هنر نیوز - آخرين عناوين ميراث فرهنگی :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/tourism Thu, 16 Jan 2025 11:55:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Thu, 16 Jan 2025 11:55:30 GMT ميراث فرهنگی 60 جزئیات برنامه پنج ساله گردشگری سلامت در ایران/ ارائه خدمات مقرون‌به‌صرفه به بیماران خارجی http://www.honarnews.com/vdcaeino.49noy15kk4.html به گزارش هنرنیوز ، «سیدرضا صالحی امیری» که به همراه هیات تجاری ایران به تاجیکستان سفر کرده است، در دیدار جمعه خان‌زاده رئیس کمیته گردشگری دولت تاجیکستان و صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران با بیان اینکه باید هدف اولیه گردشگری ایران در منطقه اوراسیا و قفقاز، تاجیکستان باشد افزود: تعداد گردشگران ایرانی که به تاجیکستان سفر می‌کنند و برعکس آن حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر است که نشان می‌دهد دو کشور در این زمینه در سطح مناسبی عمل نکرده‌اند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران تصریح کرد: بنابراین باید با همکاری یکدیگر در معرفی جذابیت‌ های گردشگری دو کشور، به صورت مشترک کار کنیم، تولید فیلم‌ های جذاب و پخش آن‌ها در کشورهای یکدیگر و استفاده از ظرفیت نخبگان و شخصیت‌های معروف دو کشور به عنوان مقدمه‌ای در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. صالحی امیری به گردشگری سلامت به عنوان یک مسیر برای ارتقای سطح روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هزینه ۲ میلیارد دلار از خدمات گردشگری سلامت ایران استفاده کردند و می‌خواهیم در یک برنامه ۵ ساله این رقم را به ۶ میلیارد دلار ارتقا دهیم و سالانه به میزان ۲۰۰ هزار نفر در جذب گردشگر سلامت افزایش داشته باشیم. وی گفت: این امکان وجود دارد که به احترام اشتراکات زبانی و فرهنگی برای گردشگران تاجیک، هزینه‌ها را کاهش دهیم و به مجموعه هتل‌داران و پزشکان بگوییم که برای تاجیکستانی‌ها تخفیف ویژه قائل شوند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران برگزاری جشنواره‌های گردشگری در دو کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: ۲۳ بهمن‌ ماه برای حضور در جشنواره گردشگری ایران دعوت هستید، در این مراسم وزرای ۶ کشور منطقه حضور دارند بنابراین در این چارچوب می‌توانید جذابیت‌های تاجیکستان را بهتر معرفی کنید. صالحی امیری به اهمیت لغو روادید برای تسهیل شرایط سفر از هر نقطه دو کشور، اشاره کرد و اظهارداشت: این موضوع از طرف دولت ایران نهایی و ابلاغ شده است و این موضوع در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور پزشکیان به رئیس‌جمهور تاجیکستان اعلام خواهد شد. وی رسیدگی به وضعیت هتل، خطوط هوایی و تورها را مهم دانست و افزود: از این نظرها ایران آمادگی لازم را دارد و می‌تواند تعداد پروازها را افزایش دهد. شرکت های ایرانی در نمایشگاه های تاجیکستان حضور یابند «جمعه خان‌زاده» رئیس کمیته گردشگری دولت تاجیکستان نیز با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده از سوی ایران گفت: تاجیکستان آمادگی لازم را دارد تا گام‌های اساسی را در تقویت سطح روابط بین دو کشور بردارد. وی معرفی ظرفیت‌ها و امکانات گردشگری تاجیکستان را در برنامه داریم، افزود: یکی از برنامه‌ها این است که شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌هایی که در تاجیکستان برگزار می‌شود با شرایط بهتری مشارکت کنند و در مقابل شرکت‌های تاجیک در نمایشگاه‌های ایران، حضور پیدا کنند. وی به ظرفیت‌های گردشگری جنوب ایران اشاره کرد و اظهارداشت: تبادل تجربه در گسترش روابط مهم است، در همین راستا پیشنهاد می‌دهم سازوکاری طراحی کنیم تا بر اساس آن به صورت مشترک، جلو رفته و روابط را در بخش گردشگری تقویت کنیم. تاکید بر تقویت بخش گردشگری ایران و تاجیکستان «صمد حسن‌زاده» رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار از علاقه‌مندی ایران بابت تقویت روابط با تاجیکستان صحبت کرد و گفت: ایران برای گردشگری سلامت بسیار اهمیت قائل است و سعی دارد خدمات بیمارستانی را با رویکرد انسان‌ دوستانه و خداپسندانه برای درمان مقرون به صرفه بیماران از کشورهای مختلف در کنار خدمات اقامتگاهی در حد امکان، ارائه دهد. بنابه گزارش ایرنا، در پایان نمایندگان دو طرف برای تدوین سازوکار تقویت سطح روابط گردشگری بین ایران و تاجیکستان، معرفی شدند. ]]> ميراث فرهنگی Wed, 15 Jan 2025 09:02:30 GMT http://www.honarnews.com/vdcaeino.49noy15kk4.html موزه‌ها نباید درگیر خرید و فروش آثار شوند http://www.honarnews.com/vdcceeqo.2bqo18laa2.html به گزارش هنرنيوز ، پنجاه و نهمین نشست‌های ایکوم با موضوع تجارت اموال تاریخی و فرهنگی در محل ساختمان خانه پروین برگزار شد در این نشست احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران گفت: موزه ممکن است اشیایی را خریداری کند یا به امانت بگیرد یا برای نمایشگاه اقدام کند و یک رویداد برگزار کند، اما مجاز نیست که فضایی را برای حراج و خرید و فروش اموال بگذارد. وی گفت: اگر الان در کشور‌های حاشیه خلیج فارس که حراج در سال‌های اخیر شکل پر رنگی گرفته، می‌بینیم آنها هم در موزه‌های خود این کار را نمی‌کنند بلکه در هتل یا در جا‌های دیگر حراج انجام می‌دهند این یک امر مسلم است که موزه مجاز به چنین کاری نیست و معاونت میراث فرهنگی و نهاد‌های ذی ربط در ایران هم این را به عنوان پیش فرض مد نظر قرار خواهند داد که موزه‌ها را درگیر امر خرید و فروش نکنند، چون این کار غلط است. منیر خلقی انجمن دوستداران قانون‌مدار نیز در این نشست درباره قوانین مربوط به منع خرید و فروش و تجارت آثار تاریخی صحبت کرد و گفت: مهم‌ترین قانون در هر کشور قانون اساسی هست ما اصل ۸۳ را داریم که می‌گوید بنا‌ها و اموال دولتی قابل انتقال به غیر نیستند مگر با تصویب مجلس آن هم در صورتی که جزو نفایس نباشد. وی گفت: در قانون اساسی یا مدنی ماده ۲۶ را نیز داریم که می‌گوید موزه‌های عمومی و دولتی نباید وارد فضای تجاری شوند. این نکته هم قابل تأمل هست. قانون دیگر جزو قوانین عام هست، اما قانون مهم درباره حفظ آثار مربوط به قانون ۱۳۰۹ می‌شود. ماده ۱۷ قانون حفظ آثار اشاره می‌کند اگر کسانی بخواهند تجارت اشیای عتیقه را کسب خود قرار دهند باید با اجازه دولت باشد و اگر کسی بدون اجازه دولت اقدام به خارج کردن اشیای تاریخی ثبت ملی شده کند این اموال ضبط خواهد شد. این قانون نظامنامه‌ای داشته که در فصل چهارم باز هم درباره مجوز‌ها صحبت کرده است. تا اینکه می‌رسیم به آئین نامه مربوط به دستورالعمل درباره حمایت از دارندگان اموال منقول مجاز است. خلقی با بیان اینکه کسی که قرار است تجارت کند با کسی که موزه دار یا مجموعه دار است متفاوت خواهد بود گفت: وزارت میراث فرهنگی می‌تواند مرجع صدور مجوزی برای فعالیت‌ها باشد، اما نمی‌تواند به صورت مستقیم وارد تجارت اموال شود. وی با بیان اینکه چرا باید دولت برای عملیات حراج فضا اختصاص دهد؟ اگر هم قرار است اتفاق بیفتد باید توسط بخش خصوصی انجام شود. چیزی که شورای بین المللی منع کرده این هست که نباید در امور تجارت اموال وارد شویم این علامت سوال بزرگی است. همچنین اضافه شدن واژه هنری به آئین نامه‌ها یک مسئله هست و در ماده ۸ گفته که صدور و مجوز حراج و فروش آثاری مثل هنری مانند هنر‌های تجسمی با قدمت کمتر از صد سال به عهده وزارت فرهنگ است چرا باید وزارت میراث فرهنگی دستورالعملی ایجاد کند که پشت آن وزارت فرهنگ هست؟ کارگروه‌هایی را هم برای بررسی کنترل آثار مشخص کرده و اختیاراتی دارند که بررسی شود آیا آن آثار اصالت دارند یا خیر که این هم می‌تواند یکی از گلوگاه‌های فساد در وزارت میراث فرهنگی و ادارات تابعه باشد. وي به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان افزود: چند وقت پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد حراج آثار فرهنگی و هنری که شکل قانونی دارد را داد و نظر وزارت میراث فرهنگی این بود که باید تمام موارد مربوط به میراث فرهنگی باید کنار برود صنایع دستی هم نظرش این بود که قسمت هنرش که با هنر‌های سنتی تلاقی می‌کند باید حذف شود. این نشان می‌دهد نیازمند بازنگری جدی در حوزه تجارت اموال فرهنگی و تاریخی هستیم. اگر بخواهیم به چیزی که اشتباه یا ابهام داشته باشد ورود کنیم سنگ بنای اشتباهی خواهد بود که امکان تکرار دارد پس انتظار ملی رود که وزارت میراث فرهنگی دستورالعمل و آئین نامه‌ها را با توجه به ایراداتی که دارد بازنگری کنند. ]]> ميراث فرهنگی Tue, 31 Dec 2024 12:46:33 GMT http://www.honarnews.com/vdcceeqo.2bqo18laa2.html یلدا آیین وفاق در تاریخ کهن http://www.honarnews.com/vdchi-nw.23nwidftt2.html به گزارش هنرنيوز ، آیین‌های کهن ایرانی دو ویژگی مشترک دارند، «جشن و شادی» و «دورهمی و همبستگی». از همان چند هزار سال پیش ایرانیان در نوروز ، تیرگان و مهرگان، یلدا و آیین‌های دیگر به هر مناسبتی دور هم جمع می‌شوند و نمادی از وفاق و همبستگی را به نمایش می‌گذارند، و این یکپارچگی از اعماق تاریخ تا کنون برای ما به یادگار مانده است. گرامی‌داشت آیین‌ها و آداب رسوم علاوه‌ بر ریشه تاریخی و فرهنگی، جلوهایی از باورهایی ارزشمند و کهن فرهنگ کهن ایرانیان و نمایشی از باورهای سنتی و مذهبی است که از هویت فرهنگی و تاریخی جامعه منجسم حتی در سخت ترین شرایط اقتصادی اجتماعی، حکایت دارد. قدمت آیین باستانی یلدا که در طولانی‌ترین شب سال برگزار می‌شود به هفت هزار سال پیش می‌رسد. جشن یلدا یکی از اصیل‌ترین و ارزشمندترین آموزه‌های سنتی در باورهای ایرانیان باستان است که ماندگاری غنای فرهنگ و آداب و سنن ایرانیان را به تصویر می‌کشد. یلدا از غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی ماه (نخستین روز زمستان) است که از آن به عنوان بلندترین شب سال یاد می‌شود و طبق اسناد در کشورها و مناطقی چون: ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، کردستان عراق، جمهوری آذربایجان و در مبان ایرانیان در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. برای اشاره به پیشینیه یلدا همین بس که ابوریحان بیرونی، منجم، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، مورخ، جغرافی‌دان بزرگ ایرانی، جشن کهن یلدا را میلاد اکبر یا میلاد خورشید نامیده است. یلدا برگرفته از واژه سریانی به معنای زایش است. شبی که نوید پیروزی نور بر تاریکی و غلبه گرما بر سرماست. اما واژه شب چله در فرهنگ عامه به چله بزرگ (۴۰ روز اول زمستان) و چله کوچک (۲۰ روز بعد از آن) گفته می‌شود و در ادبیات فارسی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. در سنت‌های رایج باستان، ایرانیان در شب یلدا تا صبح به شادی و نیز دعا و نیایش می‌پرداختند و با بیدار ماندن طلوع خورشید سپیده دم را انتظار می‌کشیدند تا خود شاهد دمیدن خورشید باشند. ایرانیان روز نخست دی را روز برابری انسان‌ها می‌پنداشتند، همه از پادشاه تا مردم، عادی لباس ساده می‌پوشیدند، هیچ‌کس حق دستور دادن و امر کردن به دیگری نداشت. جنگیدن در این روز ممنوع بود، حتی کشتن حیوانات نیز منع شده بود. به گزارش ايرنا ، اما یلدا بعد بین‌المللی هم دارد، در میان مردمان فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان نیز عزیز شمرده می شود، اوج این اشتراک زبانی به جز سفره پربرکت از محصولات کشاورزی، در شاهنامه‌خوانی و فال حافظ است. رسمی که پدربزرگ ها و مادربزرگ های خوش سخن چه از رو چه از بر خاطره ای و داستانی برای فرزندان روایت می کنند و حتی اگر تکراری هم باشد، همه خانواده به گوش جان می شوند، حال اگر پندآموز باشد که اعلا است. شب یلدا/چله آیینی سال ١۴٠١ در فهرست یونسکو به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران ثبت جهانی شده، اما سالیان دور و درازتری است که فراتر از مرز و جغرافیای منطقه ایران فرهنگی در گوشه‌گوشه جهان می‌شناسند و آوازه جهانی دارد. هر کدام از پرونده های میراث ناملموس کشور در دودهه اخیر به صورت مشترک با کشورهای همسایه و همجوار ثبت شده‌اند؛ نوروز میان ایران و ۱۱ کشور، جشن سده میان ایران و تاجیکستان و یلدا هم مشترک میان ایران و افغانستان؛ اما جدا از این روندها این آیین‌ها به رسم و رسوم خود میان اقوام و ملت‌ها زنده است و پاسداری می‌شود و آنچه در پاسداشت یلدا موج می‌خورد و شورای فرهنگ عمومی کشور آن را به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» یاد کرد همین رسم زیبای جمع شدن در خانه بزرگ خانواده و شب‌نشینی با جمع خانواده است از بزرگ تا کوچک در کنار هم دور یک سفره و میز. ]]> ميراث فرهنگی Sat, 21 Dec 2024 03:19:19 GMT http://www.honarnews.com/vdchi-nw.23nwidftt2.html حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور ۲۰۲۵ http://www.honarnews.com/vdcdn90n.yt0nf6a22y.html به گزارش هنرنيوز ، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور ۲۰۲۵، یکی از معتبرترین رویداد‌های صنعت گردشگری جهان، در مرکز نمایشگاهی IFEMA مادرید برگزار خواهد شد. این نمایشگاه، فرصتی منحصر‌به‌فرد برای کشف مقاصد گردشگری نوآورانه، آشنایی با جدیدترین فناوری‌های صنعت سفر و تجربه ایده‌های نو در حوزه گردشگری فراهم می‌کند. نمایشگاه FITUR ۲۰۲۵ با حضور پیشگامان صنعت گردشگری از سراسر جهان، به بستری برای تبادل ایده‌ها و ایجاد فرصت‌های تجاری تبدیل شده است. این نمایشگاه ۲۲ الی ۲۶ ژانویه ۲۰۲۵ در مرکز نمایشگاهی IFEMA اسپانیا برگزار خواهد شد. به گزارش مهر ، ز ایران نیز تعدادی دفاتر خدمات مسافرتی شرکت خواهند کرد و ایران پاویون خواهد داشت اجرای این پاویون را نیز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عهده خواهد داشت. ]]> ميراث فرهنگی Sat, 14 Dec 2024 06:57:54 GMT http://www.honarnews.com/vdcdn90n.yt0nf6a22y.html ایران را با فرش و قالی می‌شناسند http://www.honarnews.com/vdcbz0b9.rhb98piuur.html به گزارش هنرنيوز ، علی میرزازاده درباره جایگاه فرهنگی قالی ایرانی در جهان اظهار داشت: هر کشوری را به یک محصول برند در جهان می‌شناسند، آلمان را با مرسدس بنز، سوئیس را با ساعتش و ایران را با فرش می‌شناسند. فرش ایران، عجین با فرهنگ و زندگی مردم ایران است و ما با فرش ایرانی خاطره داریم و زندگی می‌کنیم. فعال حوزه فرش افزود: در بیشتر جاهای دنیا فرش ایران را بهتر از خود ایران می‌شناسند، بیشتر موزه‌های جهان که در ۵ قاره بروید یک تخته فرش ایرانی در آنجا به نمایش گذاشته شده است. ما باید در نگهداری و برافراشته نگه داشتن فرش ایرانی که پرچم دوم کشور ماست کوشا باشیم. فرش ایران همتا ندارد میرزازاده با بیان اینکه «فرش ایران همتا ندارد» گفت: پاکستان، هندوستان و نپال رقبای ما هستند، اما اگر ریشه‌یابی کنید، هیچ‌کدام نه پاکستانی است نه هندوستانی، بلکه ایرانیانی هستند که از اینجا به خاطر کم‌لطفی در تاریخ به این کشورها رفته بودند، اکنون به بافنده‌های آنها سفارش فرش می‌دهند و خوب هم می‌فروشند. وی تصریح کرد: فرش، هنر مادر ایران زمین است. در همه جای دنیا کسی اگر بخواهد عمارت و ویلای خوبی بسازد، حتما به فکر فرش آن است و فرش هم غیر از نام ایران نیست. برای این که این هنر را سرپا نگه داریم باید تبلیغات و بازاریابی هدفمند و هوشمند داشته باشیم. فعال حوزه فرش ادامه داد: در طول سال‌ها به فرش کم‌محبتی و کم‌لطفی شده است و آنچه برازنده فرش ایرانی است درباره‌اش صحبت نشده است. فرش ایران در خاورمیانه هنوز مشتری دارد میرزازاده خاطرنشان کرد: صادرات فرش از حدود ۲.۷ میلیارد دلار، امروز، متاسفانه به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. هنوز دیر نشده و مشتری‌های زیادی می‌توانیم در خاورمیانه به دست آوریم. بیشتر به خاطر تحریم‌هاست که ما و خودشان را تحریم و از لذت دیدن فرش ایرانی خودشان را محروم کردند. به گزارش ايرنا ،‌وی یاداوری کرد: ۳۰ درصد صادرات فرش ایران به آمریکا بود، اما اکنون این سهم را از دست دادیم، در اروپا هم سهم صادرات فرش کاهش یافته است، اما اگر دست به دست هم دهیم؛ بافنده‌ها و تجار و دولت حمایت کند می‌توانیم به جایگاه اول خود برگردیم چون ما رقیب نداریم. ]]> ميراث فرهنگی Sat, 14 Dec 2024 06:08:26 GMT http://www.honarnews.com/vdcbz0b9.rhb98piuur.html گردشگران در ایران امنیت کامل دارند http://www.honarnews.com/vdcjmmeh.uqehyzsffu.html به‌گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، سیدرضا صالحی‌امیری امروز سه‌شنبه ۱۳ آذر در نشست با حضور تشکل‌ها، انجمن‌ها و کمیسیون‌های تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از فعالان اقتصادی که به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: در جریان سخت‌کوشی‌ها و تلاش‌های اتاق بازرگانی بوده و هستم.‌ اعتقادم بر این است که این اتاق موتور توسعه است و امروز در شرایط تحریم بیش از هر زمان دیگری نیازمند روابط بهتر و بیشتر بین دولت و بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی هستیم. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: ضرورت دارد یک بار برای همیشه نسبت دولت و بخش خصوصی به صورت شفاف مشخص شود. دولت باید از حوزه تصدی‌گری خارج و به تسهیل‌گری بپردازد. نقش دولت مداخله‌گری نیست بلکه حمایت است و در کنار حمایت، نظارت نیز باید انجام دهد. او ادامه داد: دوران گفتار درمانی تمام شده و باید کارها را به شکل قوی‌تر و عملی انجام دهیم. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد تعامل با دنیا است. بدون تعامل و تقویت ارتباط با کشورهای مختلف دنیا در ریل توسعه قرار نخواهیم گرفت. صالحی‌امیری گفت: ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه حوزه مهم ماموریتی داریم که اولین آن میراث‌فرهنگی است که هویت‌ساز است. او افزود: حوزه دوم ماموریت این وزارتخانه گردشگری است. ما آماده همکاری کامل با اتاق بازرگانی و امضای تفاهم‌نامه و سند مشترک هستیم. واقعیت این است که حال گردشگری اکنون خوب نیست اما این صنعت قدرت پیشران بودن را دارد و اگر جهش پیدا کند و جریان سازی شود، ۱۰۰ شغل را به حرکت در می‌آورد. این مقام مسئول یادآور شد: در حوزه گردشگری سه موضوع مهم زیرساخت، جذابیت و امنیت را پیش‌رو داریم. اعتقاد دارم که ما حتما از این شرایط عبور خواهیم کرد. در حوزه امنیت و نیز جذابیت‌های گردشگری در شرایط مطلوبی هستیم اما در زیرساخت‌ها باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا آمادگی جذب ۱۵ میلیون گردشگر خارجی را داشته باشیم. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: در حوزه امنیت ایران در شرایط بسیار عالی است و چالش‌هایی که ما داریم از بسیاری از کشورها کمتر است. ایران یک کشور امن است و ما کمترین حادثه را برای گردشگران خارجی داشتیم. متاسفانه ما با یک پدیده‌ای به نام ایران‌هراسی مواجه هستیم. تبلیغات منفی علیه ایران از سوی برخی رسانه‌های خارجی انجام می‌شود در حالی که نظرسنجی‌های میدانی نشان می‌دهد که ۸۵ درصد گردشگران بعد از حضور در ایران نظرشان نسبت به امنیت ایران تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد. او در ادامه گفت: ما ۱۰ هدف گردشگری تعیین کردیم. هدف اول ما کشورهای حوزه نوروز هستند، بعد از آن کشورهای حوزه خلیج فارس است، کشورهای آسیانه میانه، کشورهایی مانند چین، هند، عراق، عربستان در اهداف بعدی قرار دارند و بعد از آن در اهداف خود به کشورهایی مثل ترکیه، پاکستان و بنگلادش توجه داریم و در کنار همه این‌ها هدف‌گذاری برای کشورهای اروپایی نیز داریم. او ادامه داد: هر سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه فرابخشی است. برای رونق ماموریت‌های این وزارتخانه باید همه دستگاه‌ها و نیز بخش خصوصی کمک کنند. خوشبختانه بانک مرکزی موافقت کرده که ۱۰ همت به پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت اختصاص پیدا کند. او با اشاره به اهمیت حمایت از سرمایه‌گذاران یادآور شد: تمام ظرفیت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را برای حمایت از سرمایه‌گذاران بسیج خواهیم کرد. صالحی امیری همچنین به صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: ما در صنایع‌دستی مشکل تولید نداریم و کیفیت صنایع‌دستی نیز افزایش پیدا کرده اما دو چالش داریم که یکی از آن‌ها بازاریابی در داخل کشور است و دومی موضوع صادرات است. تا زمانی که صنایع‌دستی ایران در مسیر صادرات قرار نگیرد، این حوزه رونق نخواهد گرفت. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: از کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی دعودت می کنیم که در این باره به ما کمک کنند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم شرایط ایده‌آلی را فراهم کنیم. او ادامه داد: موضوع ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی ایده بسیار خوبی است. ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و انتظار داریم اتاق بازرگانی نیز در این مسیر بیش از گذشته از حمایت های لازم دریغ نکنند. ]]> ميراث فرهنگی Wed, 04 Dec 2024 12:04:35 GMT http://www.honarnews.com/vdcjmmeh.uqehyzsffu.html من سفیر فرهنگی ایران هستم http://www.honarnews.com/vdcgyn9y.ak9yn4prra.html به گزارش هنرنيوز ،‌ یالیکاواک مارینا، یکی از مهم ترین بنادر گردشگری لوکس و توسعه یافته ترکیه و سراسر جهان است، منطقه ای که در آن زندگی مجلل و فرصت های سرمایه گذاری فوق العاده ای وجود دارد و حالا اگر در این مارینای رویایی تنها یک ایرانی ساکن باشد شگفتی ماجرا برایمان بیش از پیش خواهد شد. مردی که چندسالی است در این قطعه از بهشت زندگی می کند و می توان او را به عنوان سفیر معنوی و فرهنگی ایرانی بدانیم. یالیکاواک مارینا، یکی از مهم ترین بنادر گردشگری لوکس و توسعه یافته ترکیه و سراسر جهان است، منطقه ای که در آن زندگی مجلل و فرصت های سرمایه گذاری فوق العاده ای وجود دارد و حالا اگر در این مارینای رویایی تنها یک ایرانی ساکن باشد شگفتی ماجرا برایمان بیش از پیش خواهد شد. مردی که چندسالی است در این قطعه از بهشت زندگی می کند و می توان او را به عنوان سفیر معنوی و فرهنگی ایرانی بدانیم. زندگی در یک جزیزه لوکس و به روز، می تواند آرزوی هرکسی باشد، آرزویی که شاید کم تر کسی بتواند به آن دست پیدا کند اما سلیم بابان یکی از ایرانیانی است که در دهه چهارم زندگی اش توانسته به آرزویش رنگ بدهد و این روزها به عنوان تنها ساکن ایرانی یکی از این جزیره ها و بنادر لوکس دنیا روزگارش را سپری می کند. جزیره ای به نام یالیکاواک مارینا در 18 کیلومتری مرکز بدروم واقع شده است. نقطه ای که به عنوان برنده جایزه لنگر طلایی سال 2018 انجمن بندر قایق های بادبانی، یالیکاواک مارینا از قایق های بادبانی با هر اندازه ای استقبال می کند. جالب است بدانید Yalikavak Marina در بدروم به عنوان بهترین مارینا سوپرقایق در جهان 2022-2023، بهترین سوپر قایق تفریحی جهان 2020-2021 و بهترین سوپر قایق تفریحی مارینا 2018-2019 جهان انتخاب شده است و دارای رتبه 5 Gold Anchor از انجمن قایق بادبانی بریتانیا TYHAاست. هرفردی در زندگی خود اهداف و آروزهایی دارد، همین هدف و آروز بود که باعث شد سلیم بابان راهی مارینا یالیکاواک شود. گفت وگویمان با سلیم از اینجا و آروزیی که آن را با حقیقت پیوند داد آغاز شد، مردی که عاشق تنهایی است. او در این باره گفت: محیطی مثل شهر تهران برایم پر از آزردگی بود و خاطرم را مکدر می کرد. شاید کمی باورکردنش سخت باشد اما دلیل مهاجرتم از ایران به این خطه زیبا از دنیا نه موقعیت شغلی بهتر بود و نه موقعیت اجتماعی. چه در ایران و چه در اروپا موقعیت خوبی از لحاظ اجتماعی و مالی داشتم اما دلیلی که برایش به یالیکاواک مارینا آمدم تنهایی خود خواسته ام بود. تنهایی که در منطقه یونان و رم باستان پیدایش کردم. خطه ای از آسیا و کره زمین، با قدمتی بسیار زیاد در فرهنگ و علم. آدم های خاص در اینجا آدم های خاص زندگی می کنند این را سلیم می گوید و ادامه می دهد: در این سالها با چند قایق و کشتی تفریحی که دارم به دنبال کشف خودم هستم، غواصی درشب را به صورت کاملا حرفه ای انجام می دهم و درهمان تاریکی شب می توانم ماهیگیری حرفه ای را به رخ همگان بکشانم، دوچرخه سواری حرفه ای می کنم و کوهنوردی را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد. اما درکنار همه این فعالیت هایی که دارم خودم را سفیر معنوی و فرنگی کشور عزیزم ایران می دانم. پرچم کشورم را بالا نگه می دارم او ادامه می دهد: رفتار و کردار و گفتار آنها می تواند آدم های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد اگر کسی قرار است درجایی دورتر از ایران باعث سربلندی کشورم باشد من سعی کرده ام با توان بیشتر به این موضوع بپردازم. بدون شک بازخورد رفتار من به ایرانی بودنم برمی گردد. اینکه در این یالیکاواک که قشر خاصی از اهالی ترکیه و یا حتی کشورهای اروپایی توان زندگی کردن درآن را دارند من وظیفه دارم در قامت یک ایرانی باشرف پرچم کشورم را بالا نگه دارم. یک خاطره جالب اگر پای خاطره گویی به میان کشیده شود، سلیم خاطرات زیادی برای گفتن دارد. وقتی از او می خواهیم از خاطرات در یالیکاواک و ارتباط با بقیه ساکنان این بندرگاه لوکس بگوید ، اینطور بیان می کند: آنجایی که ایران و ترکیه در همسایگی هم قرار دارند تشابهات فرهنگی زیادی را می بینیم، اما شاید جالب باشد بدانید من در دورترین نقطه ترکیه هستم، جایی که در آن با فرهنگ یونان باستان طرف هستیم. به همین خاطر خیلی از رفتارهای من به عنوان یک ایرانی برایشان تازگی دارد. اگر بخواهم مثالی بزنم فرهنگ پخت و پز و خوردن غذای ما ایرانی برای ساکنان یالیکاواک عجیب و غریب است. وی در ادامه می گوید: از نظر ما ایرانی ها قرمه سبزی یک غذای کاملا سنتی، لذیذ و پخت پرزحمتی دارد اما نکته جالب اینجاست که همسایگان ما که اتفاقا آدم هایی تحصیلکرده و دنیا دیده هستند اما در مواجه با غذاهای ایرانی سوال های زیادی برایشان به وجود می آید. مثلا با دیدن این حجم از برنج که ما درست می کنیم شوکه می شوند. حتی وقتی می بینند که ما خورشت را روی برنج می ریزیم شوکه می شوند. بارها به من گفته اند چرا برای پخت غذا این همه زمان صرف می کنیم. سلیم ادامه می دهد: دیدن ته دیگ ته قابلمه برای آنها عجیب است و می گویند چرا نون را سرخ کرده اید و یا حتی استفاده از قاشق برای خوردن غذا توسط ما. اینجاست که من به عنوان یک ایرانی باید توضیح بدهم و آنها را قانع کنم که در ایران برای هرکدام از این موارد توضیحاتی وجود دارد. گاهی اوقات هم این اتفاق ها خسته کننده می شود اما به هرحال من به عنوان سفیر فرهنگی ایران موظف هستم که برایشان بگویم. مثلا موقع سال تحویل و سفره باستانی هفت سین. یکی از کارهای من توضیح دادن فلسفه سفره هفت سین و آداب و رسوم نوروز است. ردپای فرهنگ ایرانی در یالیکاواک مارینا به گزارش سايت حادثه 24 ؛ یکی از جالب ترین نکاتی که درمیان گفت و گو با سلیم بابان با آن برخورد کردیم آثار به جا مانده از دوران ایران باستان در منطقه است. او می گوید: در قلعه های بدروم، از آرتمیس نخستین بانویی بود که فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایارشا هخامنشی دریافت کرده بود وجود دارد.بانوی ایرانی که در سال ۴۸۴ پیش از میلاد فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونانیان توسط خشایارشا هخامنشی صادر شد.او فرماندار سرزمین «کاربه» با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت، به نیروی دریایی ایران پیوست. در این نبرد ایران موفق به تصرف آتن شد. در این نبرد نیروی زمینی ایران از ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل شده بود. نیروی دریایی ایران دارای ۱۲۰۰ کشتی جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود. ]]> ميراث فرهنگی Wed, 25 Sep 2024 05:24:43 GMT http://www.honarnews.com/vdcgyn9y.ak9yn4prra.html ۸۰ درصد ظرفیت‌های گردشگری ایران فعال نشده است http://www.honarnews.com/vdcbasb9.rhb9spiuur.html به گزارش هنرنیوز ، رئیس «کنگره دولت چهاردهم و پدیده گردشگری» با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: ظرفیت‌های گردشگری کشور ما آنچنان که باید معرفی، شناخته و عملیاتی نشده است. در سال گذشته میزان گردشگر خارجی ورودی به ایران حدود ۶ میلیون نفر بوده است که شکاف بالایی با هدفگذاری ۲۰ میلیون گردشگر طبق سند افق چشم انداز ۱۴۰۴ دارد. یعنی ۱۴ میلیون از برنامه عقب هستیم. «محمدفرزاد میرزایی قلعه» در مورد دستورکار و برنامه‌های کنگره دولت چهاردهم و پدیده گردشگری ادامه داد: ما با تکیه ادبیات دولت چهاردهم با محوریت وفاق ملی و تشکیل اتاق فکر‌هایی با حضور افکار و جریان‌های مختلف سیاسی، سعی بر کمک به دولت چهاردهم برای تقویت و بهبود بهره گیری از این ظرفیت‌های گردشگری را داریم. خروجی این همکاری‌ها منجر به شکل گیری «اتاق فکر گردشگری» شد که یکی از خروجی‌های این اتاق فکر همین «کنگره دولت چهاردهم و پدیده گردشگری» است. میرزایی قلعه تصریح کرد: یکی از محور‌های مورد تاکید ما بهره گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه گردشگری است. در حال حاضر از ظرفیت‌های بخش خصوصی به اندازه کافی بهره گیری نشده است. یکی از شروط لازم برای تحقق این امر شکل گیری یک رویکرد منسجم در سطح کشور و در سطح دولت هست. همه‌ی وزاری دولت باید اهتمام و همکاری و دغدغه داشته باشند. همچنین حلقه‌های وصل سطوح و لایه‌های مختلف و بستر‌های دخیل و فعال در حوزه گردشگری کشور باید مانند یک شبکه منظم و کارامد به هم متصل شوند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، او در پایان بر نیاز به انسجام و همگرایی در عرصه ملی برای دستیابی به اهداف کشور در زمینه گردشگری تاکید کرد و گفت:از سوی دیگر حوزه تصمیم گیر در گردشگری هم یک بخش و نهاد واحد نیست. مثلا در زمینه خدمات گردشگری، بسیاری از موارد (بیش از ۳۲ درصد) زیر نظر سایر وزارتخانه‌ها هستند که یا به صورت رقیب فعالیت می‌کنند یا موازی کاری دارند و این نشانگر ضعف هم افزایی و هماهنگی است. ]]> ميراث فرهنگی Mon, 23 Sep 2024 11:23:25 GMT http://www.honarnews.com/vdcbasb9.rhb9spiuur.html ثبت ۶ اثر تاریخی پنج شهرستان فارس در فهرست ملی http://www.honarnews.com/vdci5wa3.t1a3r2bcct.html به گزارش هنرنیوز ؛ محمد ثابت اقلیدی ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: استان فارس با بیش از ۳ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در فهرست ملی جایگاه نخست این فهرست را به خود اختصاص داده است. وی افزود: شماره ملی ۶ اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان‌های شیراز، بوانات، خنج، فسا و نی‌ریز ابلاغ‌شده است. به گفته ثابت اقلیدی ، اثر تاریخی و فرهنگی کتیبه ساسانی کان گوهر با قدمت قرون اولیه اسلامی در شهرستان بوانات با شماره ۳۴۲۰۷، اثر تاریخی و فرهنگی خانه فاطمه آزاد در شهرستان نی‌ریز به شماره ۳۳۶۸۷، اثر تاریخی و فرهنگی بند میان شهر با قدمت دوره اسلامی در شهرستان فسا به شماره ۳۳۶۲۸، دو اثر تاریخی و فرهنگی تل توف و قبرستان چهارطاقی باغان در شهرستان خنج و با قدمت دوره اسلامی به شماره‌های ۳۴۲۵۳ و ۳۴۲۵۴ و همچنین اثر تاریخی و فرهنگی سینما مهتاب در شهر شیراز با شماره ۳۴۲۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. به گزارش واحد مرکزی خبر ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تأکید کرد: این اثر تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات از دارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تائید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود. ]]> ميراث فرهنگی Mon, 26 Aug 2024 08:48:08 GMT http://www.honarnews.com/vdci5wa3.t1a3r2bcct.html یادگار ۲۰ سال حصر! http://www.honarnews.com/vdcjyxeh.uqehozsffu.html به گزارش هنرنیوز ، یک کارشناس ثبت آثار و حرائم میراث ملی با روایتی از سرنوشت کاروانسرای شاه‌عباسی در سمنان که حدود ۲۰ سال به عنوان زندان استفاده می‌شد، گفت: متأسفانه مداخلات بی‌شمار در این بنا موجب شد تا اثر ارزشمند کاروانسرای سمنان از قرارگیری در فهرست منتخب ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی باز ماند. هانی رستگاران، پژوهشگر میراث فرهنگی و کارشناس ثبت آثار و حرائم میراث ملی در نوشتاری که در اختیار ایسنا قرار داد، وضعیت بافت شهر سمنان را اینگونه تشریح کرد: سمنان امروز دارای دو بافت کالبدی متفاوت قدیم و جدید است. هر یک از این دو بخش قدیم و جدید در عین‌ حال واجد ارزش‌ها و مسائل کالبدی متفاوتی هستند. بخش قدیمی شهر یکپارچه و متراکم اما بخش جدید از هم‌گسسته و پراکنده است. در بخش قدیمی هر شهر می‌توان عناصر خاصی را یافت که هویت آن شهر را نشان می‌دهد، درحالی‌که شهرها در بخش جدید بیشتر مانند یکدیگر است. بخش قدیمی با وجود فرسودگی شدید هنوز در برخی قسمت‌ها ارزش بصری خود را حفظ کرده است اما از نظر سکونت و آمدوشد مبتلابه مسائل زیادی است. حال‌آنکه بخش جدید شهر باوجود داشتن خیابان‌های عریض و گشاد و تسهیلات و تأسیسات شهری بیشتر، فاقد ارزش بصری است. در سمنان، بافت جدید در شمال بافت قدیم رشد یافته و به‌صورت متمایز در مجاورت بافت قدیم شکل‌ گرفته است. بافت قدیم شهر دارای محله‌بندی خاص خود بوده است که نظام محله‌بندی آن، بر اساس استفاده از استخرهایی بوده است که به‌صورت حوضچه‌های تقسیم آب محلات را مشروب می‌کردند. این کارشناس ثبت آثار تاریخی در ادامه سرگذشت کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان را اینگونه روایت کرد: «این کاروانسرا که درست در قلب این شهر واقع‌ شده است، یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه‌عباس صفوی در مسیر سفر به عتبات عالیات بنا کرده است. کاروانسرای شاه‌عباسی در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان یک بنای ارزشمند تاریخی به ثبت ملی می‌رسد. چندین سال پس از انقلاب این بنا با کاربری زندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌شود اولین زندان زیبای تاریخی ایران اما مطابق با شنیده‌ها در سال‌های ابتدایی به دلیل فقدان وجود فضای کافی برای بهره‌برداری به‌عنوان زندان در شهر سمنان، این بنا با مصالحی از میراث فرهنگی تحویل گرفته می‌شود و سال‌ها بعد در خفا سند مالکیت آن به نام سازمان امور زندان‌ها منتقل می‌شود تا سال ۱۴۰۲ (حدود ۲۰ سال)، که سرانجام به میراث فرهنگی واگذار می‌شود، در اختیار آن سازمان بودن و با کاربری زندان از آن استفاده می‌شده است. این اثر یکی از معدود کاروانسراهای تاریخی و فرهنگی ارزشمند است که درست مرکز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر سمنان، میدان سعدی قرار گرفته است. در دورهٔ صفوی، همانند سایر بناهای عام‌المنفعه در ایران، ازجمله مساجد، مدارس و پل‌ها، کاروانسراهای بسیاری نیز، توسط افراد خیر، در شهرها، روستاها و مسیر جاده‌های کاروانی ایجاد و وقف شد. امروزه، کتیبه‌هایی را بر پیشانی بناهای عام‌المنفعه‌ای‌ که در گذشته، توسط اشخاصی در ارتباط با مذهب و باورهای مذهبی، وقف عام شده‌اند، مشاهده می‌کنیم که نام واقف بر روی این کتیبه‌ها به چشم می‌خورد. بررسی میدانی و مطالعات تطبیقی پلان کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان این نکته مهم را مشخص می‌کند که طرح اولیه این بنا یکی از طرح‌های رایج بناهای اقامتی حیاط‌دار میان‌راهی مناطق مرکزی ایران در دوره‌های گذشته بوده است. شیوه ساخت، همان ایجاد باره بندها و اتاق‌هایی است که پیرامون حیاط محصور ساخته می‌شده است. پلانی از نوع چهار ایوانِ با اتاق‌های دارای ایوانچه‌هایی در قسمت جلو، در دو طرف ایوان‌های اصلی و اسطبل‌هایی دورادور آنها به همراه فضاهای شبستانی بارانداز در چهارگوشه پلان. با تطابق وضعیت موجود، ساختار اولیه و رجوع به اسناد تاریخی چهار مرحله مداخلات شامل مرمت، بازسازی و نوسازی را می‌توان در بنای کاروانسرا مشخص کرد. باید بیان کرد همه این اتفاقات در نیمه شرقی بنا انجام‌ شده که این موضوع نکته مهمی محسوب می‌شود و مشخص شدن دلیل آن، نیاز به بررسی ویژه دارد. مهم‌ترین تغییر ساختار پلان در بخش بارانداز شرقی، جنب ورودی اصلی بنا اتفاق افتاده است؛ جایی که با حذف یکی از ستون‌ها، فضای بزرگ‌تری به‌دست‌آمده که به طبع آن نیاز به پوشش متفاوت‌تری ایجاد شده است. استاد معمار برای اجرای سقف این فضای ایجادشده مجبور به تغییرات دیگری در این قسمت بوده، دو بارانداز شمالی این قسمت تبدیل به سه فضا ـ یکی مرکزی بزرگ‌تر و دو بخش کوچک‌تر جانبی ـ شده است. تمام این تغییرات به منظور ایجاد بستری برای تبدیل فضای مستطیل شکل پلان به پنج‌ضلعی و در مرحله بعدتر ده ضلعی زیر گنبد بوده است. تعمیراتی که تاکنون از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پس از مطالعات لازم در این کاروانسرا به‌عمل‌آمده عبارت است: ۱ ـ برداشتن دو اتاق جنوبی و راه‌پله جدید که موجب تغییر عمل کرد کاروانسرا بوده است. ۲ ـ آماده کردن قسمت جنوبی به‌منظور احیای قسمت‌های از بین رفته باربند جنوب غربی. ۳ ـ عملیات بازپیرایی قسمت از بین رفته در باربند جنوب غربی شامل پی‌کنی ـ شفته‌ریزی ـ آجرچینی ستون‌ها و پوشش ۱/۲ قسمت مذکور هنوز کار تعمیر این رباط به پایان نرسیده است و سازمان حفاظت آثار باستانی سرگرم انجام کارهای باقیمانده است. از متن نوشته مذکور و آیتم‌های بیان‌شده می‌توان حدود زمان بازسازی بخش تخریب‌شده کاروانسرا و مراحل انجام کار را مشخص کرد. اختلاف مکانی مطرح‌شده در متن بالا و نوشته حاضر به دلیل زاویه قرارگیری کاروانسرا نسبت به جهت شمال است که هرکدام یک ضلع متفاوت را به‌عنوان ضلع شمالی در نظر گرفته‌اند. سه مرحله بیان‌شده، مهم‌ترین مداخلات کالبدی بنای کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان است که در طول دوران تاریخی صورت گرفته است اما باید به این نکته توجه کرد که بزرگ‌ترین آسیب وارده در طول سال‌های اخیر به بنا از زمان تغییر کاربری کاروانسرا به ندامتگاه شهر سمنان اتفاق افتاده است. استفاده از بنای کاروانسرا با کاربری ندامتگاه سبب شده که مداخلات بی‌شماری در در بنا ایجاد شود به‌نحوی‌ که تقریباً قسمتی از بنا را نمی‌توان یافت که از آسیب‌های بی‌شمار در امان بوده باشد. مدیریت غلط شهری و طرح‌های شهرسازی کلاسیک جهان سوم مانند طرح‌های جامع، طرح هادی، طرح تفصیلی و نظایر آن‌که توجه به میراث فرهنگی در آنها و قوانین حفظ آثار باستانی بی‌اهمیت و یا کم‌اهمیت شمرده‌شده است و همین‌طور قوانین غلط شهری و قوانین غیراصولی مالکیت، ارث و بی‌هویت شدن و بی‌رنگ شدن فرهنگ غنی وقف و... و. نیز جزء عوامل مخل اجتماعی است. همچنین تأثیر فرهنگ‌زدایی و تحمیل ماشین‌آلات سنگین حمل‌ونقل دریافت‌های تاریخی و فرهنگی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. حال‌آنکه در غرب وسایط نقلیه متجانس با وضع بافت طراحی می‌شود. در ضمن نرساندن امکانات و خدمات جدید شهری به بافت‌های سنتی ازجمله مسائل مربوط به نظافت و بهداشت فاضلاب، آب، برق، گاز، تلفن و دسترسی نداشتن به آنها و دفع نشدن فاضلاب و نزولات آسمانی و یا ترکیب نامتناجس آن‌ها با بافت قدیمی نیز در آسیب‌رسانی به پیکره بنای سنتی بی‌تأثیر نیستند. کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان نیز ماند بسیاری از بناهای یادمانی و تاریخی در طول عمر چند صدساله‌ی خود دستخوش خیل عظیمی از آسیب‌های گوناگون بوده و همچنان نیز هست. اولین و مهم‌ترین آسیب وارده بر این بنا که ناشی از تغییر مقیاس‌های شهری و زندگی شهرنشینی است. همان‌گونه که اشاره شد کاروانسرا در خارج از شهر واقع‌ شده بود که با گسترش محدود شهر سمنان، این بنا وارد فضای مسکونی شهر شد و به‌تبع آن دچار تغییراتی در کاربری و حتی کالبد شد. در اینجا عامل انسانی به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل آسیب‌رسان کم‌کم نمود پیدا کرده و کاروانسرا دستخوش تغییرات و آسیب‌های بسیاری شد. در عکس‌های هوایی نیز مشخص است بخشی از ضلع جنوب غربی بندرها فاصله سال ۱۳۳۵ تا اوایل دهه هفتاد تخریب‌شده و از بین رفته بود که علت آن نامشخص است. در عکس هوایی سال ۱۳۷۳ بخش تخریب‌شده دوباره بازسازی‌ شده است که این بازسازی بدون توجه به اصالت بنا، با مصالحی متفاوت و قوس‌های تغییریافته انجام پذیرفته است. پس‌ از آن این بنا با یک تغییر کاربری نامتناسب، تبدیل به زندان مرکزی سمنان شده و به‌تبع آن تغییرات زیادی بر پیکر و کالبد بنا اعمال شد که اصالت و فرم اصلی آن را مخدوش کرد. طی آن بخش‌هایی به بنا و فضاهای داخلی به‌صورت دیوارهای تفکیکی و سرویس بهداشتی و فضاهای خدماتی و تأسیساتی اضافه‌شده است. متأسفانه این مداخلات موجب شد تا اثر ارزشمند کاروانسرای سمنان، از قرارگیری در فهرست منتخب ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی، بازماند. کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان، در تاریخ ۱۳۵۲/۱۱/۱۵ به شماره‌ی ۹۶۷ در فهرست میراث ملی غیرمنقول ایران به ثبت رسیده است.» به گزارش ایسنا ، ایران سال گذشته ۵۴ کاروانسرا از دوره ساسانی تا قاجار را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد، که از میان آنها کاروانسراهای قصر بهرام، آهوان، میامی، عباس‌آباد و میاندشت در سمنان واقع شده‌اند. ]]> ميراث فرهنگی Sat, 10 Aug 2024 08:18:07 GMT http://www.honarnews.com/vdcjyxeh.uqehozsffu.html