ایوب آقاخانی در گفتگو با هنرنیوز؛
انتقادهای ایوب آقاخانی از وضعیت تئاتر
ایوب آقاخانی گفت: ۱۰ الی ۱۵ مدیر در حوزه تئاتر مشغول هستند که فقط در حال جابه جایی در پستهای هم دیگر میباشند و افراد متخصص و مدیر وارد این دایره نمیشوند به طور کلی فقط چیدمان این شطرنج بیتجربه در حال تغییر است.
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳
ایوب آقاخانی در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز در ارتباط با فرهنگ سازی و مواردی که باعث شده این روزها تئاتر فضای قابل اعتمادی را برای کار نداشته باشد گفت: فرهنگ سازی جزو جدیترین وظایف و اهداف مشترک جامعه هنری است و باید به عنوان یک آرمان مشترک این مسیر را تعقیب کنیم. من فکر میکنم تا زمانی که ساز و کار اقتصادی در حوزه فرهنگ تغییر نکند نتیجه قابل قبولی نخواهیم دید. ما میتوانیم در ارتباط با فرهنگ در طول سال پیش رو که تاکید ویژه هم بر آن شده است حرف بزنیم اما تامین آنچه را که میخواهیم به آن دست پیدا کنیم نیاز به نقدینگی دارد.
وی در ادامه افزود: قطعاً اکثریت هنرمندان و افرادی که در حوزه فرهنگ سرآمد هستند دوست دارند کمکی به فرهنگ این مرز و بوم کنند اما ضعف اقتصادی مانعهای جدی را در سر راه آنها قرار میدهد. باید به این باور برسیم که این موانع با حرف برداشته نمیشود. در سال ۱۳۹۳ هنوز تئاتر کشور بودجهای را دریافت نکرده است. زمانی هم که بودجه مورد نظر را دریافت کند باید چند میلیارد بدهی سال گذشته خود را جبران نماید. فضا کاملاً منفی است در حالی که هنوز بودجهای را نداریم اگر هم به دستمان برسد باید آن را هزینه بدهیهای سال گذشته کنیم ما بسیار عقبتر از آن هستیم که حتی بخواهیم در ارتباط با تصحیح شرایط تئاتر حرف بزنیم.
بازیگر نمایش «سقراط» این چنین ادامه داد: شعار دادن کاری ندارد مهم عمل کردن به شعار سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است که بدون منابع مالی مورد نیاز امکان پذیر نیست. در این شرایط امیدی باقی نمیماند. بنده تاکید میکنم که در شرایط فعلی همه چیز به هم گره خورده است و تفکیک مسائل کار را برای ما سخت کرده است.
آقاخانی در ارتباط با این سوال که آیا بی توجهی به تئاتر از آنجا نشأت نمیگیرد که مسئولین فرهنگی خیلی علاقهای به تئاتر و وجود آن ندارند، گفت: به نظرم این حرف خوش بینانهای است که بگوییم مسئولین فرهنگی ما خیلی به تئاتر علاقهای ندارند بلکه به نظر بنده خیلی از آنها اصلاً نمیدانند که تئاتر چیست که در مرحله بعد به آن علاقه داشته باشند یا نداشته باشند.
بازیگر نمایش «کابوسهای یک پیر مرد بازنشسته خائن ترسو» در ادامه گفت: متاسفانه در طی ادوار گذشته ما به این نتیجه رسیدهایم که مدیران فرهنگی کشور ما با حداقل بهره علمی از تصدی اجراییشان وارد کار میشوند و مدیریت امور را به دست میگیرند خیلی از مدیران تئاتری مفهوم تئاتر را به درستی درک نمیکنند. زمانی که در ارتباط با تئاتر حرف میزنند شبیه به یک فرد عادی صحبت میکنند تنها تفاوتشان با آن فرد عادی این است که به صحبتهایشان کمی رنگ و لعاب آکادمیک میدهند. مدیران ما ضرورت تئاتر را درک نمیکنند و اصلاً نمیدانند که تئاتر در کدام بخش از جامعه اثر میگذارد و تمام اینها همانند یک درد است که تسکینی برایش پیدا نمیشود.
وی در ارتباط با تغییرات مدیرتی که صورت میگیرد گفت: تغییر مدیریتی خیلی محسوس نیست نه به این معنا که مدیران گذشته را نقد کنیم و یا بالعکس منظورم این است که تعداد این مدیران که شاید به ۱۰ الی ۱۵ نفر باشند فقط در حال جابه جایی در پستهای هم دیگر هستند و افراد متخصص و مدیر وارد این دایره نمیشوند به طور کلی فقط چیدمان این شطرنج بیتجربه در حال تغییر است. سالها است در حوزه مدیریت تئاتر نام جدیدی را نشنیدهایم یا اگر هم شنیدهایم اتفاق خوبی برای تئاتر نبوده برای اینکه این اسم جدید آنقدر با کل فضای تئاتر بیگانه بوده است که برایمان جدید بوده در نتیجه به درد تئاتر و افراد تئاتری نخورده است.
آقاخانی درباره اینکه در شرایط فعلی پیشنهادتان چیست گفت: بنده اعتقاد دارم تئاتر ایران مخصوصاً در شرایط بحرانی که در این روزها قرار دارد نیاز شدید به یک انقلاب دارد یک انقلاب واقعی به گونهای که از درون همه چیز را دوباره باز تعریف شود. ما نیاز به یک ماهیت جدید در تئاتر داریم.
گوینده برنامه «دیالوگ» در ارتباط با فعالیت و تاثیر گذاری رادیو در جامعه گفت: بنده باور دارم در شرایط فعلی رادیو جزو صادقترین رسانهها است که همچنان به کارش ادامه میدهد و به نسبت مخاطب و کاریکه انجام میدهد در امر فرهنگ سازی تاثیر گذارتر است رادیو به دلیل برخورد فرهنگیتر با مردم و همچنین در دسترس بودن توانسته بسیار با شرافت و اثر گذاری زیاد به کارش ادامه دهد. رادیو در حوزه آگاهی بخشی به جامعه و تقویت برخی از ارزشها کمی موفقتر از سایر مدیومها بوده است. امیدوارم این شرایط بد و درجا زدن به سراغ رادیوییها نیاید و این روند کند نشود بلکه بیش از پیش بتواند رو به جلو حرکت کند.