به گزارش خبرنگارهنرنیوز؛ سید علیرضا سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در حاشیه آیین پایانی دومین جشنواره فیلمهای صنعتی درگفتگو با خبرنگاران به سوالاتی درباره مسائل مختلف مربوط به سینمای ایران پاسخ گفت و اظهارداشت: ما وظایف خود را دررعایت قوانین آییننامهها، مقررات و کنترل هر رفتاری که در سینمای ایران صورت میگیرد، انجام میدهیم اما به هر صورت، صنوف هم نگرانیهایی دارند که شاید به دلیل سابقه بد برخی از این نهادهای غیردولتی است که رفتارهایی را داشتهاند که صنوف سینمایی را بدبین کرده است.
وی افزود: این نهادهای دولتی باید صنوف را قانع کرده و این نگرانیها را برطرف کنند. در کل ما وظایف خود را با دقت و کامل انجام میدهیم و در این باره غیر از حرفهایی که قبلا زدهام، حرف تازهای ندارم.
سجادپور درباره اینکه آیا راهکاری برای مشکلی که اکنون در سینما ایجاد شده است، وجود ندارد هم تصریح کرد: بحثی که پیش آمده بین اتحادیه تهیهکنندگان، کانون پخشکنندگان و انجمن سینماداران از یک سو و نهادهایی مانند حوزه هنری و شهرداری که این مسائل را اعلام کردهاند، از سوی دیگر است. در واقع یک بیاعتمادی بین اینها وجود دارد و تا حدودی صنوف در این میان حق دارند و فکر میکنم که این نهادها باید صنوف را قانع کنند که رفتارشان از سر رفاقت بازی، باند بازی و سیاسی کاری دوباره نیست؛ اما در کل مباحثی که مطرح میکنیم، بین این نهادها و صنوف است و من درباره آن نظری ندارم. نمیگویم نقشی نداریم بلکه میگویم نظری ندارم.
سجادپور همچنین درباره اینکه «شهرداری گفته است نارنجیپوش را علیرغم پایان نمایشش در سینمای سرگروه، در سینماهای متعلق به
” در حال حاضر بیش از ۳۵ فیلم در مراحل مختلف تولید هستند که همه این فیلمها پس از جشنواره سال قبل تولید خود را آغاز کردهاند و در هیچ دورهای در اوایل فصل بهار تا این حد فیلم تولید نمیشد. اگر معنی رکود این است که باید معنی این کلمه را در دایرهالمعارف عوض کرد. “
خود اکران میکند،هم ابرازداشت: این موضوع را باید از شورای صنفی نمایش سوال کنید، اما قوانین موجود میگوید اگر فیلمی کف فروشش افتاد و سرگروهش را از دست داد، میتواند سینماهای آزاد را در یک مدت محدود دو، سه هفتهای در اختیار داشته باشد و در واقع این کار آنها خلاف آییننامه نیست.
وی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید هیچ سالن سینمایی خلاف آییننامه شورای صنفی نمایش اجازه ندارد فیلمی را روی پرده نگه دارد. این آییننامهها را شورای صنفی اکران با نظارت نماینده ما کنترل میکند، اما در هر صورت، این سوالتان را باید از شورای صنفی نمایش بپرسید و من درباره آن نظری ندارم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در خصوص صدور پروانه ساخت برای فیلمهای سینمایی «کوروش» و «بیا تا برویم» هم عنوان داشت: درباره فیلم سینمایی «کوروش»، نه آقای حمیدنژاد و نه آقای معلم هنوز از ما جوابی نگرفتهاند و این موضوع در دست بررسی است و درباره پروانه ساخت «بیا تا برویم» آقای مهرجویی هم فکر میکنم ایشان جواب گرفت و ما معمولا جوابهای منفی را اعلام نمیکنیم.
سجادپور درباره پروانه ساخت فیلمهای فریدون جیرانی و کمال تبریزی هم تصریح کرد: فقط پروانه ساختهایی را که صادر میشود، ما اعلام میکنیم. بیش از ۳۰۰ فیلمساز در سال به ما درخواست صدور پروانه ساخت میدهند که حدود ۷۰ تا ۱۲۰ عنوان از آنها تایید میشود. ما نمیتوانیم تمام درخواستهایی را که رد میشود را هم اعلام کنیم. البته مقصود من این نیست که پروانه ساخت فیلمهای آقایان جیرانی و تبریزی رد شده، بلکه میگویم ما فقط مصوبات را اعلام میکنیم.
وی در مورد سئوال خبرنگاری که پرسید چرا اکثر فیلمهای پرحاشیه و مطرح جشنواره فجر سیام با مشکل در اکران مواجه شدهاند؟ هم یادآورشد: نه اینطور نیست. «روزهای زندگی» با جوایز بسیار زیاد و به عنوان فیلم اول جشنواره سال قبل، اکران شده است. «قلادههای طلا» که اگر در بخش مسابقه قرار میگرفت شاید میتوانست بسیاری از جایزهها را دریافت کند، اکران شد و فروش بسیار خوبی داشت. بسیاری از فیلمها هم اکران میشوند. تنها صحبت برسر دو یا سه فیلم در بین ۸۰ فیلم است و اگر ما وارد این بازی تبلیغاتی نشویم، بهتر است.
خبرنگاری درمورد اینکه چرا فیلمهایی که حوزه هنری درباره آنها صحبت میکند، بیش از ۱۵ فیلم هستند. به عنوان مثال برخی شایعات از «برف روی کاجها» و «تلفن همراه رییسجمهور» به عنوان فیلمهای مشکلدار در اکران صحبت شده است؛ که سجادپور در پاسخ به وی گفت: اصلا آیا تاکنون بحث اکران «برف روی کاجها» مطرح شده است؟ سازنده این فیلم خودش اکران آن را عقب انداخت و حوزه هنری تاکنون مواضعاش را و فیلمهایی که قصد اکران آنها را ندارند، به صورت رسمی اعلام نکرده و من فقط راجع به اعلامها، نامهنگاریها
” مشکل هزینه حاملهای انرژی که برای سینماها بسیار مهم بود را حل کردیم. مطمئن باشید سایر مشکلات هم همینگونه حل میشود. “
و مواضع رسمی اعلام نظر میکنم. اینها فقط بحثهای رسانهای است و هر وقت رسمی شد، قطعا آن را بدون جواب نخواهیم گذاشت.
وی درپاسخ به خبرنگاری درباره صحبتهای علی عطشانی و مصطفی کیایی درباره فیلمهایشان که در رسانهها مطرح شده بود، نیز گفت: من مطلقا راجع به مباحث رسانهای اظهارنظر نمیکنم چراکه ارتباط فیلمسازان با ما مستقیم و دسترسی به من آسان است. آنها لازم نیست از طریق رسانهها با من گفتگو کنند و این گونه هیچ نظری را پاسخ نمیدهم.
سجادپور درباره این مطلب که برخی میگویند تولید در سینمای ایران متوقف شده هم تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵ فیلم در مراحل مختلف تولید هستند که همه این فیلمها پس از جشنواره سال قبل تولید خود را آغاز کردهاند و در هیچ دورهای در اوایل فصل بهار تا این حد فیلم تولید نمیشد. اگر معنی رکود این است که باید معنی این کلمه را در دایرهالمعارف عوض کرد. این تعداد فیلم، بالاترین میزان تولید در چنین مقطعی در سالهایی است که ما از سینمای ایران میشناسیم.
وی دربخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران سینمایی در خصوص سینماداران و فروش فیلمها هم ابرازداشت: ارتباط ما با انجمن سینماداران ارتباطی مستقیم است. اگر آنها مشکلشان را برای من ارسال کنند، برای آن جواب دارم و وارد بحثهای رسانهای نخواهم شد.
سجادپوریادآورشد: مشکل هزینه حاملهای انرژی که برای سینماها بسیار مهم بود را حل کردیم. مطمئن باشید سایر مشکلات هم همینگونه حل میشود. چه لزومی دارد وقتی ارتباط ما با این حوزهها به صورت مستقیم است، مباحث به صورت رسانهای مطرح و پاسخ داده شود و من به خاطر مسوولیت رسمیام تنها با نامهها، مواضع و درخواستهای رسمی صحبت میکنم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پایان درباره وضعیت مالیات بر ارزش افزوده و افزایش هزینه حاملهای سوخت برای سینماداران هم تصریح کرد: اگر یادتان باشد، بحث هزینه حاملهای سوخت در سینماها، سال قبل مطرح و اکنون این بحث کاملا حل شده است. دقت کردید و دیدید که علیرغم آن همه جوسازی، حتی یک سینما، یک ساعت هم برای یک قبض تعطیل نشد. وقتی کسانی جنجال میکنند که سینما در حال بسته شدن است و این اتفاق نمیافتد، چرا هیچکس چیزی نمیگوید؟