«زیرآسمان شهز» اولین سری طنز شبانه / «دستپخت» تا نوروز 96 ادامه خواهد داشت
امیر طالی کاشانی در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
«زیرآسمان شهز» اولین سری طنز شبانه / «دستپخت» تا نوروز 96 ادامه خواهد داشت
«امیر طالبی کاشانی» بعد از تولید سریال «زیر آسمان شهر» که یکی از سریال های پر مخاطب بود هم اکنون نیز برنامه آشپزی «دستپخت» را که یکی از پُربیننده ترین برنامه های تلویزیون امسال شناخته شده است را برای شبکه یک روی آنتن دارد.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۶
امیرطالبی کاشانی از آن دست تهیه کنندگان قدیمی تلویزیون است که با ساخت برنامه های طنز مثل جُنگ 77 ، 78 و 79 ؛ طنزهای آیتمی را وارد عرصه تلویزیون کرد و توانست در آن زمان ، یکبار دیگر مردم را به دیدن تلویزیون علاقه مند سازد.

او بود که با همکاری با « مهران مدیری » به عنوان کارگردان توانست چهره های طنزی را مثل رضا عطاران ، رضا شفعی جم ، ارژنگ امیر فضلی ، مهران غفوریان و دیگران را به جامعه هنری و مردم معرفی کند. ساخت سه سری از مجموعه « زیر آسمان شهر» نیز از دیگر کارهای این تهیه کننده تلویزیون است که باز برای اولین بار مردم
را عادت داد تا به جای کارهای طنز شبانه آیتمی ، سریال هر شبی طنز با زمان 45 دقیقه ای را تجربه کنند.

خبرنگار هنرنیوز با « امیر طالبی کاشانی » که هم اکنون برنامه آشپزی «دستپخت» را که یکی از پُربیننده ترین برنامه های تلویزیون امسال شناخته شده است را برای شبکه یک روی آنتن دارد گفتگوی مفصلی را در مورد چگونگی تولید مجموعه « زیرآسمان شهر» و حواشی آن و همچنین برنامه « دستپخت» را در استودیوی این برنامه در اتوبان کرج انجام داده است که جالب و شنیدنی است.

 
                                           برخی از عوامل تولید«جُنگ 77» در مجله گل آقا

جُنگ 77 و همکاری با مهران مدیری


امیر طالبی با بیان اینکه محمد کاشانی پسر عموی من سهم بزرگی در پیشرفت طنز ایران داشته است و ما با همدیگر شرکتی بنام «همای تصویر» داشتیم وبا هم کار میکردیم افزود : در مورد اولین کارهای خود به عنوان تهیه کننده تلویزیون گفت: اولین کار من مربوط به تولید جُنگ 77 بود که در نوروز همان سال پخش شد که این برنامه بعد از «ساعت خوش» تهیه شد که در واقع می شود از این برنامه به عنوان یک کار طنز واقعی تلویزیون یاد کرد که من در این کار، تهیه کننده و مدیرتولید بودم و کارگردان آن را هم آقای مهران مدیری برعهده داشتند و امثالی مثل آقایان رضا عطاران، رضا شفیعی جم ، ارژنگ امیرفضلی، مهران غفوریان و غیره بازیگرانی طنزی بودند که همه آنان با این برنامه به مردم و جامعه هنری معرفی شدند.

                                         نمایی از پشت صحنه « زیر آسمان شهر»                                 


تولید سریال « زیر آسمان شهر» با مهران غفوریان


این تهیه کننده ادامه داد: بعد از آن «برنامه پلاک 14» ،« ببخشید شما» ،« برنامه نود شب» را ساختیم و برنامه نود شب در ارتباط با مشاغل مختلف بود که ما با آدم های موفق آن زمان مصاحبه می کردیم و آیتم هایی را هم مربوط به همان قسمت پخش می کردیم و بعد از این برنامه، ساخت سه سری مجموعه « زیرآسمان شهر» را به کارگردانی آقای مهران غفوریان شروع کردیم و بعد مجموعه طنز«هژیرها» و «گلهای 77» ،« گلهای78» و« گلهای 79» را باز هم به کارگردانی آقای مهران غفوریان تولید کردیم.

استقبال از سریال « زیر آسمان شهر»

از او درمورد تولید مجموعه « زیرآسمان شهر» که در زمان خودش توانست ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند و هنوز هم مردم از آن مجموعه ، خاطرات خوشی را به یاد دارند می پرسم و طالبی با رجعت به سالهای دور افزود: مجموعه « زیرآسمان شهر» درحالی ساخته شد که مردم به خوبی با این سریال ارتباط برقرار کردند و خوشبختانه این مجموعه توانست نظر مردم را به خودش جذب کند و به قول معروف این سریال در میان مردم گل کرد و گرفت و در زمان خودش ، سریال موفقی بود و همین موفقیت باعث شد که ما سری دوم و سوم آن را هم تولید کنیم که در سری دوم آن، آقای برزو ارجمند به گروه اضافه شد و در سری سوم نیز، آقای اکبر عبدی به سریال اضافه شدند. با وجودی که معتقدم مجموعه زیر آسمان شهر، کار موفقی بود اما تجربه ثابت کرده است ادامه کارهای موفق ، اشتباه است. البته منظورم از اشتباه این است که کار به تکرار می افتد و کارها یکنواخت می شود و این مشکل اساسی ما بویژه در سری سوم زیرآسمان شهر بود.

سری سوم « زیرآسمان شهر» حتی با حضور اکبر عبدی به موفقیت نرسید

طالبی اضافه کرد: درحالی که ما فکر می کردیم سری سوم این مجموعه با حضور آقای اکبرعبدی که نقش یک خلبان را ایفا می کرد که برادر مهران غفوریان بود. بهترین سری « زیرآسمان شهر» خواهد بود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و سری سوم به هیچ عنوان نتوانست موفقیت سری اول و دوم خودش را تکرار کند. البته دلیلش هم این بود که خواسته های مردم و سطح سلیقه آنان پا به پای تکنولوژی افزایش پیدا کرده بود و مردم دیگر سلیقه سابق را نداشتند. دیگر الان ما نمی توانیم مثل سال 77 که مردم را با یک آیتم طنز به خنده می انداختیم ، امروز هم همین کار را بکنیم چرا که سطح تفکر ، بینش ، آگاهی و سطح سلیقه مخاطبین ارتقاء یافته و تغییر کرده است. بنابراین سری اول زیر آسمان شهر که 90 قسمت و سری دوم 75 قسمت بود کافی بود و دیگرما نمی بایست سری سوم را تولید می کردیم. اگر الان بود چنین تصمیمی را نمی گرفتم. اما آن زمان، ما همه متفق القول بودیم که این کار را ادامه دهیم و تولید کنیم . البته این کار برای همه ما یک درس بزرگی بود که هیچ وقت یک کارگردان نمی تواند همیشه موفقیتش را ادامه دهد.

وضعیت بودجه ای صدا و سیما مطلوب نیست

این تهیه کننده تلویزیون تصریح کرد: در زمان تولید مجموعه « زیرآسمان شهر» هم سعی کردیم یک کار جدید و نویی را به مردم ارائه بدهیم و شاید کسانی از مخاطبین باشند که بپرسند که چرا ما دیگر این سریال را ادامه ندادیم که باید به آنان گفت الان با همان سبک و سیاق قبلی نمی توان مجموعه « زیرآسمان شهر» را تولید کرد مگر اینکه رویکرد جدیدی را برای آن تعریف کنیم. ضمن اینکه هم اکنون سازمان صدا و سیما به لحاظ بودجه، دچار مشکل است. این درحالی است که اگر وضعیت بودجه ای صدا و سیما بهتر شود می توان شاهد کارهای بهتر و جدیدتری بود.

« زیرآسمان شهر» اولین سری طنز شبانه

وی با اشاره به مجموعه « زیرآسمان شهر» اظهار داشت: تلویزیون قبل از پخش سریال «زیرآسمان شهر» اگر برنامه طنزی داشت فقط به صورت آیتمی پخش می شد و به عبارت بهتر، کارهای طنز شبانه به صورت آیتمی ساخته و پخش می شد. اما سریال زیرآسمان شهر ، به عنوان یک کار طنز به صورت سریالی ساخته شده بود که هر شب از تلویزیون پخش می شد و آقای رضا عطاران به عنوان نویسنده اصلی با ما در این سریال همکاری می کردند. شاید برخی از مخاطبین از خودشان سوال کنند که چرا با توجه به اینکه آقای رضا عطاران آن زمان بیشتر در بورس بودند کارگردانی سریال « زیر آسمان شهر» را برعهده نداشتند و درعوض آقای مهران غفوریان کارگردان بودند؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که آن زمان برای ما بحث نویسندگی آقای رضا عطاران مهمتر از کارگردانی و حتی بازیگری ایشان بود. چون نویسندگی برای ما مهمتر از هر چیز دیگری بود، چرا که این متن است که حرف اصلی را می زند. چون هنگامی که متن قوی نباشد حتی اگر از بهترین کارگردان و بازیگران هم استفاده کنید باز ضعف کار خودش را نشان خواهد داد.اما هنگامی که متن خوب در اختیار داشته باشید مطمئن باشید که با یک کارگردانی خوب ، مردم جذب کار خواهند شد. گویا آقای عطاران برای نویسندگی زیرآسمان شهر آفریده شده بودند و متن هایی که می نوشت حتی یک دقیقه کم و زیاد نداشت . من یادم می آید که آقای عطاران برای سری اول سریال زیرآسمان شهر 78 متن نوشت و من گفتم دو تا متن دیگر هم بنویس تا تعداد متن ها به 80 تا برسد و ایشان گفت دیگر نمی توانم بنویسیم و اگر بنویسم حتما مجبورم به متن ها به اصطلاح آب ببندم و با توجه به اینکه، ایشان برای نوشتن متن ها، دستمزد می گرفتند اما باز هم راضی به این کار نشدند.
 
                                                  نمایی از پشت صحنه «زیرآسمان شهر»

اکبر عبدی در سری سوم « زیر آسمان شهر» هنرش را به خوبی نشان نداد


تهیه کننده مجموعه « زیر آسمان شهر» که از اکبر عبدی برای سری سوم این سریال استفاده کرده بود نسبت به سخنان عبدی که همان زمان در تلویزیون گفته بود من از بازی کردن در این سریال پشیمان هستم و از مردم بابت این بازی عذرخواهی می کنم در این مصاحبه واکنش نشان داد و تاکید کرد: من همچنان معتقدم که آقای اکبرعبدی، شخصیت والایی هستند و امیدوارم همیشه زنده و پابرجا باشند. اما با توجه به اینکه ایشان آن زمان، نظرش را در مورد سریال زیرآسمان شهر اعلام کرده بود و به اصطلاح ابراز پشیمانی کرده بود. من هم به عنوان تهیه کننده این سریال باید عرض کنم که آقای عبدی در سریال « زیرآسمان شهر 3 » هنرش را به خوبی نشان نداد و آن فکری را که ما نسبت به ایشان داشتیم در این سریال محقق نشد و متاسفانه ایشان فقط به خاطر پول با سریال همکاری کرد و ما بیشترین دستمزد را به ایشان پرداخت می کردیم اما آن انرژی و هنری که از آقای عبدی سراغ داشتیم را در سری سوم زیرآسمان شهر شاهد نبودیم وگرنه این سری یکی از بهترین کارهای تلویزیون می شد.

ابراز پشیمانی اکبر عبدی از بازی در« زیرآسمان شهر» منصفانه نبود

امیر طالبی کاشانی ادامه داد: باورکنید دستمزدی را که ما با ایشان توافق کرده بودیم به گونه ای بود که من یک قسط از تلویزیون می گرفتم و دستمزد همه عوامل سریال را تسویه می کردم و یک قسط می گرفتم فقط برای پرداخت دستمزد آقای عبدی ! که این مبلغ در آن زمان ، خیلی پول بود. ضمن اینکه قرار بود ایشان در 60 قسمت با ما همکاری کند و دستمزد 60 قسمت را به ایشان داده بودیم اما ما در 45 قسمت بیشتر از ایشان استفاده نکردیم و بقیه سریال را بدون ایشان کار کردیم و خیلی منصفانه نبود که ایشان همان زمان در تلویزیون از بازی در سریال زیرآسمان شهر ابراز پشیمانی کنند! در حالی که باید راجع به دستمزد کلانی که از سریال گرفته بودند هم می بایست به مردم توضیح می دادند که چه دستمزدی گرفتند. البته یکسری از مسائل وجود دارد که نمی شود همه آنان را گفت و رسانه ای کرد لذا بهتر است از این موضوع گذر کنیم.


                                         برخی از عوامل تولید برنامه «دستپخت»


تاکنون برنامه ای به سختی « دستپخت» نداشتم / دنیای آشپزی بی انتهاست


از امیر طالبی کاشانی در مورد برنامه موفق و پر بیننده « دستپخت» که امسال به عنوان پُرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی شناخته شده پرسیدم که وی با خرسندی از این موفقیت یاد آور شد: برنامه آشپزی «دستپخت» یک کار بسیار بزرگی است و من تا کنون هیچ کاری به سختی این برنامه نداشتم! شما تصور کنید از صبح که ضبط این برنامه با 6 دوربین شروع می شود 9 نفر شرکت کننده وارد استودیو می شوند که باید این 9 نفر به مدت 10 روز کنار هم به رقابت آشپزی بپردازند و بعد که کار آنان بعد از 10 روز به اتمام رسید یک گروه 9 نفری دیگر برای 10 روز در برنامه حضور دارند و باز دوباره این کار تکرار می شود. بنابراین ما در این برنامه با آدم های زیادی روبرو هستیم. ضمن اینکه ما تعداد زیادی غذا در ایران داریم و درصددیم با این برنامه ، این غذاها را به هم وطنانمان آموزش دهیم واعلام کنیم که دنیای غذا، دنیای بسیارگسترده ای است که انتهایی نخواهد داشت.

«دستپخت» به لحاظ جذب مخاطب از « خندوانه» جلوتر است

وی ادامه داد: ما برای ضبط برنامه « دستپخت» نزدیک به 80 نفر عوامل در اختیار داریم که از صبح تا شب حضور دارند. باور کنید روزهایی وجود دارد که ما باید در برنامه « دستپخت» 5 نوع غذا بپزیم و این مسابقه هر چی جلوتر می رود به لحاظ پخت غذا نیز سخت تر می شود. ضمن اینکه تهیه و تدارک صحنه مثل فراهم کردن موارد مورد نیاز پخت و پز و آشپزی مثل گوشت ، مرغ ، حبوبات و سبزی ، ادویه و ده ها موارد دیگر ، کار بسیار سختی است و اگر یک وسیله یا یک مواد خوراکی روی یکی از میزهای 9 شرکت کننده کم باشد ما مجبور می شویم برنامه را دوباره تکرار کنیم. البته ما همه سختی این برنامه را به جان و دل می خریم به این امید که مردم از برنامه راضی باشند و پربیننده بودن این برنامه نشان می دهد که خدا را شکر، مردم تا الان از برنامه راضی بودند و امیدواریم تا آخر هم، برنامه ما را تماشا کنند. این درحالی است که هم اکنون برنامه « دستپخت» بعد از پخش بیش از 100 قسمت ، پُر بیننده ترین برنامه تلویزیونی امسال لقب گرفته است و الان بین برنامه « دستپخت» و برنامه « خندونه» یک رقابت نزدیک و به اصطلاح مویی وجود دارد البته طبق آمار، دستپخت از برنامه خندوانه به لحاظ جذب مخاطب ، جلوتراست و دلیلش هم این است که ما همواره در تلاش هستیم همیشه خاص باشیم و کارهای خاص انجام بدهیم.

سرآشپزهای «دستپخت» رزومه های معتبری دارند


این تهیه کننده تلویزیون در مورد انتخاب سرآشپزان این برنامه که به عنوان داوران برنامه حضور دارند گفت: داوران این برنامه تماما دارای مدارک بین المللی هستند و باید مدرک آنان به گونه ای باشد که اگر مثلا سرآشپز معروف فلان هتلی در برنامه ما شرکت کرد، این داوران قادر به داوری کار او باشند. مثلا ما در میان داوران خودمان آقای « سامان گلریز» را داریم که مدتی قبل کشور سوئیس از ایشان دعوت کرد که او غذاهایی را که با انار ایرانی طبخ می شود را به مدت یک هفته به آنان آموزش بدهد. لذا همه سرآشپزهایی که در برنامه « دستپخت» حضور دارند دارای رزومه کاری معتبری هستند. البته این داوران از میان بیش از 30 نفر از آشپزهای بین المللی انتخاب شدند.


                                             برخی از عوامل تولید برنامه «دستپخت»

فرانسوا حسین، سرآشپز فرانسوی


وی در مورد انتخاب سرآشپز فرانسوی برنامه « دستپخت» به نام فرانسوا حسین گفت: ما برای این برنامه اجبار داشتیم حتما یک سرآشپز بین المللی خارجی داشته باشیم که نسبت به همه سرتر باشد بنابراین به پیشنهاد آقای سامان گلریز که ایشان جزو طراحان اصلی برنامه « دستپخت» هستند ما آقای فرانسوا حسین فرانسوی که مسلمان هستند را انتخاب کردیم . البته مدارک ایشان را دیدیم و از ایشان تست گرفتیم و دیدیم که آقای فرانسوا حسین همان کسی است که ما به آن نیاز داریم. ضمن اینکه همسر ایشان هم ایرانی هستند و در حال حاضر هم در ایران زندگی می کنند. این درحالی است که ایشان دارای روحیاتی است که با ما هماهنگ است و ضمن اینکه آدم زحمت کشی است هیچ ادعایی هم ندارد.

حضور یک سرآشپز مکزیکی در برنامه «دستپخت»

امیر طالبی کاشانی البته از جذب یک سر آشپز مکزیکی برای حضور در این برنامه در آینده نزدیک خبر داد و در این مورد اظهار داشت : به زودی یک سرآشپز مکزیکی وارد برنامه دستپخت خواهد شد تا در کنار آقای فرانسوا حسین قرار بگیرد. ایشان هم مسلمان هستند چرا که یکی از شرایط اصلی ما برای حضور در برنامه « دستپخت» مسلمان بودن است.

او در مورد انتخاب شرکت کنندگان برنامه دستپخت گفت: بیش از این ، شرکت کنندگان برنامه دستپخت توسط دانشگاه عملی – کاربردی هما تست گرفته می شدند و آنان بودند که شرکت کنندگان را انتخاب می کردند اما چند مدتی است که ما خودمان بعد از تست گرفتن ، افراد شرکت کننده را انتخاب می کنیم. درحال حاضر یک خانمی به نام مهدیه بختیاری از سوئد خواستار حضور در این برنامه به عنوان شرکت کننده شده که بزودی به ایران خواهد آمد.

«دستپخت» تا نوروز 96 ادامه خواهد داشت

وی در مورد تعداد ضبط و پخش برنامه « دستپخت» افزود: تاکنون قریب به 104 قسمت از این برنامه از شبکه یک پخش شده است و این برنامه تا نوروز 96 که فینال فینالیست ها را ضبط خواهیم کرد ادامه خواهد داشت.

در ماه مبارک رمضان «دستپخت» پخش نمی شود

او با بیان اینکه ساعت پخش برنامه « دستپخت» هر روز و قبل از اذان مغرب است خبر داد که این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان پخش نخواهد شد.

هزینه تولید سنگین است

امیر طالبی از شرکت سامسونگ و شرکت دنون فرانسه به عنوان اسپانسر های برنامه دستپخت یاد کرد و گفت: درحالی ما مبادرت به ضبط این برنامه می کنیم که واقعا هزینه های تولید ما خیلی سنگین است. ما روزانه فقط مبالغ زیادی را برای خرید مواد غذایی هزینه می کنیم که این مبلغ به غیر از دیگر هزینه های برنامه است.

غذاهای تهیه شده به خانه سالمندان هدیه می شوند

از وی پرسیدیم شاید یکی از سوال هایی که همیشه برای مخاطبین وجود دارد این است که این همه غذایی که در برنامه دستپخت تهیه می شود سرآخر چه می شود و او جواب داد: زمانی که این غذاها آماده می شوند ما اجازه نمی دهیم این غذاهایی که با هزینه های زیادی هم تهیه می شوند حیف و میل شوم و یا دور ریخته شوند لذا برای جلوگیری از این موضوع ما با یکی از خانه های سالمندان شهر تهران هماهنگ کردیم تا تمام غذاهایی که در این برنامه تهیه می شوند را برای آنان ارسال کنیم البته این غذاها قبل از اینکه به خانه سالمندان بروند به دلیل اینکه این غذاها در برنامه دستپخت به خاطرکمبود وقت نیم پز می شوند. ما دوباره این غذاها را می پزیم و هنگامی که آماده شد برای خانه سالمندان ارسال می کنیم.

 


گفتگو از : مجید معافی                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
کد خبر: 91687
Share/Save/Bookmark