نگاهی به سریال «پایتخت دو»؛
شناخت رگ خواب مخاطب
19 فروردين 1392 ساعت 10:15
ساخت سریالهای مختلف توسط «سیروس مقدم» در طی این سالها خود گواه این نکته مهم است که وی رگ خواب مخاطب را به درستی شناخته و تلاش میکند در آثار خود با استفاده از فیلمنامه، بازیگران، فیلمبرداری و قصهای معاصر به جذب مخاطب بپردازد.
مجموعه تلویزیونی «پایتخت 2» به کارگردانی «سیروس مقدم» در ایام تعطیلات نوروز امسال روی آنتن شبکه اول سیما رفت. سریالی که نسبت به دیگر مجموعههای تلویزیونی سیما مخاطبان بیشتری را توانست جذب تلویزیون کند و با فاصلهای زیاد از سایر سریالها به لحاظ جذب مخاطب قرار گیرد. این سریال که سری دوم این مجموعه تلویزیونی به حساب میآید باهم داستان ارسطو، نقی و باباپنجعلی را به همراه خانواده نقی روایت میکرد. درواقع پس از پایان پخش مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در نوروز ۹۰، کسی فکرش را نمیکرد که قسمت دوم این مجموعه هم ساخته شود اما استقبال فراوان از ساخته «سیروس مقدم» باعث شد که مسئولان صدا و سیما سفارش ساخت قسمت دوم این مجموعه طنز را به تهیه کننده وکارگردان این اثر بدهند. این اتفاق به دلایلی چون درگیر شدن گروه مقدم برای ساخت سریال «تا ثریا»، «چک برگشتی» و «دیوار» وهمچنین بازی محسن طنابنده در فیلم سینمایی «محمد (ص)» مجید مجیدی و کمبود بودجه به زمان دیگری موکول شد تا اینکه ابتدای سال گذشته عنوان شد که این سریال پر طرفدار برای نوروز امسال سری دوم آن ساخته خواهد شد. به حال مقدمات کار آماده شد و این سریال نوروز روی انتن رفت و داستان آن از جایی آغاز شد که «ارسطو» یک کامیون جدید میخرد قرار است یک گنبد و دو گلدسته را از تهران به روستایی در قشم ببرد. این گنبد و گلدستهها به سفارش ونذر یک پیر زن ساخته شده و باید تا آنجا حمل شده ودریک مسجد نصب شود. نقی هم چون بیکار است قرار میشود به همراه خانواده و بابا پنجعلی با ارسطو وکامیوناش راهی قشم شوند. در این راه اتفاقاتی جالبی میافتد ویکی از این اتفاقات همراه شدن مد کاراجتماعی به نام خانم «فدوی» با بازی «لینداکیانی» با آنهاست. در سری دوم این مجموعه علاوه بر بازیگران اصلی چند بازیگر نیز به عنوان میهمان در قسمتهای مختلف آن حضور داشتند که از جمله میتوان به مهران احمدی، هومن حاج عبدالهی، حسین محب اهری و امیر جعفری اشاره کرد.
سیروس مقدم در طول این سالها و به خصوص در یک دهه گذشته تبدیل به کارگردانی بسیار پر کار برای شبکههای مختلف تلویزیون شده است، تا جایی که میتوان در طول این سالها آثار و مجموعههای تلویزویونی وی را بنابر هرمناسبتی از عید نوروز، ماه رمضان، تعطیلات فصل تابستان و... دید. خوب در چنین شرایطی وبعد از نزدیک به ساخت بالای ۲۰ سریال برای تلویزیون وی به کارگردانی کاربلد و کار کشته تبدیل شده وبه درستی مخاطب سختگیر تلویزیون را میشناسد. ساخت مجموعههای چون: «به سوی افتخار»، «روزهای زندگی»، «مسافر»، «پلیس جوان»، «دریاییها»، «وکیل»، «بانویی دیگر»، «مزرعه کوچک»، «ریحانه»، «نرگس»، «پرواز در حباب»، «اغماء»، «پیامک از دیار باقی»، «روز حسرت»، «رستگاران»، «چاردیواری»، «زیر هشت»، «پایتخت یک»، «تا ثریا»، «چک برگشتی»، «دیوار» و «پایخت دو» خود گواه این نکته مهم است که وی رگ خواب مخاطب را به درستی شناخته و تلاش میکند در آثار خود با استفاده از فیلمنامه، بازیگران، فیلمبرداری و قصهای معاصر به جذب مخاطب بپردازد. مجموعه تلویزیونی «پایتخت دو» که در نوروز امسال روی آنتن شبکه اول سیما رفت، با شروع تعطیلات نوروزی تبدیل به اثری موفقیت آمیز و پر مخاطب برای مقدم شد و توانست در میان سریالهای نوروزی سیما رتبه اول را به خود اختصاص دهد. بدون شک سیروس مقدم برای رسیدن به جایگاه کنونی در نزد مسولان تلویزیون و مخاطبان آن سالها تجربه کرده و با استفاده از این تجربیات فراوان توانسته به کارگردانی پر مخاطب و محبوب میان اهالی تلویزیون شود. تاجایی که وی امروزمرد همه کاره عرصه سریال سازی در کشورمان به حساب میآید که توانسته در درجه اول دغدغهها و مشکلات مخاطبان سیما را به درستی بشناسد و بتواند با هراثری که میسازد مخاطب تلویزیون را غافل گیر کرده وبه سوی آثار خویش روانه کند.
مقدم به همراه همسر تهیه کننده آثاراش «الهام غفوری» در هر مجموعه تلویزیونی که تاکنون ساخته تلاش کرده در کنار روایت قصهای جذاب، پرکشش وبه روز به معضلات، مشکلات، دغدغهها، شرایط روزاجتماعی و غیره بپردازد. به همین دلیل است که کارکترها وشخصیتهای آثار مقدم برای مخاطب امروز سیما بسیار آشنا هستند و قرار گرفتن این شخصیتها در تقابل با محیط، زندگی و مسائل اجتماعی روز باعث جذب مخاطب و یکی شدن مردم با این گونه کارکترها میشود. دقیقا جذاب شدن سریال پایتخت دو نیز به همین دلیل است. نقی، ارسطو و بابا پنجعلی در قسمتهای مختلف این سریال در موقعیتهای مختلف قرار میگیرند و با کمک همدیگر به همراه چاشنی شانس و اقبالی که دارند از پس تک تک مشکلات روزانه خود برمی آیند. علاوه براین مقدم در کنار بیان دغدغههای شخصیتهای آثاراش برای رسیدن به زندگی بهتر، تلاش کرده بتواند بار عاطفی و معنایی آثار خود را نیز با به چالش کشیدن نقش مهم خانواده در میان اعضای خانواده و تقابل آنها با مشکلات زندگی روزمره و آینده، آنها را به درستی برای مخاطب سیما طراحی، ترسیم و تولید کرده و نقش آموزشی و فرهنگی سریال هایاش را برای مخاطب آشکار کند واگر شد تلنگری نیز به ذهن و روح او بزند.
در واقع شخصیتهای مجموعههای تلویزیونی مقدم باید به جد، پیگیرانه و با انگیزه زیاد در اجتماع بیرحمی که در آن زندگی میکنند برای دست یابی به خوشبختی و رستگاری به جنگ با اجتماع خشن و آدمهای منفی آن بروند و در این راه از هیچ چیزی حتی بیپولی و بیکاری هراس و نگرانی به دل راه ندهند. یعنی شخصیتههای آثار وی با وجود اینکه یقین دارند که نمیتوانند شرایط زندگی خویش و خانواده خود را تغییر دهند بازهم از تلاش و کوشش دست برنمی دارند و آنقدر در خواسته خود پافشاری میکنند، تا به سر منزل مقصود برسند. اما دراین راه باید تاوان اشتباهات خود و دیگران را نیز بدهند.
در سریال پایخت دو نیز نفی وارسطو برای تغییر جریان زندگی، رهایی از بیکاری ودست یابی به آیندهای روشن و بهتر در خصوص خود وخانوادهشان دست به مسافرت میزنند وامیدوارند که بتوانند از شر بیکاری خلاص شوند. به همین خاطر سیروس مقدم برای اینکه بهتر بتواند شخصیتهای آثار خود را در مواجهه با سرنوشت و اجتماع بیرحم آن نشان دهد در هر قسمت ماجراها و داستانهایی را نیز در این سریال طراحی کرده بود. پرداختن به موضوعاتی چون، اهدای عضو درجامعه، کمک به هم نوع، شهرت، بیکاری، خانه سالمندان، اعتیاد، ازدواج وغیره نشان دهنده این نکته مهم است که مقدم به درستی در مسیر سریال سازی خود توانسته به چنان چیزه دستی برسد که بتواند سریالهایی برای دغدغههای مخاطبان آثار خویش بسازد. هر چند نمیتوان تجربه بالای سیروس مقدم را در جذب مخاطب برای پایتخت دو نادیده گرفت. در واقع تجربه مقدم بعد از سالها باعث شد که در این سریال به دام تکرار کلیشهها نیافتد و بتواند برگ برنده تلویزیون در تعطیلات نوروزی تلویزیون در فروردین ماه ۱۳۹۲ باشد و تبدیل به اثری پر مخاطب و جذاب برای مردم باشد.
کد خبر: 56144
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjxvei.uqemxzsffu.html