در برنامه سینما روایت عنوان شد؛

مگر می تواند کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و گور خوابی بکند! / « داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است

13 دی 1395 ساعت 9:58

محمد تقی فهیم گفت: اسکار به عنوان نماد بورژوازی کلان و استعمار دنیا معروف است و نمی تواند کسی که به این مجسمه افتخار می کند صحبت از استعمار و گورخواب ها بکند.


به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، صدو چهارمین برنامه سینما روایت این هفته که در شامگاه دوازدهم دیماه در مجموعه اسوه برگزار گردید به نقد و بررسی فیلم مستند « داد» به کارگردانی حجت الله عدالت پناه پرداخت که با حضور کارگردان ، محمد صادق شهبازی دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی ، محمد تقی فهیم منتقد سینما و رسول شادمانی به عنوان مجری – کارشناس و با حضور جمع کثیری از علاقه مندان سینما برگزار گردید. فیلمی که در جشنواره عمار برای اولین بار رونمایی شد و نادر طالب زاده در باره آن گفت مسئولین باید در مورد اتفاقاتی که در این فیلم مطرح شده است پاسخگو باشند. در فیلمسازی به دنبال موضوعات مهجور و ناگفته ها هستم حجت الله عدالت پناه کارگردان فیلم مستند «داد» در ابتدا از مدرسه عمار برای حمایت از تولید این فیلم و همچنین از سینما روایت بابت برگزاری نقد و بررسی این فیلم تشکر کرد و گفت: من در این فیلم هیچگونه ادعایی ندارم و هر آنچه را که فهمیده بودم در فیلم به صورت ساده و روان برای مخاطبین ارائه دادم. از سوی دیگر؛ من با یک باور قلبی از سال 90 وارد حرفه فیلمسازی مستند شدم و چندین کار هم تاکنون ساختم اما همواره سعی کردم باری از دوش نظام و کشور بردارم و تلاشم این بوده که به سراغ موضوعاتی بروم که تاکنون نرفته و یا مهجور مانده است. امیدوارم فیلم داد ، داد واقعی مظلومان باشد. وی ادامه داد: بحث عدالت خواهی از دیرباز دغدغه من بوده است و من در جنبش دانشجویی عدالت خواهی که در سال 82 شکل گرفت حضور فعالی داشتم. لذا برای من جای سوال بود که چرا هر جایی که معلمان ، پرستاران ، کارگران و رانندگان تجمع صنفی می کنند با آنان برخورد قهری می شود! و برای من خیلی سخت بود که چرا در جمهوری اسلامی ، ما هنوز به عدالت واقعی نرسیدم و می خواستم ببینم که حرف حساب این جماعت چیست درحالی که آنان فقط خواستاراجرای قانون بودند و بس. لذا امیدوارم فیلم داد ، داد واقعی این بنده خداها باشد. « داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است کارگردان فیلم مستند داد تصریح کرد: من خیلی به بحث فرم و محتوا قائل نیستم واین نوع ساختار سلیقه من بوده است ضمن اینکه من به دنبال ساخت یک مستند جستجوگر بودم و این فیلم یک مستند جستجوگری است که به دنبال کشف یکسری فساد در کشوراست و من این قالب را دوست دارم و این فرمی است که من انتخاب کردم. در بحث عدالتخواهی متمایل به چپ و راست نیستم وی با بیان اینکه حتما فیلم ، ضعف های ساختاری دارد گفت: تلاش کردم حرف هایی که در فیلم بیان می شود کذب نباشد و برای این کار تحقیق کردم. ضمن اینکه سعی کردم در بحث عدالتخواهی ، متمایل به جناح خاص و چپ و راست نباشم. زمانی که می خواهید با فساد مبارزه کنید با شما مقابله می شود! حجت الله عدالت پناه اظهار داشت: ما بعضی جاها را به صورت مخفی و با دوربین های معمولی فیلمبرداری کردیم تا جلب توجه نکند و باید مراقب پلیس هم می بودیم تا با ما برخورد نکنند. متاسفانه زمانی که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید با شما مقابله می شود! محافظه کاران ، مردم را فقط برای نمایش در راهپیمایی ها و انتخابات می خواهند! محمد صادق شهبازی دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی هم در این برنامه به سه نوع جریان حاکم در کشور اشاره کرد و گفت : جریان روشنفکری و غرب زده در کشور، مردم را همیشه معارض نظام می بیند و خودش را به عنوان مردم تعریف می کند درحالی که همیشه هم به مشکلات مردم بی اعتناست مثل بی توجه ای سینما به مشکلات مردم و نگاه تحقیرآمیزی که به مردم دارد. اما جریان دوم ، محافظه کاران هستند که می خواهند وضع موجود را حفظ کنند و همواره مردم را فقط برای نمایش در راهپیمایی ها و انتخابات می خواهند و خروجی این مساله این می شود که هر گاه گروهی برای احقاق حق خود دست به تجمعی بزنند و نقد و اعتراضی داشته باشند بلافاصله به آشوب و بر هم زدن نظم و امنیت عمومی متهم می شوند که به خارج از کشور وابسته اند! اما جریان سوم ، جریان انقلاب اسلامی و جریان بچه هایی است که در فضای عدالت خواهی فعالیت می کنند و معتقدند انقلاب آمده است که وضع موجود کشور را تغییر دهد و وضعیت کشور را به لحاظ فقر و فساد و تبعیض دگرگون سازد. لذا این مردم اگر قرار است در این نظام تکلیف داشته باشند باید «حق » هم داشته باشند در برابر نابرابری ها در کشور امربه معروف و نهی از منکر کنند. آقایان سیاه نمای سینمای ایران در مورد گورخواب ها فقط نامه نوشتند وی با اشاره به جریان رئالیسم سیاه درهنر و سینمای کشور افزود: این جریان نه تنها همه فضاهای کشور را سیاه می بیند بلکه مقید به هیچ راهی برای اصلاح هم نیستند و می خواهند همه ضعف ها را به راس نظام مرتبط کنند. از سوی دیگر ، محافظه کاران معتقدند که وضع موجود خوب است اما جریان عدالت خواهی یک تفاوت با دو جریان قبلی دارد و آن این است که معتقد به نقد در درون گفتمان انقلاب اسلامی است و از بیان اشکالات در کشور ابایی ندارد و آنان را پنهان نمی کند چرا که می خواهد وضع موجود کشور را با الگوی انقلاب اسلامی نقد کند. بنابراین این جریان ، مصلحت اندیشی نمی کند به عنوان مثال در هفته اخیر که ماجرای گورخواب ها مطرح شد دیدیم که آقایان سیاه نمای سینمای ایران ، نامه هم نوشتند و از آرمان ها هم حرف زدند اما این جریان عدالت خواهی بود که بدون سردادن شعار به سراغ گورخواب ها به نصیرآباد رفت. متاسفانه بخش عمده ای از دانشگاهها و غرب زده ها و حتی بخش زیادی از جریان سنتی ما، گرفتار اشرافیت و دوری از مشکلات مردم هستند. مضمون فیلم داد تکان دهنده است اما محمد تقی فهیم منتقد سینما هم با اشاره به فیلم مستند « داد» اظهار داشت : فیلم داد خیلی صریح و مستقیم به سراغ عدالتخواهی می رود و در سراسر فیلم این محتوا را داد می زند و این درحالی است که مضمون و موضوع فیلم واقعا تکان دهنده است لذا من به بچه های مدرسه سینمایی عمار تبریک می گویم که راه درستی را انتخاب کردند و نشان دادند که فیلمساز انقلابی هستند. بنابراین اگر چه این گام های کوچک در عرصه عدالت خواهی دیر هنگام است اما درست برداشته شده است. هر جایی که انقلاب های بزرگی در دنیا صورت گرفته مثل کوبا و روسیه ، سینما خیلی زود به کمک آنان شتافته است. بنابراین معتقدم مدرسه عمار بدون واهمه باید از تجربیات فیلمسازی دنیا استفاده کند اما کپی برداری نکند. مگر می تواند کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار بکند! این منتقد سینمایی با بیان اینکه مستند داد یک نمونه از عدالت خواهی است یادآور شد: متاسفانه بحث عدالت خواهی و شکاف طبقاتی در کشور روز به روز گسترده تر می شود و فیلم داد نمونه کوچکی از خام فروشی ، معدن فروشی و مسائلی است که عمار اگر می خواهد انقلاب را به لحاظ هنر مصون کند باید به سراغ این نوع مضامین برود و نباید ما عرصه را در اختیار کسانی قرار بدهیم که فقط می خواهند شعار بدهند و بهره برداری سیاسی از اتفاقات داشته باشند مثل اتفاق گورخواب ها ، مگر می تواند کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار بکند! این دو قابل جمع نیستند. اسکار به عنوان مجسمه و نماد بورژوازی کلان و استعمار وغارتگر دنیا معروف است و نمی تواند کسی به این مجسمه افتخار کند و صحبت از استعمار و گورخواب ها بکند. لذا بچه های انقلاب نباید این عرصه را خالی کنند. این کارشناس مسائل سینمایی افزود: باید فیلمسازان انقلاب با شناخت کافی ازهنر وارد عرصه شوند و توجه داشته باشند که سینما صرفا هنر شنیداری نیست. لذا فیلم «داد» در مضمون به شدت تکان دهنده است و تاکنون چنین اثری ساخته نشده است اما فیلمسازان باید با طراحی بهتر به سراغ اینگونه موضوع ها بروند و زبان سینما را بیاموزند. مشکل ما در بحث فرم و ساختار این نوع کارها است. حمله به معضلات کشور می تواند بخشی از پروپاگاندای اسکار تلقی شود فهیم تاکید کرد: در کشور امریکا با همه ادعاهایی که دارد هر شب ، عده ای از گرسنگی می میرند اما در کشور ما یک نفر همین مساله را بزرگ می کند چون در مقطع اسکار قرار داریم و حمله به معضلات کشور می تواند بخشی از پروپاگاندای اسکار هم تلقی شود. ما نباید اجازه دهیم این عرصه به دست کسانی قرار بگیرد که می خواهند ریشه مساله را بزنند. در این کشور استثمارشدگان به خاطر حق خواهی ، شلاق می خورند! وی با بیان اینکه من در بخش هایی از فیلم گریه ام گرفت و اوج فیلم جایی است که فیلمساز به سراغ شلاق خورها می رود گفت: سالها رهبران این کشور در مورد عدالت حرف زدند اما در اُم القُرای اسلام چنین اتفاقاتی روی می دهد که نه دین و نه حکومت اسلامی چنین کارهایی را مجوز می دهد. در این کشور استثمارشدگان به خاطر حق خواهی ، شلاق می خورند و آدم براستی گریه اش می گیرد. به کجا باید فریاد بزنیم. لذا اقدام مدرسه سینمایی عمار و کارگردان فیلم داد قابل تقدیر است اما اگر همه این موضوع ها تبدیل به فیلم نشود یک جای کار می لنگد. بنابراین اگر قرار باشد مدام آدم های مختلف جلوی دوربین بایستند و حرف های همدیگر را تکرار کنند از سینما دور می شویم. درحالی که در مستند، مساله ریتم ، ضرباهنگ ، نقاط عطف مهم است و فکر نکنید که فیلم مستند صرفا این است که ما موضوع و یا آدم هایی را پیدا کنیم و فقط با آنان صحبت کنیم و آنان هم باید همان شعارهای نماز جمعه را جلوی دوربین سر دهند! و باید این مشکل در سینمای عمار حل شود و بچه ها بیشتر به زبان سینما توجه داشته باشند چرا که امروزه سینما یک علم است و باید به قواعد سینما آشنا بود. محمد صادق شهبازی هم در خاتمه اظهار داشت : اگردر سینمای ایران نگاه سیاه و منفی وجود نداشت اصلا ضرورتی برای ظهور عمار نبود. ضمن اینکه معتقدم قالب سینمای ایران ، نگاهی سیاه ، بدون اصلاح و بدون هیچ نقطه امیدی به مشکلات کشور است.


کد خبر: 93783

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjtaeh.uqetozsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com