مستندهای نوروزی تلویزیون را بشناسید
مستندهای نوروزی تلویزیون را بشناسید
شبکه مستند سیما نوروز ۱۴۰۱ با پخش جدیدترین مستندهای تولیدی خود با موضوعات مختلف و نمایش گلچینی از مجموعه مستندهای ایرانی و خارجی بینندگان خود را همراهی خواهد کرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۶
به گزارش هنرنیوز ، گروه تولید، تامین و پخش شبکه مستند ویژه برنامه‌های متعددی را برای پخش از این شبکه تدارک دیده‌اند که به ترتیب در جدول پخش نوروزی این شبکه قرار می‌گیرند. از جمله مستندهای تولیدی می‌توان به مجموعه مستندهای «خط شکن»، «اهل سفر»، «فیلمخانه»، «ترنج»، «داستانهای فوتبال» و «بومرنگ» و .. اشاره کرد.

ایرانگردی در غرب ایران با شبکه مستند

مجموعه مستند «اهل سفر» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش به سفارش شبکه مستند سیما در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده و در نوروز ۱۴۰۱ بینندگان تلویزیون را با خود به تماشای دیدنی‌های ایران می‌برد.

در این فصل، گروه مستندسازی به استان آذربایجان شرقی و اردبیل رفته و تاریخ، فرهنگ، مناطق مختلف و دیدنی، آشپزی و خوراکی‌های محلی و دیگر جذابیت‌ها و سنت‌های این سرزمین را به تصویر می‌کشد.
«اهل سفر» که به سفارش شبکه مستند در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است و راوی آن مهدی خلیلی است. از ۲۸ اسفندماه هر شب ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.
«خط ‌شکن‌»‌های ورزشی به تلویزیون می‌آیند

مجموعه مستند «خط شکن» دیگر تولید شبکه مستند سیما ویژه نوروز ۱۴۰۱ است. این مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی در ۱۵ قسمت تولید شده و از ۲۸ اسفندماه هر شب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.
این مستند درباره قهرمانانی است که مردم آنها را کمتر می‌شناسند، زیرا ورزشی که آنها انجام می‌دهند چندان برای عموم مردم شناخته شده نیست.
این مجموعه در هر قسمت سراغ یکی از قهرمانان ورزشی می رود، تنها یک قسمت این مجموعه در تهران فیلمبرداری شده و دیگر قسمت‌های آن در دیگر شهرهای ایران جلوی دوربین رفته است.

سفر به دهه ۱۳۷۰ با جادوی صدا

مجموعه مستند «فیلمخانه» به تهیه‌کنندگی مهدی مویدی از دیگر تولیدات شبکه مستند ویژه نوروز است که از ۲۸ اسفندماه ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود. این مستند ۱۵ قسمتی با استفاده از تصاویر آرشیوی دهه ۱۳۷۰ تلویزیون تولید شده و در آن به زندگی و زمانه دوبلورهای قدیمی که خیلی از آنها دیگر در قید حیات نیستند، می پردازد.

مجموعه مستند «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی میناوند دیگر اثری است که برای نوروز شبکه مستند آماده شده و در ۱۵ قسمت از تلویزیون پخش می‌شود.

«جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» درباره شرکت‌های قدرتمند و معروف دنیاست که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی و فناوری فعالیت می‌کنند. این مجموعه از ۲۸ اسفند هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

«ترنج» ویژه ناشنوایان

شبکه مستند سیما در ایام نوروز، مستندهای دیگری را نیز آماده پخش کرده است که از آن جمله می‌توان به «داستان‌های فوتبال»، «ترنج»، «بومرنگ» و ... اشاره کرد.
فصل دوم «داستان‌های فوتبال» به قصه‌های از جهان فوتبال و پشت پرده‌ای از این ورزش محبوب در سراسر دنیا پرداخته است. این مجموعه به کارگردانی مهدی افضل‌زاده و تهیه‌کنندگی وحید پناهلو در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده و از اول فروردین هر شب ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند سریالی «ترنج» تولید شبکه مستند به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی سام کلانتری است که به دلیل استقبال بینندگان از آن در تعطیلات نوروز از شبکه مستند بازپخش می‌شود.

«ترنج» مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی با موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران است و در هر قسمت سراغ یکی از موضوعات اصلی در حوزه خوراک می‌رود و به انواع سنت‌های غذایی در کشورمان می‌پردازد. به گفته ابوالقاسم ناصری مدیر تولید شبکه مستند، نسخه‌ای از این مجموعه ویژه ناشنوایان آماده شده است و از ۲۸ اسفند هر شب ساعت ۱۶ پخش می شود.

مجموعه مستند «بومرنگ» به تهیه‌کنندگی محمدعلی فارسی و کارگردانی فاطمه سادات محمودپور دیگر تولید شبکه مستند سیما است و فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمن‌های خیریه‌ در سراسر کشور را به تصویر کشیده است. این مجموعه از ۲۸ اسفندماه هر روز ساعت ۱۷ روی آنتن می‌رود.

بر اساس این گزارش، گروه تامین و پخش شبکه مستند نیز گلچینی از بهترین مستندهای روز دنیا را برای پخش در ایام عید آماده کرده است که از جمله آنها می‌توان به «تنها قطب شمال»، «مزرعه کلارکسون» و «بهشت برین سیاره رام نشده» اشاره کرد که به ترتیب ۲ فروردین ساعت ۱۸، ۲۸ اسفند ساعت ۲۰ و ۲۸ اسفند ساعت ۲۳ پخش خواهند شد.

این شبکه همچنین از ۲۸ اسفند هر روز ساعت ۱۵ گلچینی از مستندهای ایرانی سال ۱۴۰۰ را دوباره روی آنتن می‌برد. در بین مستندهایی که در این باکس پخش می‌شود می‌توان به «بهشت»، «نفت سیاه»، «آسک»، «اعزام محرمانه»، «پاقلات»، «اصغر آقا»، «خان بی بان» و ... اشاره کرد.
کد خبر: 98897
Share/Save/Bookmark