به گزارش (ايسنا)؛اين كارگردان كه «آواز گنجشك» را آمادهي اكران دارد، اين روزها در تدارك ساخت هشتمين ساخته سينمايي براساس طرحي بنام «كشمير» است كه گفته ميشود،مجيدي با اصغر فرهادي در حال كاركردن روي طرح اين فيلم هستند و بعد از ساخت فيلم فرهادي، سفري را به كشمير خواهند داشت و سپس با كامل شدن تحقيقات، فيلمنامه آن را خواهند نوشت.
فيلمبرداري اين فيلم كه توسط كمپاني در هندوستان تهيه ميشود، سال آينده در كشمير انجام خواهد شد.
مجيد مجيدي كه متولد 28 فروردين ماه 1338 است، با بازي در فيلمهاي «مرگ ديگري»، «بايكوت»، «تيرباران»، «تا مرز ديدار» وارد عرصهي حرفهي سينما شد. البته پيش از آن بازي و حضور در سينما، سال 57 بود كه وارد دانشكده هنرهاي دراماتيك شد و اولين تئاتر پس از انقلاب را در «نهضت حروفيه» در تجليل از شهيد حسين قشقايي به صحنه برد.
در آن مدت مجيدي در تئاتر شهر و چند نمايش ديگر بازي كرد و چند نمايش براي كودكان به صحنه برد.
سرانجام در روزي كه به دلايل مشكلاتي كه براي گروه تئاتريشان پيش آمده بود، مقابل مجلس شوراي ملي بست نشسته بودند با محسن مخملباف آشنا شد. محسن مخملباف آمده بود گزارشي از تجمع اعتراضآميز آنها بگيرد و آن روز باعث آغاز همكاري مجيد مجيدي با مخملباف و ساخت فيلمهاي كوتاه در حوزه هنري شد.
اين كارگردان فيلم كوتاه 16 ميليمتري «انفجار» را با عنوان اولين محصول تصويري حوزه هنري ساخت و سالها در حوزه بود و در آن سالها در آثار مختلفي همچون
«بايكوت» مخملباف بازي كرد. اما در پايان دهه 1360 بازي را كنار گذاشت و اولين فيلم سينمايي «بدوك» را در سال 70 كارگرداني كرد كه همان سال در بخش مسابقه جشنواره كن پذيرفته شد.
مجيدي جزو بيست و پنج كارگرداني است كه بيشترين تعداد جوايز بينالمللي را كسب كرده است و در يك آماري كه چند سال گذشته منتشر شد، رتبه دوم را بعد از عباس كيارستمي داشت. همچنين فيلمهاي «رنگخدا» و «پدر» او در رتبههاي اول و دوم در كسب بيشترين جوايز بينالمللي قرار دارند و همچنين او، به عنوان تنها كارگردان ايراني است كه توانست با فيلم «بچههاي آسمان» در سال 1377 براي اولينبار به عنوان نمايندهي ايران به اسكار، در جمع نامزدهاي بهترين اسكار غير انگليسي زبان قرار بگيرد.
مجيد مجيدي در سال 85 به چين سفر كرد و ساخت فيلم مستندش را با موضوع «شهر پكن ميزبان المپيك 2008 » را انجام داد. او محور اصلي فيلم شهر پكن ميزبان المپيك را «كودكان چيني» دانست و گفته است:« كودكان مظهر پاكي و صداقت هستند و اميدواريم ساخت اين فيلم بتواند به استحكام هرچه بيشتر پيوندهاي دوستي و عاطفي ميان دو ملت ايران و چين كمك كند.»
به گزارش ايسنا، مجيد مجيدي اواخر پاييز 85 در گفتو گويي با مخاطبانش در موزههنرهاي معاصر تهران گفت: در تلاش هستم، نگاهم به مسائل اجتماعي، نگاه ژورناليسم و تاريخ مصرفدار نباشد. بنابراين در تلاش هستم، وقتي بعد از چند سال به فيلمهايام رجوع ميشود، موضوعاش همچنان قابل طرح باشد.
او در اين جلسه در پاسخ به سوالي دربارهي عنوان فيلمسازان دولتي گفت: به هر حال در فضاي فرهنگي كه هميشه پر ازسوءتفاهم است، هر چيز و هر كسي را با يك چوبي ميرانند.
مجيدي تاكيد كرد: ما نسلي بوديم كه با انقلاب شروع كرديم و سينما براي ما هدف مقدسي بود و در آن دوران، سينما مهمترين عرصهي بود كه ميتوانستيم با آن گفتوگو كنيم و مسائل مهم جهاني را مطرح كنيم.
وي گفت: من با تئاتر شروع كردم ـ در عين حال كه معتقدم، تئاتر جايگاه رفيع خودش را دارد ـ اما سينما خيلي ظرفيتهاي بالاتري دارد، به خصوص اينكه آن زمان فرصتي تاريخي فراهم شده بود كه حرفهاي ناگفته را مطرح كنيم، همان دوران احساس كردم، ضرورت پرداختن به سينما جدي است. بنابراين با برخي از سينماگران دور هم جمع شديم و به شكل كارگاهي سينما را دنبال كرديم.
اين كارگردان از همكارياش با مخملباف، ملاقليپور، هنرمند تحتعنوان حوزه انديشه هنر اسلامي در آن سالها ياد كرد و افزود: شايد يكي از دلايل كه اين ذهنيت را به عنوان فيلمساز دولتي براي ما بوجود آورد، البته نه در بين مردم بلكه در اذهان خاصي كه ميخواستند، اين نگاه را از بيرون، تعميم دهند به همين دلايل است.
مجيدي در ادامهي پاسخ به عنوان فيلمساز دولتي گفت: اين عنوانها در حالي مطرح ميشود كه برخي از فيلمهاي من با مشكلاتي روبرو شد. مثلا فيلم «بدوك» باعث شد، چهار سال فيلم نسازم و مقامات وزارت ارشاد در آن دوره بر آن فيلم اصلاحاتي وارد كردند.
وي افزود: خدا بيامرزد شهيد آويني را، او كسي بود كه حق بزرگي برگردن من دارد، حمايت افرادي چون او، كه آن زمان مطرح كرد رسالت هنرمند، بازگوكننده دردها وآلام مردم است، باعث شد ما پيگيري كنيم و شرايطي فراهم شد.
مجيدي گفت: «پدر» يك تا دو سال پشت دربهاي بسته بود، به هر حال فيلمي نداشتم، كه دچار مشكل نشده باشد.
وي معتقد است: وقتي «بچههاي آسمان» ساخته شد، فضايي را به وجود آورد كه خود فيلمها از من دفاع كردند و تاريخ، ماندگاري اثر، اين موضوع را نشان ميدهد. خود فيلم پشتوانهاي شد كه مسير همواره شود.
همچنين در بخشي از اين جلسه مجيدي خطاب به جوانان گفت: عجله نكنيد.سعي كنيد گام به گام حركت كنيد تا قطعا در مسيري درستي بيافتيد، آن مسير شما را هدايت خواهد كرد.
مجيدي همچنين تاكيد كرده بود: وجه تصوير درسينما براي من مهم است واز هر چه ديالوگ كه رو به آشكاري ميبرد، تلاش ميكنم دور باشم.