علی تقی پور در گفتگو با هنرنیوز؛
تهیه کننده باید شناخت کافی از مخاطبان تلویزیون داشته باشد
4 تير 1392 ساعت 13:05
علی تقی پور تهیه کننده تلویزیون گفت: تهیه کننده ای که در حوزه رسانه ای مانند تلویزیون کار نمایشی انجام دهد باید به درستی شناخت کافی از مخاطبان این رسانه نیزداشته باشد. با یک نوآوری در روایت، قصه گویی و تمام جزییات بتواند اثری جذاب برای مخاطب خلق کند.
علی تقی پور تهیه کننده تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تلویزیونی هنرنیوز در خصوص دلایل گرایش مردم به سمت شبکه های ماهواره ای اظهارداشت: به نظرم عامل اصلی که باعث ضعف مجموعه های تلویزیونی ما و در نتیجه گرایش مخاطبان سیما به سمت برخی از آثار شبکه های ماهواره ای شده است، ضعف فیلمنامه است. باید قبل از هر چیز یک گروه تولیدی برای ساخت فیلم یا سریال ، دارای یک فیلمنامه جذاب و مناسبی باشند ، تا بتوانند مخاطب را جذب کنند.
وی افزود: فیلمنامه موثر و مخاطب پسند در درجه اول می تواند مخاطب را وادار به پیگری و جذب کند. همچنین به مخاطب یادآوری می کند که اثری که ساخته شده قابلیت تماشا دارد. متاسفانه مشکلی که این روزها اکثر مجموعه های تلویزیونی سیما گرفتار آن شده اند، نبود یک فیلمنامه و قصه جذاب و گیرا است ومخاطب با تماشای چند قسمت از یک مجموعه به راحتی تماشای آن را کنار گذاتشته و به دنبال جایگزین کردن سرگرمی های دیگر به جای تماشای آن سریال می گردد.
متاسفانه در اکثر مجموعه های تلویزیونی حوادث و اتفاقات سریال ها بسیار کلیشه ای هستند
تقی پور تصریح کرد: متاسفانه در اکثر مجموعه های تلویزیونی حوادث واتفاقات سریال ها بسیار کلیشه ای وتکراری هستند، تاجایی که در یک سریال یک موضوع یا اتفاقی از سوی مردم مورد استقبال قرار می گیرد،به اصطلاح گل می کند؛ بعد ماشاهد ساخته شدن بی شمار آثاری هستیم که از این مجموعه کپی برداری می کنند. درنتیجه آثار به سمت تکراری بودن و کپی کاری می روند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: کسی که در حوزه رسانه ای فرار گیر و مهمی مثل تلویزیون قرار است کار نمایشی انجام دهد باید به درستی شناخت کافی از مخاطبان این رسانه را نیزداشته باشد. باید به فکر این باشد که بتواند یک نوآوری در روایت، قصه گویی وتمام جزییات داشته باشد که برای مخاطب جذابیت داشته باشد. تا مخاطب را وادار به دنبال کردن سریال کند.
تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «مهرآباد» تاکید کرد: تلویزیون به نظرم اگر می خواهد مخاطبان خود را ازدست ندهد باید نظارت روی فیلمنامه را افزایش دهد. تازمانی که یک فیلمنامه نویس در حال نگارش فیلمنامه یک مجموعه تلویزیونی است باید تاحدودی فیلمنامه اماده شود و بعد با توجه به اینکه مرحله نباید این گونه فکر شود که تا تکمیل فیلمنامه هزینه تولید افزایش می یابد.
پایه و فوندانسیون اصلی یک سریال فیلمنامه است
وی عنوان داشت: پایه و فوندانسیون اصلی یک سریال فیلمنامه است. چرا که اگر پایه و اساس اصلی یک ساختمانی که ساخته می شود، محکم و استوار باشد، آن ساختمان می تواند بیشتر امنیت و عمر داشته باشد و در برابر حوادث مختلف هم توانایی ایستایی دارد. در خصوص فیلمنامه هم این گونه است، فیلمنامه خوب می تواند پایه اصلی و مهمی برای تولید یک سریال باشد و بتواند اثر را بیمه کند.
تقی پور اضافه کرد: یک سریال اگر فیلمنامه مناسب و جذابی داشته باشد می تواند رضایت مندی مخاطب را به همراه داشته باشد. بنابراین معتقدم که باید نظارت در بخش فیلمنامه های تلویزیونی بیشتر شود وتا این اتفاق نیافتد نمی توان امیدوار بود که آثار تلویزیونی ما بتوانند مخاطبان ما را از هر سلیقه ، دیگاه نگاهی به سمت آثار خودمان جذب کنند.
هزینه پایین تله فیلم ها دلیلی بر بد ساخته شدن آنها نیست
وی عنوان داشت: من تاکنون یک تله فیلم را برای تلویزیون ساخته ام با نام «پروانه ها» که در جشنواره فیلم های ویدئویی جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را گرفته است. ضعف تله فیلم های تلویزیونی ما این روزها بیشتر فیلمنامه است. هر چند خیلی ها معتقدند که تله فیلم یعنی اثری که فقط یک یا چند بار روی آنتن می رود بعد همه چیز به پایان می رسد. اما باید در ساخت تله فیلم ها هم یک سری مسائل مختلف رعایت شود تا مخاطب جذب این گونه آثار شود.
تقی پور ادامه داد: هزینه پایین تله فیلم ها کم است، اما این دلیلی بر بد ساخته شدن آنها نیست. باید یک تله فیلم قدرت جذب مخاطب را داشته باشد. اگر این گونه نباشد مخاطب به راحتی از تماشای این گونه آثار سر باز می زند. نباید این فکر شود که تله فیلم برای یک بار نمایش دادن ساخته می شود . تفکر این گونه باعث آسیب زدن به این حوزه می شود.
وی در خصوص برنامه های آینده خود نیزابرازداشت: صحبت هایی برای ساخت یک اثر شده که همه چیز به روزهای آینده بستگی دارد وهنوز تولید ان مشخص نیست.
کد خبر: 59998
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjohei.uqehhzsffu.html