چهارمین نشست ادبیات جهانی انسان و قرآن برگزار شد
چهارمین نشست ادبیات جهانی انسان و قرآن برگزار شد
چهارمین نشست ادبیات جهانی انسان در نهج البلاغه و قرآن با حضور جمعی از علاقه مندان به مباحث قرآنی عصر روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه در سالن اجتماعات مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۰

به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ابوالقاسم حسینجانی شاعر و پژوهشگر نهج البلاغه و قرآن در این نشست ادبی با اشاره به سوره والعصر، انسان را درحال خسران و فروپاشی دانست و گفت: ما می بینیم انسان در جامعه در حال خسران و فروپاشی است و اگر انسان موتور محركه، كه همان وحی الهی را نداشته باشد نمی تواند در این جهان به حیات خود ادامه دهد.
وی فروپاشی انسان را وابسته به عنصر زمان بیان كرد و گفت: خداوند در سوره "والعصر" قسم به عصر و زمان می خورد كه آن را همان فشرده سازی و عصاره می توان تعریف كرد. در این جهان می بینیم كه تمام تفكرات، موضع گیری ها، حركت ها، اعمال نظرها به والعصر برمی گردد و اینكه انسان در حال خسران و زیان است.
این پژوهشگر شان نزول قرآن را انسان ذكر كرد و گفت: معروفترین پدیده ای كه در هستی وجود دارد انسان است و اگر این انسان جایگاه خودش را پیدا نكند هر كاری را كه از وی سر بزند، منكر خواهد بود.
وی با اشاره به این كه در قرآن سوره "والعصر" زمان و انسان را در كنار یكدیگر قرار داده، گفت: مشكل اساسی انسان نا همزمانی وی در این دوران است. ما می بینیم كه انسان در قرن ۲۱ زندگی می كند ولی مطابق با قرن ۲۱ پیش نرفته است. در واقع دو عنصر زمان و انسان با هم هماهنگ نیستند به همین دلیل با توجه به آیات قرآن انسان در زیان خواهد بود.
وی با اشاره به این كه باید قرآن، انسان، دنیا، عقل و ادبیات را باز تعریف كرد گفت: بسیاری از مشكلات ما ریشه در ادبیات ما دارد و ما باید بدون هیچ تعارفی بسیاری از مسائل را به نقد، بررسی و تحقیق بكشانیم. باید ببینیم كه چرا قرآن در بسیاری از مسائل كشور ما منزوی شده است.
این پژوهشگر، قرائت یك آیه از قرآن و عمل به آن را به مراتب، با ارزش تر از قرائت كل قرآن و بدون عمل به آن ذكر كرد و گفت: اگر ما در جامعه بتوانیم حتی به یك آیه از كلام وحی عمل كنیم فكر می كنم با ارزش تر از قرائت كل قرآن بدون تفكر و تدبیر خواهد بود.
حسینجانی حذف انسان را بر ابر حذف قرآن ذكر كرد و گفت: اگر انسان را در جامعه حذف كنیم به خودی خود قرآن را حذف كرده ایم زیرا این قرآن برای عمل انسان نازل شده است.
این شاعر آگاه سازی و علم بشر را یكی از راه های جلوگیری خونریزی و جنگ ذكر كرد و گفت: آموزش بشر و انسان در واقع محتوای خلقت به شمار می آید و خداوند قبل از این كه خود را آفریدگار هستی بداند خود را معلم بشر ذكر می كند و انسان اگر به عنوان یك معلوم و معروف نباشد، هستی اصلا معنایی نخواهد داشت.
وی انسان، زمان و جهان را به مثلثی تشبیه كرد كه انسان در بالا و راس هرم قرار دارد و ادامه داد: اگر انسان نیازهایش عملیاتی نشود قرآن نمی تواند در جامعه اثر گذار باشد و اگر می بینیم كه در جامعه قرآن منزوی شده به دلیل این است كه انسان منزوی شده است و در انزوای انسان است كه انزوای قرآن رخ خواهد داد.
حسینجانی از انسان به عنوان خلیفه الله بر روی زمین نام برد كه كلام و عمل وی اگر خدایی شود خواهد توانست بر هستی نفوذ داشته باشد.
وی امنیت و آرامش انسان را ریشه در ایمان ذكركرد و گفت: ما انسانها باید از دل ایمان؛ امنیت و آرامش را بدست آوریم. در واقع "حق" از جنس آرامش است و نمی توان در نا آرامی ها آن را پیدا كرد و حق در واقع روزی انسان ها بشمار می آید.
شایان ذكر است نشست ادبیات جهانی انسان در قرآن و نهج البلاغه هر دو هفته یك بار چهارشنبه ها از ساعت ۱۶:۳۰ در سالن اجتماعات مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار می شود.

کد خبر: 63688
Share/Save/Bookmark