محمد تقی فهیم در گفتگو با هنرنیوز:
آینده متعلق به سینمای مستند است
12 بهمن 1392 ساعت 11:13
کارگردان فیلم مستند« ملخی غول شد» گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که باید به فیلم های مستند توجه کرد چرا که آینده متعلق به سینمای مستند است.
محمد تقی فهیم منتقد سینما و کارگردان فیلم مستند« ملخی غول شد» که فیلمش به بخش فیلم های مستند جشنواره فجر راه یافته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز.گفت: خوشبختانه امسال توجه جدی تری به فیلم های مستند شده است چون این فیلم ها، هم در برج میلاد و هم در خانه هنرمندان و هم در دو سینمای مردمی به نمایش در خواهد آمد.درحالی که سال گذشته ، فیلم های مستند فقط در یکی از سالن های برج میلاد به نمایش در آمده بود ضمن اینکه سال گذشته فقط ۱۱ فیلم مستند انتخاب شده بودند اما امسال ۲۲ فیلم انتخاب شدند.
وی با اشاره به خانه هنرمندان که فیلم های بخش مستند جشنواره فیلم فجر در آنجا به نمایش گذاشته می شوند افزود: خانه هنرمندان یک وجهه پروپاگاندا برای فیلم های مستند دارد چرا که علاقه مندان فیلم های مستند به این مکان عادت کردند و به نوعی این مکان به پایگاهی برای فیلم های مستند تبدیل شده است. لذا نمایش فیلم های مستند جشنواره فیلم فجر در این مکان، فکر خوبی است.هر چند که هنوز ظرفیت فیلم های مستند هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت، جای توجه بیشتری دارد.
فهیم ادامه داد : متاسفانه در جشنواره فیلم فجر همه چیز حتی بخش بین الملل هم زیر سایه فیلم های داستانی قرار می گیرند چرا که سینمای ایران – چه بخش مسابقه و چه بخش جنبی- جذابیت های بیشتری برای اهالی رسانه و مردم دارند.
کارگردان مجموعه « زرد سالاران» اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی فیلم های مستند، کم توجه ای رسانه ها به فیلم های مستند است. لذا معتقدم در این بخش، جای کار بیشتری برای فیلم های مستند وجود دارد و چه خوب بود اگر جلسات نقد و بررسی در برج میلاد برگزار می شد.
این منتقد خاطر نشان کرد: ما هنوز نسبت به جهان ، چند قدم در توجه به فیلم های مستند، عقب تریم.این درحالی است که توجه دنیا به فیلم های مستند بیشتر شده است. ضمن اینکه تولید فیلم های مستند، کم هزینه تر از فیلم های داستانی است و با هزینه یک فیلم داستانی می توان حدود ۱۰ فیلم خوب مستند تولید کرد.
کارگردان مجموعه مستند « طنین معراج»اضافه کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به فیلم های مستند توجه کرد چرا که آینده متعلق به سینمای مستند است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بزودی سینمای داستانی زیرسایه سینمای مستند قرار خواهد گرفت. کما اینکه بسیاری از فیلم های داستانی وجود دارند که رویکرد مستند هم به لحاظ پژوهشی و هم به لحاظ ساختاری دارند و به نوعی وامدار فیلم های مستند هستند.
به گفته وی ، فیلم های مستند بیشتر از سینمای داستانی در خدمت فرهنگ سازی است و وجهه سرگرم کنندگی آنان بیشتر از قبل شده است.
این منتقد پیشکسوت سینما گفت: خیلی از شبکه های معروف جهان ، بیشترین زمان آنتن خود را به پخش فیلم های مستند اختصاص می دهند و شبکه مهمی مثل آرته فرانسه که در کشور ما هم قابل دریافت است تمام هم و غمش، نمایش فیلم های مستند است و دیدن این شبکه از سوی مردم ایران؛ باعث افزایش علاقه آنان به فیلم های مستند شده است.ضمن اینکه تقاضای مردمی برای دیدن فیلم های مستند هم افزایش یافته است و لازم است که مدیران ، سیاستگذاران و برنامه سازان ، گام های جلوتری بردارند و به جای اینکه مردم ما از طریق شبکه های بیرونی با فیلم های مستند آشنا شوند چه بهتر که بستر تولید فیلم های مستند در داخل فراهم تر شود.
به اعتقاد فهیم، ما باید قدم های بزرگتری برای تولید فیلم های مستند برداریم چرا که از فرهنگ غنی تری نسبت به دنیا برخورداریم.
کارگردان فیلم مستند« ملخی غول شد» در مورد داوران فیلم های مستند یاد آور شد: موضوعی که باید داوران بیشتر دقت کنند گذر از کمیت به کیفیت است. ما به لحاظ کمی به اهدافمان رسیدیم. لذا داوران در جشنواره ای مثل فجر نباید به فاکتورهای سینمای اکسپری منتال توجه کنند چون ما جشنواره تخصصی مثل سینمای حقیقت داریم که می تواند با گرایش به فیلم های تجربی به حرکت خودش ادامه دهد. بنابراین مکانی مثل جشنواره فیلم فجر، می تواند با یک حرکت جدی تر در نگاه به فیلم مستند، مخاطبان انبوه را در نظر بگیرد. به عبارت دیگر، جشنواره فیلم فجر فرصتی است تا داورانش نوعی از سینمای مستند را که ارتباط بیشتری با مخاطب دارند را ملاک خود قرار دهند.
به گفته این منتقد سینمایی، نکته دیگری که داوران بخش مستند باید مد نظر داشته باشند ، توجه به فیلم هایی است که به مضامین مرتبط با تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی می پردازند.
کد خبر: 68664
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjxmem.uqeomzsffu.html