گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «شب روی سنگ فرش خیس»؛

هادی مرزبان: باید رادی را شناخت تا به سمتش رفت

2 مرداد 1391 ساعت 14:15

هادی مرزبان در نشست خبری نمایش «شب روی سنگ فرش خیس» گفت: مرحوم رادی را باید شناخت و به سمتش رفت و گاهی بعضی از کارها را می بینم که از رادی است و روح رادی در آن وجود ندارد.


 
نشست خبری نمایش «شب روی سنگ فرش خیس» صبح امروز ۲ مرداد ماه با حضور هادی مرزبان کارگردان نمایش در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی مرزبان سخنانش را اینگونه شروع کرد: دیگر از من گذشته است که در تئاتر جویای نام باشم و یا جویای مال هرچند که در تئاتر مالی وجود ندارد، معتقدم هر هنرمندی زمانی که اثری را تولید می کند حرفی برای گفتن دارد و تئاتر آئینه ای برای جامعه است به همین خاطر به تئاتر رو آوردم از سوی دیگر همیشه دو مقوله فقر و بی عدالتی همیشه برایم مهم بوده است واز طرفی همیشه قشر جوان و دانشجو برایم اهمیت داشته که همیشه در مورد کارهایی از من سوال کرده اند که در گذشته کار کرده ام و ندیده اند به همین خاطر با علاقه ای بسیار کارم را در تئاتر انجام می دهم.
وی ادامه داد: در این شب های اجرا از گیشه ام بسیار راضی هستم، گیشه نه به معنای درآمد بلکه منظورم از گیشه استقبال مردم برای تماشای کار بوده است، عده ای از مخاطبان جوان هستند و می آیند تا کار را برای اولین بار ببینند و عده دیگری از مخاطبان افرادی هستند که می آیند تا ببینند که نسبت به گذشته چه تغییری کرده است.
این کارگردان در مورد کار در تماشاخانه ایرانشهر اظهار داشت: حدود ۳۸ سال است که در تمام سالن های حرفه ای تئاتر در تهران کار به روی صحنه برده ام اما تنها تجربه ام در تماشاخانه ایرانشهر به تولید کاری مناسبتی برای این تماشاخانه برمی گردد و نه بیشتر، زمانی که قرار شد تا نمایش«شب روی سنگ فرش خیس» را در ایرانشهر اجرا ببریم با مدیریت ایرانشهر صحبت هایی داشتیم و کار در تماشاخانه اجرا رفت. تماشاخانه ایرانشهر یکی از مراکز فرهنگی خوب کشور شده که از همه نظر مناسب است، ما چه در زمان تمریناتمان و چه الان که در حال اجرا هستیم با برخوردهای خوبی از سوی پرسنل این تماشاخانه مواجه شده ایم که البته این برخوردها فقط با ما نیست بلکه با مخاطبان هم به درستی برخورد می کنند و برخورد حرفه ای با این قشر دارند چرا که ۵۰ درصد کار ما با تماشاچیان است.
وی در مورد رادی و نوشته هایش خاطرنشان کرد: من و رادی ربع قرن در کنار هم بوده ایم و من از مرحوم رادی بسیاری چیزها یاد گرفته ام و تمام نمایشنامه های بلند او را کار کرده ام این بار نیز قرار بود تا «تانگوی تخم مرغ داغ» اجرا کنم که به آن مجوز داده نشد و من مطمئن هستم که این متن را دوباره کار می کنم چرا که اعتقاد دارم برخوردها سلیقه ای است و در آینده آن را کار خواهم کرد.
هادی مرزبان خاطرنشان کرد: افرادی که می گویند ما در ایران درام و تئاتر نداریم بسیار اشتباه می کنند ما رادی، ساعدی و بیضایی را داریم و تئاتر ما همیشه به وجود این افراد بالیده است و امروز ابراهیمیان، چرمشیر و رحمانیان را داریم که به آنها افتخار می کنیم ای کاش مسئولان و مدیران فرهنگی ما کمی به هنرمندان کشور احترام بگذارند تا جایگاه خود را پیدا کنند.
کاگردان نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» و «هملت با سالاد فصل» ادامه داد: نمایشنامه های مرحوم رادی به گونه ای است که نمی توان به راحتی از آن صحنه ای را حذف کرد و صحنه ها همیشه به یکدیگرمرتبط اند و امروز بعد از سال ها کار با رادی که اگر قسمت هایی را از کار کنار بگذارم نمایش لطمه زیادی نخواهد خورد. رادی را باید شناخت و به سمتش رفت و گاهی بعضی از کارها را می بینم که از رادی است و روح رادی در آن وجود ندارد.
وی در پایان گفت: به امید روزی که سیاستمداران کلان ما، باورمان داشته باشند چرا که ما نیز خطوط قرمز را می شناسیم و همین اندازه که کار می کنیم لبیک خود را گفته ایم پس این مسئولان کمک کنند تا مشکلات تئاتر که همیشه مالی است را از بین ببریم تا هیچ تئاتری دغدغه نان نداشته باشد.


کد خبر: 43940

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyhex.uqetxzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com