شجاعت» شرط اصلی حضور در این گونه فیلم‌ها است.


کد خبر: 66936

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjmhem.uqemtzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com