«مدیرانِ جوان»، «جوان‌گرایی و پویایی» و «احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی»
«مدیرانِ جوان»، «جوان‌گرایی و پویایی» و «احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی»
دکتر کاظم نظری «رئیسِ دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره» در آستانه دهه مبارک فجر، نگاهی به حضور پرتعداد جوانان درعرصه های علم و دانش در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و طی یادداشتی به مقوله «مدیرانِ جوان»، «جوان‌گرایی و پویایی» و «احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی» پرداخته است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۱
«مدیرانِ جوان»، «جوان‌گرایی و پویایی» و «احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی»

دکتر کاظم نظری «رئیسِ دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره» در آستانه دهه مبارک فجر، نگاهی به حضور پرتعداد جوانان درعرصه های علم و دانش در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و طی یادداشتی به مقوله «مدیرانِ جوان»، «جوان‌گرایی و پویایی» و «احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی» پرداخته و نوشته است: « هرچه از عمرِ پُربارِ نظامِ مقدّسِ جمهوریِ اسلامیِ ایران در این چهاردهه گذشته، در رصدِ میزانِ دغدغهٔ مسؤولینِ به‌راستی واقعی و دل‌سوزِ حکومتی و دولتی، این میل و گرایش به جوان‌گرایی و پرورشِ نسلی از نیروهای جوانِ انقلابی و ارزشی بیش‌تر و پُررنگ‌تر شده و بی‌اغراق در کارهای اجرایی و عملی و امورِ دانش‌بنیان پیش‌رفت‌هایی بزرگ و چشم‌گیر نیز به‌دست آمده است».

یادداشت دکتر نظری با عنوان «گامِ دوّمِ انقلاب در عرصهٔ آموزش، پژوهش، فرهنگ و هنر در «سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی»، «حوزهٔ هنری» و «دانشگاهِ سوره» را در ادامه می‌خوانید:

بسمه‌تعالی

از نخستین روزهای پس از پیروزیِ انقلابِ شکوهمند اسلامی تا امروز، از سوی «بنیان‌گذارِ کبیرِ انقلاب»- «امام خمینی (ره)» و بعدها نیز با تأکیدهای پی‌درپیِ «مقامِ معظّمِ رهبر (مدظله‌العالی)» همواره در محفل‌های رسمی بر این نکتهٔ مهم و حیاتی تمرکز شده که باید ظرفیتِ نسلِ جوان برای شکل‌دهی و گسترش و اعتلای فرهنگِ نابِ اسلامی و انقلابی و ایرانی قدر دیده شود. پس از آن‌که نهالِ تازه‌جوانه‌زدهٔ انقلاب با تکّیه بر قداستِ خونِ پاکِ شهیدانِ راهِ انقلاب و هشت‌سال دفاعِ مقدّس آرام‌آرام به درختی ریشه‌دار و تنومند تبدیل شد، هرچه از عمرِ پُربارِ نظامِ مقدّسِ جمهوریِ اسلامیِ ایران در این چهاردهه گذشته، در رصدِ میزانِ دغدغهٔ مسؤولینِ به‌راستی واقعی و دلسوز حکومتی و دولتی، این میل و گرایش به جوان‌گرایی و پرورشِ نسلی از نیروهای جوانِ انقلابی و ارزشی بیش‌تر و پُررنگ‌تر شده و بی‌اغراق در کارهای اجرایی و عملی و امورِ دانش‌بنیان پیشرفت‌هایی بزرگ و چشم‌گیر نیز به‌دست‌آمده است. هم‌چنین درروند تعریف و تبیین و تشریحِ گامِ دوّمِ انقلاب، تأکیدِ «مقامِ معظّمِ رهبری» بر این نکته بوده که بدونِ حساب‌بازکردن روی نسلِ جوانِ انقلابی نمی‌توان این گامِ دوّمِ پُرفروغ را برداشت و در آینده‌ای نزدیک به مرحلهٔ عمل و بلوغ رساند.

انتخابِ شایسته و به‌جای جنابِ آقای «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قُمی»، به مقامِ ریاستِ «سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی» یکی از این حرکت‌های بزرگ، مهم، تأمل‌برانگیز و آینده‌نگرانهٔ «رهبرِ معظّمِ انقلاب» بود. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قُمی» نیز، از همان ابتدای پذیرشِ مسؤولیتِ خطیرشان، با توجّه به این‌که خود از نسلِ جوانانِ پرورش‌یافتهٔ دورانِ باشکوهِ چهل‌سالهٔ اخیر بوده‌اند، بر این جوان‌گرایی تأکیدی فراوان داشته‌اند. انتخابِ جنابِ آقای «محمدمهدی دادمان» به مقامِ «ریاستِ محترمِ حوزهٔ هنریِ سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی» گواهی است بر این دغدغهٔ ارزشمند و ستودنیِ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قُمی» در پِیروی از منویاتِ «حضرتِ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای».

در راستای همین نگاهِ جوان‌گرایانهٔ مبتنی بر زنده کردن دوبارهٔ ارزش‌های انقلابی و اسلامی و ملّی در حوزه‌های علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و هنری، «ریاستِ محترمِ حوزهٔ هنریِ سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی» در تصمیمی چشم‌گیر و قابلِ تأمّل و ستایش، جنابِ آقای دکتر «محمدحسین ساعی» را به مقامِ «ریاستِ محترمِ دانشگاهِ سوره» انتخاب کردند؛ دانشگاهی که در همه‌جا به‌عنوانِ یک‌نهاد علمی و آکادمیکِ ریشه‌دار و خوش‌نام در زیرمجموعهٔ «حوزهٔ هنری» شناخته می‌شود، که بیش از یک ربعِ قرن است نیروهایی متخصّص، بااستعداد، متعهّد و اخلاق‌گرا در هنرهای نمایشی و سنّتی و تجسّمی را به جامعهٔ هنریِ ایرانِ اسلامی معرّفی کرده است.

از نخستین روزِ حضورِ جنابِ آقای دکتر «محمدحسین ساعی» در «دانشگاهِ سوره» نیز، سوای تأکید و تمرکز و کوششِ ایشان بر بهبودِ کیفیتِ آموزشی در گروه‌ها و دپارتمان‌های تخصّصی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی و فرهنگی و انقلابیِ «این مدیرِ جوان، تمرکز بر بیرون‌کشاندانِ شکل و فرآیندِ فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگیِ دانشگاه از حالتِ رکود و رخوتِ آشکارِ چندسالهٔ پیش از انتصابِ ایشان بوده است.

در سایهٔ راهنمایی‌ها و هدایت‌های جوان‌گرایانه و پُرشور و انگیزه ساز جنابِ آقای دکتر «محمدحسین ساعی»، سه دانشکدهٔ زیرمجموعهٔ «دانشگاهِ سوره»- به‌ویژه «دانشکدهٔ هنر»- پویایی و فعالیت‌های بیش‌تری را در دستورِ کارِ خود قرار داده‌اند، که بخش‌هایی از آن‌ها را می‌توان در موردهای زیر جست‌وجو کرد و به‌آسانی یافت:

* برگزاریِ منظّم تر کلاس‌ها و دیگر فعالیت‌های آموزشی، و هم‌چنین تبدیلِ ساختارِ آموزشیِ «دانشگاهِ سوره» به یک ساختارِ نوینِ مبتنی بر الگویی سیستماتیک و مجازی‌محور که به حضورِ فیزیکیِ دانشجویان جوان و عزیزمان برای انجامِ کارهای اداری، دیگر نیازی نباشد.

* دعوتِ گسترده از استادانی جوان و تحصیل‌کرده که هم پیشینه و تخصّصِ علمی و پژوهشیِ انکارناپذیری دارند و هم این‌که از نیروهایی انقلابی و ارزشی و متعهّد و اصول‌گرا به شمار می‌آیند.

* برگزاریِ دو دوره همایشِ بین‌المللیِ «تحلیلِ بازنماییِ جایگاهِ قهرمان در هنرِ انقلابی و آثارِ هنریِ پس از انقلاب»، به مناسبتِ فرارسیدن سالروز شهادتِ سپهبدِ شهید، سردار «حاج قاسم سلیمانی».

* برگزاریِ سلسله‌نشست‌های علمی و پژوهشی، به مناسبتِ فرارسیدنِ «هفتهٔ هنرِ انقلاب»، در «فروردین‌ماهِ سالِ ۱۴۰۰»، در گروه‌های آموزشی و تخصّصیِ «دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره».

* برگزاریِ سلسله‌نشست‌هایی علمی و پژوهشی، با حضورِ استادان و پژوهش‌گرانِ مسلمان از کشورهای اسلامی و منطقهٔ خاورِمیانه در راستای برپاییِ همایشِ «جایگاهِ هنرِ دفاعِ مقدّس»، به مناسبتِ فرارسیدنِ «هفتهٔ دفاعِ مقدّس»، در «دههٔ نخستِ مهرماهِ ۱۴۰۰»، و از سوی گروه‌های آموزشی و تخصّصیِ «دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره».

* برپاییِ سلسله‌نشست‌هایی علمی و پژوهشی با عنوانِ «فرهنگِ عاشورایی»، از سوی گروه‌های آموزشی و تخصّصیِ «دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره».

* برپاییِ سلسله‌سمپوزیوم‌های علمی و پژوهشی، با حضورِ استادان و پژوهش‌گران و اهل‌فن، از سوی گروه‌های آموزشی و تخصّصیِ «دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره»؛ که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سمپوزیوم‌های «سینمای ملّی»، «آیندهٔ تئاتر در ایران»، «انیمیشن و روندِ جهانی‌شدنِ این هنر در ایران»، «ادبیاتِ نمایشی و رادیو» اشاره کرد. گفتنی است در گوشه‌هایی از همهٔ این سمپوزیوم‌های علمی، دربارهٔ منویات و فرمایش‌ها و دغدغه‌های دلسوزانه و خردمندانهٔ «مقامِ معظّمِ رهبری» در پیوند با ارتقای هنرهای نمایشی و دیداری و شنیداری و تجسّمی به یک سطحِ کیفیِ استانداردِ اسلامی و انقلابی و ارزشی و نقشِ جوانان برای رسیدن به این هدف‌های علمی و هنری و اجرایی، سخن‌رانی‌ها و نشست‌هایی سودمند برگزارشده است.

* راه‌اندازیِ رسمیِ «شش مجلّهٔ علمی پژوهشی»، در پیوند باهنرهای نمایشی، تجسّمی، فرهنگ و ارتباطات و معماری، به‌شکلی هم‌زمان؛ که این حرکتِ علمیِ بزرگ در میانِ تمامِ دانشگاه‌ها و مؤسّسه‌های آموزشِ عالیِ غیرِانتفاعی و حتّی دانشگاه‌های دولتی بی‌سابقه بوده است.

* جذبِ موافقتِ «وزارتِ محترمِ علوم» برای برپایی مقطعِ دکترا در دو رشتهٔ «ارتباطات» و «مطالعاتِ تحلیلی و تطبیقی هنرِ اسلامی»، که در رشتهٔ نخست از مهرماهِ سالِ ۱۴۰۰ دانشجویانی مستعد و متعهّد جذبِ این مقطع شدند و انشا الله از مهرماهِ سالِ آینده در مقطعِ دکترای رشتهٔ دوّم نیز شاهدِ برپاییِ فرآیندِ جذبِ دانشجو خواهیم بود. گفتنی است «دانشگاهِ سوره»، با حمایت‌های بی‌دریغ و پی‌گیرانهٔ «حوزهٔ هنری» و «سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی»، نخستین دانشگاه در میانِ دانشگاه‌ها و مؤسّسه‌های آموزشِ عالیِ غیرانتفاعی است که توانسته افتخارِ برپاییِ رشته‌هایی را در مقطعِ دکترا داشته باشد؛ و قصد دارد تعدادِ این رشته‌ها را در سال‌های آتی افزایش دهد.

این فعالیت‌ها و کوشش‌ها و حرکت‌های علمی و دانشگاهی و پژوهشی و فرهنگی و هنری در بدنهٔ «دانشگاهِ سوره» و «دانشکدهٔ هنرِ این دانشگاه»، تنها گوشه‌هایی از فرآیندی بزرگ است که در سه‌سالِ گذشته آغازشده و روزبه‌روز بر دامنهٔ آن افزوده می‌شود. بی‌تردید، در یکایکِ این فعالیت‌ها، چیزی که بیش از هر نکته‌ای توجّه‌ها را به خود جلب می‌کند و مایهٔ افتخارِ «دانشگاهِ سوره» و «حوزهٔ هنری» و «سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی» ست، حضورِ جوانانِ اهلِ علم و دانش و فرهنگ و هنر در متن و بیرونِ متنِ این امور و کارهای علمی و پژوهشی و اجرایی به شمار می‌آید؛ حال چه در قالبِ درخششِ استادانِ جوان و تازه‌نفسِ عضوِ هیئتِ علمیِ «دانشگاهِ سوره» و نیز مدرّسانِ جوان امّا کارکشته و علاقه‌مند و متعهّدِ مدعو، و چه در پوششِ دانشجویانی جوان و باانگیزه و پویا که آینده‌سازانِ ایرانِ اسلامی خواهند بود و با برنامه‌هایی آموزشی و فرهنگی که «دانشگاهِ سوره» برای پدید آمدن انگیزه‌هایی بیش‌تر در این عزیزان چیده و در دستِ اجرا دارد، بی‌شک می‌توانند برای آتیهٔ علم و پژوهش و هنرِ ایرانی و اسلامی در جهان افتخار بیافرینند و نگاهِ کنجکاو و خیرهٔ جهانیان را بیش‌ازپیش به‌سوی «ایرانِ عزیزمان» جلب کنند.

همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، «دانشگاهِ سوره»- بیش از گذشته‌های نَه‌چندان دور- قصد داشته و دارد که از نیروهای جوان در تمامِ رُکن‌ها و بخش‌های ساختارهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگیِ خود بهره بگیرد. انتخابِ مدیرانِ جوان و شایسته برای ادارهٔ گروه‌ها و دپارتمان‌های آموزشیِ «دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره»، انتخابِ مدیرانِ جوان و تحصیل‌کرده و کارآزموده و متعهّد و انقلابی برای جایگاهِ معاونت‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگیِ دانشگاه که بتوانند تعامل و مشورت‌ها و همراهی‌هایی روزانه و هفتگی و ماهیانه با رئیس محترمِ دانشگاه داشته باشند، تکیهٔ تمام‌عیار و کامل بر انگیزه و نشاط و شادابیِ جوانانِ اهلِ کار و عمل برای راه‌اندازیِ دوباره و یا بهبودِ کیفیِ کارِ بسیجِ دانشجویی، انجمن‌های علمیِ دانشجویی و نیز کانون‌های فرهنگیِ دانشجویی، برداشتنِ گامی جدی و بزرگ و برای افزایشِ تعدادِ اعضای هیئتِ علمی در هر یک از گروه‌های آموزشیِ «دانشکدهٔ هنر» و دو دانشکدهٔ دیگر با تمرکز برجذب نیروهای متخصّص، متعهّد و جوان که بتوان سال‌ها از انگیزه‌ها و شادابی و پویاییِ علمیِ این عزیزان بهره گرفت، و هم‌چنین برگزاریِ ده‌ها ساعت نشست‌های شوراهای تخصّصی در تمامیِ گروه‌های آموزشی برای تأسیس و پایه‌ریزی رشته‌هایی هنری در مقطعِ کارشناسی و به‌ویژه کارشناسیِ ارشد باهدف پرورش و تربیتِ دانشجویانی متخصّص برای کمک به جهانی‌شدنِ هنرِ اسلامی و انقلابی، ازجمله دست‌آوردهای «دانشگاهِ سوره» و «دانشکدهٔ هنرِ این دانشگاه» در دوسه‌سالِ اخیر به شمار می‌آید.

در پایان جا دارد از نگاهِ همیشه دلسوزانه، پیگیر، مهربانانه، جوان‌پسند، انقلابی و ارزشیِ سه مدیرِ جوان و خوش‌نامِ این سال‌های «ایرانِ اسلامی‌مان»، جنابِ آقای «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قُمی»، جنابِ آقای «محمدمهدی دادمان» و نیز جنابِ آقای دکتر «محمدحسین ساعی»- که در یک حرکتِ بزرگِ علمی و فرهنگی و هنریِ مبتنی بر ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی و ایرانی و بر پایهٔ پندها و فرمان‌های همیشه کارسازِ «مقامِ معظّمِ رهبری»، «دانشگاهِ سوره» را به‌عنوانِ بازوی قدرتمند علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنریِ «حوزهٔ هنریِ سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی»، بیش از گذشته در سطحی چشم‌گیر از پویایی و رشد نگاه داشته‌اند- سپاس‌گزاریِ بی‌کرانِ خود را پیشکش این مدیرانِ متعهّد و ولایتمدار کنم.

به‌عنوانِ فردی که نزدیک به سه دهه است افتخارِ انجامِ کارها و فعالیت‌های آموزشی و مدیریتی در دانشگاه‌های کشور را داشته‌ام و هم‌چنین در پیشبرد امورِ فرهنگی و هنری نقش‌هایی کوچک را برعهده‌گرفته‌ام، برای یکایکِ سه مدیرِ جوانِ بزرگوار، فرهیخته و ارجمندی که در صدرِ «سازمانِ تبلیغاتِ اسلامی»، «حوزهٔ هنری» و «دانشگاهِ سوره» سکّانِ هدایت و ریاست را در دست دارند، و نیز برای همهٔ استادان و پژوهش‌گران و دانشجویانی جوان که دغدغهٔ زنده نگاه‌داشتن نامِ «ایرانِ اسلامی» و «نظامِ مقدّسِ جمهوریِ اسلامی» را در دل و قلبِ خود می‌پرورانند، از پروردگارِ متعال تندرستی و طولِ عمرِ فراوان و تواناییِ بیش‌تر برای خدمت‌رسانی به مردمانِ نازنین و نجیب و صبورِ کشورمان را آرزو می‌کنم.

دکتر کاظم نظری
رئیس دانشکدهٔ هنرِ دانشگاهِ سوره
کد خبر: 98851
Share/Save/Bookmark