«رهگذرکوچه های تنگ» واقعیتهای جامعه در صحنه است
علی اصغر راسخ راد:
«رهگذرکوچه های تنگ» واقعیتهای جامعه در صحنه است
 
تاريخ : شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۶
نمایش«رهگذر کوچه های تنگ » داستان مرارتها و ناملایتی های مردمان منطقه های قدیمی و جنوب شهر تهران است که به گفته علی اصغرراسخ راد کارگردان همه این اتفاقات از دل واقعیتها و مستند های او بیرون آمده اند.

به گزارش هنرنیوز،این کارگردان با اشاره به ساخت پنج مستند سینمایی خود درباره بافتهای فرسوده تهران دردوسال گذشته به خبرنگاران گفت:«این نمایش از دل واقعیتهای فیلمهایم می آید؛واقعیت تلخ زندگی مردمی که در بافتهای فرسوده و کهنه شهر با مشکلات ومعضلات فراوان اجتماعی روزگار به سرمی کنند.»



او گفت سید علی موسویان این نمایش را بر اساس مستندات تصویری او از زندگی مردم این مناطق نوشته است.



هرچند این که نمایش با تهیه کنندگی وحمایت سازمان نوسازی شهرداری تهران به صحنه می آید اما راسخ راد معتقد است، این اجرا اصلا نمایشی سفارشی و تبلیغاتی نیست.



سید محمود میریان معاون شهر سازی و معماری سازمان نوسازی شهر تهران هم در نشست خبری روز شنبه دوم بهمن ماه یکی از اهداف تولید و اجرای تئاتر«رهگذرکوچه های تنگ» را گوشزد کردن مشکلات جامعه به مسوولان رده های مختلف کشور دانست وگفت تولید برنامه های مختلف فرهنگی برای آگاهی بخشی ورشد فرهنگی مردم مناطق بافتهای فرسوده شهر تهران همچنان ادامه خواهد داشت.



به گفته راسخ راد، مخاطبان این اجرا سه دسته هستند: مردم باقتهای فرسوده ومخاطبان مد نظرسازمان نوساری شهر تهران، مهندسان و کارشناسان فنی امورشهرسازی که با مسایل و دغدغه های اجتماعی و فرهنگی این مردم ناآشنا هستند و دسته سوم هنرمندانی که از نزدیک در جریان مشکلات و موضوعات این قشر قرارندارند.



اوافزود:«تئاترهایی که درتئاترشهراجرا می شوند، بیشتر برای قشرمرفه جامعه ومردم مناطق جنوب شهرو قشرمحروم جامعه زیاد مخاطب این نوع تئاترها نیستد.»



به گفته این کارگردان، تنهاعلیرضا نادری ومحمود استاد محمود هنرمندانی هستند که در آثارشان به مشکلات زندگی این قشر جامعه پرداخته اند.



او گفت:«همیشه وجه سرگرمی تئاتربرای من مهم بوده وهست وبه تماشاگرپسند بودن آن اهمیت می دهم.»



این کارگردان همچنین با اشاره به این که تئاتردغدغه تماشاگرامروزاست،افزود:« تئاترهای من اطلاع ثانوی همه با این مضمون خواهند بود.»



راسخ راد درتعرف مستند بودن تئاترخود نیز افزود:«صمیمیت سیال نمای این اجرا به خاطر واقعی بودن و مستند بودن آن است.»



اوعلت اجرا در تالار سنگلج را قدیمی بودن این تماشاخانه دانست ودرمورد استفاده نکردن از بازیگران چهره در نمایش خود هم توضیح داد:« ازابتدا برای انتخاب بازیگران به دنبال هنرمندان حرفه ای تر و چهره تر بودیم اما همه مشغولچند اجرای دیگر بودند بنابراین با این گروه کنونی به توافق رسیدم البته این افراد نیز همه تئاتری هستند و به خوبی از پس کار بر آمده اند.»



تولید خیمه شب بازی و نوشتن داستان درمورد محله های قدیمی تهران از برنامه های فرهنگی آینده سازمان نوسازی شهر تهران است که به گفته مشاور فرهنگی آن بزودی به مرحله اجرا می رسد.



کد خبر: 22881
Share/Save/Bookmark