مسعود آب پرور در گفتگو با هنرنیوز:

ساخت فیلم درباره امنیت ملی جزء وظایف فیلمسازان است

17 مهر 1392 ساعت 15:40

آب پرور گفت: همه کشور‌های دنیا از سینما به عنوان ابزاری برای برقراری امنیت ملی استفاده می‌کنند حال آنکه ما به شدت در این مسیر کند حرکت می‌کنیم.


مسعود آب‌پرور کارگردان سریال‌هایی همچون «عملیات ۱۲۵» و «هوش سیاه» در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر این که آیا در کارهای پلیسی که حضور داشته اید با خط قرمز‌ها به مشکلی بر نخورده اید؛ گفت: در فیلم هایی که حضور داشته ام، از این بابت مشکلی نداشتم که باعث محدودیت من شود. به عنوان مثال در فیلم سینمایی «قتل آنلاین» که ژانر پلیسی داشت، قصه‌اش حول محور خانواده یک پلیس می‌گذشت، حساسیت‌هایی بود؛ که درآن زمان طبیعی بود. اما الان در حال حاضر آن فضا وجود ندارد و دایره نظارت بر فیلم‌های پلیسی هم دچار تحول شده است. لازم به ذکر است؛ در ساخته‌های اخیر خط قرمز‌ی احساس نمی‌شود و این امر کاملاً مشهود است.
وی در ادامه افزود: شما اگر سریال «هوش سیاه» را به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید؛ که پلیس ما پلیسی هوشمند و توانمندی است و به نسبت ضد قهرمان ما یک قدم عقب تراست. با وجود این ما هیچ وقت درارتباط با این موضوع مشکل نداشتیم و تماشاگرهم این احساس را نمی‌کرد که این پلیس ناتوان است؛ به دلیل اینکه قصه به گونه‌ای از لحاظ درام طراحی شده بود؛ که مخاطب احساس ضعف از جانب پلیس نداشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «ساعت۲۵» در ارتباط با نقش خانواده در این سریال گفت: ما چون تنها شخصیت مثبتی که در سریال «هوش سیاه» داشتیم پلیس بود و در بین پلیس‌ها هم فقط کاراکتر «حسین یاری» به شخصیت نزدیک می‌شد و بقیه در حد تیپ باقی می‌ماندند به همین جهت فقط می‌توانستیم به این کاراکتر نزدیک شویم و روابط او با خانواده‌اش را ببینیم. 
آب پرور در بیان این مطلب که چرا پایان بندی سریال دارای چهار چوب محکمی نبود توضیح داد: در هوش سیاه نتوانستیم پایان بندی کار را آن طور که در قصه طراحی شده بود، فیلم برداری کنیم. قصه «هوش سیاه ۱» این گونه بود که کامران پسر سرگرد را گروگان می‌گیرد و در «هوش سیاه ۲» خانواده‌اش را گروگان می‌گیرد و طی یک ماموریت سه مرحله‌ای که برای سرگرد در نظر گرفته بود؛ در ازای انجام هر کدام از آن شروط یکی از اعضای خانواده‌اش را آزاد می‌کرد. این پایان بندی خیلی چالش برانگیز بود و خودم هم بسیار دوست می‌داشتم. اما این مستلزم این بود که این سریال تا۳۰ قسمت ادامه می‌داشت؛ که به دلایل اقتصادی که گریبان گیر سازمان بود این اتفاق نیافتاد و ما مجبور شدیم با یک پایان بندی نامناسب در ترکیه کار را به اتمام برسانیم. قراربود ما در آنجا ۱۲۰ دقیقه فیلم برداری داشته باشیم؛ که در ‌‌نهایت به دلایل مادی‌ آن را به ۵۰ دقیقه کاهش دادیم؛ که این اتفاقات و پایان بندی منجر به دل خوری زیاد خود من شد.
مسعود آب پرور در ارتباط با روند پیشرفت فیلم‌ها در ژانر اکشن و پلیسی در ایران این گونه اظهار نظر کرد: به نظر من روند پیشرفت ما در ژانرفیلم‌های اکشن و پلیسی بسیار کند است. شاید یکی از دلایلی که دوستان ورود پیدا نمی‌کنند شکل حمایت‌ها در این حوزه باشد. بنده از نیروی انتظامی گلایه‌مند هستم. شما فیلم‌هایی را می‌بینید که این دوستان کاملا از آن پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال اخیراً سریالی پخش شد به نام «ماتادور» که استاندارد‌های خودشان را در غالب آن تعریف می کردند و تمام امکانات اعم از امکانات نرم افزاری، سخت افزاری، سرمایه گذاری و حمایت از عوامل و گروه پشت دوربین را برایشان فراهم کردند ولی با تمام این اوصاف شما شاهد یک کار استاندارد نبودید. بعد از این همه تجربه که دوستان در این زمینه دارند؛ شاهد کاری ضعیف و غیر استاندار هستیم و این امر جای تاسف دارد.
وی در ادامه افزود: کار اکشن یا پلیسی کاری آسان است. شاید دوستان فکر کنند که در ظاهر کاری آسان است و با در کنار هم قرار دادن چند پلان پشت سرهم و ایجاد یک ریتم وت مپوی تند می‌شود این کار را انجام داد. کار کردن در زمینه امنیت ملی جزء وظایف ما است و کشورهایی هم که صاحب سینما هستند از این ابزار برای ارتقا امنیت کشور خود استفاده می‌کنند. اما در این زمینه به شدت غفلت کردیم و دوست دارم در این باره کمی تمرکز کنم.
کارگردان سریال «هوش سیاه» در پاسخ به این سوال که چرا در سریال‌های ما پلیس همیشه ضعیف به نظر می‌رسد؛ گفت: به اعتقاد من این مشکل بیشتر از جانب کارگردان است. در واقع مخاطب شاهد سلیقه کارگردان است. چون تمام چیدمان با نگاه کارگردان صورت می‌گیرد و معماری کار را کارگرادن انجام می‌دهد و در مرحله بعد باید در باره بازیگر حرف بزنیم و نقدش کنیم. بازیگر نسبت به ژانری که دارد ایفای نقش می‌کند باید اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد.
آب پرور در ادامه در ارتباط با نقش تحقیق و پژوهش درساخت سریال‌ها گفت: در سریالهایی با این موضوع چه به لحاظ مادی، معنوی و زمانی هزینه لازم را نمی کنیم. ما دراین سریال سکانس‌هایی داشتیم که به طور مثال دو ساعت وقت مطالعه برایش در نظر می‌گرفتیم در حالی که زمان فیلم برداری آن کمتر از این بود. به نظرم سریال نتیجه تحقیق و پژوهشش را می بیند.
وی در آخر درباره احتمال ساخت سری سوم «هوش سیاه» گفت: خیر، در حال حاضر با من به عنوان کارگردان این اثر  صحبتی نشده است. اگر هم دوستان اقدامی برای ساخت کرده‌اند من اطلاعی ندارم. من با صدای بلند اعلام کردم که اگر برای ساخت سری سوم این سریال سراغ من بیایند شرایط خاص خودم را دارم. همانطور که پای این سریال ایستادم و سری دوم آن بهتر از سری اول آن شد،باید این اتفاق برای هوش سیاه سه هم بیافتد. همه ما دارای یک حیثیت کاری هستیم. نباید اتفاقی در طول پروژه عوامل را زیر سوال ببرد. «هوش سیاه» سریالی آبرومند است؛ اگر قرار باشد من دوباره آن را بسازم با شرایط ویژه این کار را انجام می‌دهم.


کد خبر: 64721

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjvaem.uqex8zsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com