دبیر هنری هجدهمین جشنواره تجسمی جوانان در گفتگو با هنرنیوز؛
هنر جوانان امروز آئینه هنر فرداست
21 شهريور 1390 ساعت 8:03
سعید فلاحفر دبیر هنری هجدهمین جشنواره جوانان ضمن بیان این مطلب که جشنواره فرصتی برای سنجش هنر آینده است گفت: هنر جوانان امروز آئینه هنر فرداست.
فلاح فر در خصوص هنر جوانان گفت: هنر جوانان سرشار از واکنشها و دلواپسیهای آنها به جهان پیرامون است و میتوان از دریچه هنر آنان به مسائل و مشکلات آنها پی برد و در جهت رفع دغدغه های آنها کوشید.
وی در پاسخ به این امر که در میان هنر جوانان چه خصوصیتی را از همه ممتازتر می دانید گفت: هنر زبان ارتباطی موثری برای جوانان محسوب میشود. دغدغه های جوان امروز بر جذابیتهای هنر او افزوده است. اما نکته ای در این موضوع است و آن برداشتهای ذهنی این نسل از هنر سنتی است. هنرسنتی به واسطه بهرهگیری از تجرید از قوانین فرمی خاصی برخوردار است. ضمن آن که این خلاصهسازی به مرور زمان کهنگی نمیپدیرد و به واسطه همین ویژگی از تازگی همیشگی برخوردار است.
وی ادامه داد: هرگاه تحلیل آثار هنرمند جوان سخت میشود، هنرمند از هنر سنتی فاصله گرفته و این زبان را از شرایط روز دور میداند. آن را مساوی با کهنهپرستی میبیند و از هنر سنتی کمتر استقبال میکند. واقعیت این است که هنر سنتی با کهنگی هممعنا نیست. رگه های تفاقات روز در هنر سنتی قابل رویت است. ضمن آن که هنر سنتی درارای ریشه های بومی و گرایشهای هنری ارزشمند است. همجنس جغرافیایی است که در آن خلق میشود. ویژگیهای گوناگون هویتی در آن نهفته است و ازین رو ارزشمند است.
فلاح فر در پاسخ به این سوال که نسبت به سالیان گذشته و نسل قبل هنر ایران، جوانان امروز را چگونه ارزیابی میکنید اظهار کرد: مسلماً امکانات ارتباطی و فرهنگ عمومی هنر در جامعه امروز ایران بیشتر شده است. فکر میکنم به صورت محسوس انگیزه جوانان برای یادگیری هنر و شرکت در فعالیت های هنری بیشتر از گذشته است. توانایی ذهنی آنها به نسبت گذشته افزون گشته و اطلاعات در دسترس آنها سبب افزایش این توانایی شدهاست. ضمن این که به باور من جوانان امروز از هوش بیشتری برخوردارند.
فلاح فر در پاسخ به این سوال که رویکرد شما به جشنواره بین المللی جوانان چیست، گفت: امیدوارم جشنواره جوانان بیش از گذشته اثرگذار و در کشف استعدادهای جوانان موثر باشد . آرزوی من برای جشنواره جوانان این است که روزی نه چندان دور جشنواره جوانان در روند هنر ملی اثرگذار باشد. امید دارم رد پای این جشنواره در سالهای آینده و شکوفایی های بعدی در هنر ایران دیده شود و برای جوانان مفید واقع شود.
وی در پاسخ به این سوال که ضعفهای این جشنواره را در خصوص انطباق آن با خصوصیات جوانان چه میدانید، گفت: معتقدم یکی از نقاط ضعف این جشنواره روند کند انطباق یافتن آن با خصوصیات جوانان است، رده سنی جوانان بسیار حساس است. بسیاری از نکات اجرایی با دغدغههای جوانان همخوانی ندارد. تنها مقطع سنی برای هماهنگی کافی نیست. تطبیق جشنواره با ویژگیهای خاص آنها مهمترین هدف ماست.
او همچنین اضافه کرد: باید رفتارها و نیازهای جوان امروز را مد نظر قرار دهیم تفکر و دلمشغولیهای آنها را بشناسیم، به مقتضیات دوران معاصر از زاویه دید آنها توجه کنیم.
وی افزود: به باور من باید دورنمای حرفهای مشخصی برای جوانان تعیین شود، و راه برای رسیدن به افقهای موفقیت را برای آنها روشن کنیم. انگیزه ایجاد کنیم و کاستیها را برطرف کنیم. هنرمند دارای ویژگیهای مخصوص به خود و جوان نیز دارای ویژگیهای مخصوص به خویش است، و هنرمند جوان دارای خصوصیات خاصی است که نیاز به برسی و شناخت دقیقتری دارد. این شناخت و هدفدهی استعدادها مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار است و به نظر میرسد جشنواره جوانان در صورت پرداخت صحیح و اصولی، راهی درست برای این مهم خواهد بود.
وی در خصوص تفاوت جشنواره کودک و جشنواره جوانان گفت: حساسیت در رده سنی جوان با کودکان متفاوت است. کودکان بدون استفاده از قوه تخیل آثار خود را خلق می کنند و تنها انرژی آنها به مدد رنگ خالق اثر هنری است. اما در خصوص جوانان این توان با خیال آنهاآمیخته است. ازین رو این حساسیت در خصوص جوانان بیشتر میشود. این جشنواره سبب میشود تا جوانان به مرحله ای برسند که قدرت تحلیل آثار هنری را کسب کنند و در خصوص آثار هنری قدرت قضاوت بدست آورند. همچنین در چنین گردهمایی بزرگی هنرمند جایگاه خود را میان همسالان خویش درمییابد.
فلاح فر در پاسخ به این سوال که برای بهبود واکنش ها نسبت به داوری ایجاد چه فرهنگ و تفکری را لازم میدانید، اظهار کرد: در خصوص داوری معیارهای قضاوت از مسائل و موضوعاتی است که باید مورد توجه و برسی بیشتری قرار گیرد. توجه هنرمندان به این امر که قضاوت نه در معنای منفی یا به عبارت دیگر برد و باخت، که در آگاهی هنرمند از هنرها و ملاک سنجش و ارزش گذاری بر آنها اثرگذار است، از معیارهای داوری است و دانستن این موضوع امری مهم است.
وی افزود: از مسائل دیگر در خصوص داوری اختلاف در میزان جایزه تعیین شده برای نفرات برگزیده است. به اعتقاد من جوایز مسابقه نباید تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند و این اختلاف باید تا حدی که حس رقابت را از بین نبرد کاهش یابد. در واقع داوری باید به شناخت اثر منجر شود و تجربه هنرمندان را در خصوص آثار افزایش دهد. در هر صورت هدف جشنواره باید به اصالت شناخت مبدل شود و رقابت سالم و پیشرفت فنی در آن اتفاق افتد.
کد خبر: 31790
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyaet.uqevhzsffu.html