سید محمد بهشتی در دومین همایش بین المللی «دست کند»:
معماری دست کند بیپرده و ساده خود را معرفی میکند
15 مهر 1394 ساعت 13:05
تمامی تنوع معماری روی زمین ناشی ازتنوع اقلیمی، طبیعی و فرهنگی در معماری دست کند که دارای ادبیات خاص است، وجود دارد.
به گزارش هنرنیوز؛ سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز چهارشنبه در دومین همایش بین المللی معماری دست کند گفت: معماری دست کند متأسفانه و خوشبختانه خیلی ساده، فاقد تزیینات و در حجاب فرو رفته است متأسفانه از این جهت که زبان معماری دست کند بسته بوده و نمیتواند از خود و ویژگیهایش سخن بگوید و خوشبختانه از این جهت که این نوع معماری بدون حجاب بیپرده خود را معرفی میکند.
وی افزود: مثل فارسی «مشت نمونه خروار است» در یک جاهایی درست و گاهی غلط به نظر میرسد.
او گفت: اگر انواع و اقسام معماری را در ادوار مختلف تاریخی کشور از این زاویه که اینها دلالت بر فرهنگ سرزمینمان دارند مورد توجه قرار دهیم میبینیم فرقی ندارد که میدان نقش جهان را به مثابه یک آیینه در نظر بگیرید یا گنبد سلطانیه را، زیرا که هر دو آیینههایی پیش روی یک چیز هستند، درست است که شکل آنها با هم فرق میکنند ولی چون یک چیز را در خودشان منعکس میکنند میتوانیم بگوییم که مشت نمونه خروار است.
بهشتی اظهار داشت: ذهنیت جامعه معماری در دوره معاصر واز زمانیکه تأمل در شناخت معماری ایران را به انواع مختلف شروع کردیم تا مدتها عبارت بود از معماری بخشی از حاشیه غربی کویر ایران که خلاصه میشد در شهرهایی نظیر اصفهان، نایین و...
وی افزود: در این ذهنیت هیچ وقت معماری سواحل خلیج فارس، کردستان، شمال البرز و... نمیگنجید و این شیوههای معماری در نظرشان عجیب و غریب میآمد.
بهشتی بااشاره به اینکه معماران آن آثار را از جهت اینکه جزیی از آثار تاریخ معماری ما هستند مورد توجه قرار نمیدادند، افزود «: شاید به همین دلیل است که یک حوزهای مثل معماری دست کند زمان بسیار کوتاهی است که مورد تأمل قرار گرفته و تا قبل از اینجامعه معماری ما از کندوان، میمند و... به عنوان یک استثناء یاد میکردند و معتقدبودند که اینها قاعده نیستند.
وی با ابراز خرسندی از پرداختن به این موضوع درسالهای اخیرتصریح کرد که برگزاری همایش اول معماری دست کند و به دنبال آن همایش دوم بصورت بین المللی توجه ما را به حوزه معماری دستکند بیشتر و دانش ما را در این مورد افزون خواهد کرد.
بهشتی تاکید کرد: در مورد معماری دست کند باید این آمادگی ذهنی را داشته باشیم که تمامی تنوعی که در معماری روی زمین وجود دارد در رابطه با معماری دست کند نیز وجود دارد و این تنوع ناشی از تنوع اقلیمی، طبیعی و فرهنگی سرزمین ایران و بهانه پدید آوردن این نوع معماری و کاربرد آن است.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه متأسفانه و خوشبختانه معماری دست کند خیلی ساده و پیش پا افتاده و فاقد تزیینات مجلل است افزود: متأسفانه زبان معماری دست کند بسته است و در حجاب فرو رفته زیرا اگر با آرایههایی که در معماری معمولی وجود دارد همراه بود به راحتی از سازندهاش، هدف از شکل گیریاش و... سخن میگفت.
وی افزود: خوشبختانه از آن جهت که در معماری عرفی ما یک حجابی است که باعث میشود ما حقیقت وجودی معماری خودمان را به جا نیاوریم این حجاب در معماری دست کند موجود نیست و او بیپردهتر خود را معرفی میکند.
بهشتی اظهار داشت: تجربهای که در معماری دست کند داشتهایم این است که در مدت ۱۰-۱۲سال در این حوزه پیشرفت کردهایم و معماری دست کند در حال حاضر دارای ادبیاتی شده است و البته این نگاه نسبت به انواع دیگر معماری خیلی خوب است.
معماری موقت
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید برضرورت بررسی انواع دیگر معماری در ایران تصریح کرد: یکی از انواع معماری که ما در گذشته داشتهایم» معماری موقت «یا همان چادری است که وجود عمارت چادرخانه در کاخ گلستان نشان از اهمیت آن دارد.
بهشتی افزود: اگر به عکسها، نقاشیها، گزارش هاو... دقت کنیم میبینیم که در اماکن تاریخی هنگام برگزاری مراسم مختلف نظیر اردوهای جنگی، شکار، سفر، کوچ و... فضای بناو ساختمان اصلی آنقدر بزرگ نبوده که تمامی افراد در آنجا جای داده شوند و مشکل جانمایی افراد با استفاده از معماری موقت مرتفع میشده است.
او گفت: این هم یک نوع معماری است که تا کنون مورد غفلت واقع شده است و امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد برگزاری اولین همایش معماری موقت در ایران باشیم.
بهشتی در پایان خاطرنشان ساخت: نکته مهم دراینجا اینست که تا زمانیکه به سراغ آنچه از معماری گذشته برای ما باقی مانده است نرویم و دانشمان را نسبت به آن بسط ندهیم صحبت از تاریخ معماری کار سادهای نخواهد بود.
کد خبر: 83450
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyxeo.uqetizsffu.html