گزارش هنرنیوز ازپرسش و پاسخ «گشت ارشاد»؛

سهیلی به سوال خبرنگاران پاسخ نمی داد

14 بهمن 1390 ساعت 21:35

سعید سهیلی كارگردان «گشت ارشاد» گفت: حداقل درباره من این مشكل وجود دارد كه شخصیت منفی را درست شخصیت‌پردازی نمی‌كنم،چون احساس می کنم دستم بسته است.



به گزارش هنرنیوز، سعید سهیلی کارگردان «گشت ارشاد» در بخش پرسش و پاسخ به خبرنگاران برخی پرسش ها را بدون پاسخ گذاشت. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پایان‌بندی فیلم بعدا به فیلم اضافه شده است یا خیر؟ گفت: تنها مرحله‌ای كه به فیلم اضافه شد سكانس زندان است. در واقع قرار بود آنجا كه دو شخصیت فیلم به رویا می‌روند فیلم تمام شود، ولی بنا به ملاحظاتی سكانس زندان اضافه شد.

مهدی محمدنژادیان - بازنویس نهایی فیلمنامه – در توضیح از ریتم افتادن فیلم نامه‌ی بخش پایانی گفت: داستان فیلم یك كمدی بود كه روبه سیاهی می‌رفت اما قرار نبود مانع از خندیدن شود به همین دلیل برای گرفتن زهر تلخی فیلم، پیشنهاد شد كه حال و هوای فیلم به نوعی عوض شود. 

وی متذکر شد: البته گاهی وقتها شوخی‌هایی در فیلم طراحی می‌شوند كه وقتی صحنه‌ای بریده می‌شود به فیلم ضربه می‌زند و کل فیلم درست از آب در نمی‌آید، چنین مواردی در «گشت ارشاد» وجود داشت.

سهیلی در پاسخ به تكراری بودن سوژه و شباهت آن به «شیش و بش» نیز اظهار کرد: من این فیلم را ندیده‌ام و اگر شباهت دارد، ببخشید. 

وی درباره سهم نویسندگان فیلم‌نامه در نوشتن سناریو گفت : بیشترین سهم را میرزایی دارد . کار بازنویسی نیز برعهده‌ی من بود اما در بخش بازنویسی نهایی محمدنژادیان سهم چشمگیری دارد تا آنجا که سر صحنه‌ها هم حاضر بود.

كارگردان «گشت ارشاد» درباره شخصیت‌پردازی بازیگران عنوان کرد: اگر نگوییم مشكل همه فیلمسازان و یا بیشتر آن‌ها موضوع شخصیت‌پردازی است،حداقل درباره من این مشكل وجود دارد كه شخصیت منفی را درست شخصیت‌پردازی نمی‌كنم.چون احساس می کنم دستم بسته است.

سهیلی درباره‌ی شخصیت های منفی فیلمش توضیح داد: البته این شخصیت در «گشت ارشاد» ابعاد خیلی زیادی داشت ولی به دلیل ملاحظات آن گونه كه باید باشد، نشد.

او درباره‌ی این که چگونه فیلم از یك جریان كمیك به یك داستان ملودرام رسیده است؟ بیان کرد: الان فرصت این چیزها نیست و من آنقدر خسته‌ام كه درباره این مطالب نمی‌شود، صحبت كرد.

زمانی که سهیلی در پاسخ به پرسش دیگری گفت:« حرفی برای پاسخ ندارم، شما خودتان تحلیل می‌کنید.» این جواب با عکس‌العمل خبرنگارنی مواجه شد که معتقد بودند سهیلی حاضر به پاسخ‌گویی به آنها نیست و باید جلسه تعطیل شود که حسنی‌نسب در حمایت از خبرنگاران خطاب به سهیلی اظهار کرد: احترام به مطبوعات فقط حضور جلوی دوربین عكاسان نیست و باید به پرسش خبرنگاران نیز پاسخ داده شود. 

این سخن حسنی نسب با تشویق خبرنگاران روبه رو شد.

سهیلی هم پاسخ داد: اگر احیانا شرایط را به گونه‌ای می بینید كه پاسخی به شما داده نمی‌شود می‌خواهم كه مرا درك كنید، زیرا در شرایط خوبی نیستم و ترجیح می‌دهم در موقعیت مناسب‌تر و بهتری كه بی‌خوابی نكشیده باشم و مشغول حذف كردن صداها و سكانس‌هایی از فیلم نبوده باشم، صحبت كنم. 

وی افزود: من چه جواب بدهم نقدشان درست است.من آمده ام بشنوم و استفاده کنم. 

همچنین زمانی که یکی از خبرنگاران در مورد پیوند ضعیف بخش پایانی فیلم با بخش ابتدایی و میانی آن پرسشی را مطرح کرد، محمدنژادیان  پاسخ داد: درام تحول جهان بینی در فیلم است که اگر بازیگر در آن از حالت مثبت به منفی تغییر رفتار دهد، از آن به عنوان سرخوردگی و اگر از منفی به مثبت تغییر رویه دهد، از آن با عنوان تحول یاد می‌شود.

نیوشا ضیغمی یكی از بازیگران فیلم هم درباره یکنواخت بودن بازی‌هایش و دلیل پذیرش ایفای نقش در این فیلم گفت: هنگامی که نقشی به یك بازیگر پیشنهاد می‌شود آن را به عنوان یك نقشی كه شناسنامه‌ای دارد در نظر می‌گیرد. دختری كه در فیلم «گشت ارشاد» حضور داشت، قرار بود دختری از طبقه متوسط روبه بالا باشد كه دستخوش ماجراهای ناخواسته‌ای در زندگی‌اش می‌شود. 

وی متذکرشد:  فكر می‌كنم در برخی موارد ممیزی‌هایی كه به فیلمنامه وارد می‌شود نه كارگردان، نه بازیگر ونه فیلمنامه نویس مقصر نیستند. این مساله درباره نقش من و آقای جمشید هاشم‌پور با حذف یك سكانس تاثیر گذار و برخی جزییات وجود داشت.

همچنین یکی از خبرنگاران از سهیلی پرسید که آیا او به دلیل ترس موضوع نقد«گشت ارشاد» را از میانه‌ی فیلم رها كرده و به بخش دیگری پرداخته است؟ که سهیلی در پاسخ گفت: من ترسو نیستم و برعكس هر ضربه‌ای كه خورده‌ام از سر شجاعتم بوده است و اگر چنین چیزی در فیلم اتفاق افتاده از طرف من بوده است. 

وی درباره‌ی این که چرا در بخشی از فیلم دختری که مانتو پوشیده ، تغییر لباس می دهد و ناگهان چادر به سر می‌کندهم اظهار کرد: دلیل خاصی نداشت . من فقط می‌خواستم یک دختر پایین شهری را نشان دهم که زمانی که به بالای شهر می‌آید چادرش را برمی‌دارد این موضوع در سطح جامعه زیاد اتفاق می‌افتد.

حسنی نسب هم در پایان این نشست تشریح کرد: در «گشت ارشاد» به نظر می‌رسد ممیزی‌هایی كه وجود داشت خیلی نمی‌تواند توجیه‌گر اشكالات فیلم باشد و تغییر لحن در یك سوم پایانی مهمترین ایراد آن است كه این تغییر لحن حتی در نحوه بازی بازیگران و موسیقی وجود دارد و اضافه شدن سكانس پایانی لطمه وحشتناكی به فیلم زده است.





کد خبر: 36678

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjomet.uqemazsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com