بازسازی چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته
سید سجادی در چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران اعلام کرد
بازسازی چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته
با تلفیق هنر و علم باستان شناسی چشم مصنوعی و اسکلت زن صاحب آن که از یافته های باستان شناسان در شهر سوخته بشمار می رود، بازسازی شد .
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۱
به گزارش هنرنیوز؛سید منصور سید سجادی رییس هیأت کاوش های باستان شناسی شهر سوخته این مطلب را امروز "دوشنبه "در چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران مطرح ساخت .

او افزود : از زمان کشف چشم مصنوعی متعلق به زنی ۲۸-۳۲ساله در سال ۱۳۸۵در شهر سوخته همواره در تلاش برای بازسازی چهره این زن و ساخت نمونه ای شبیه به چشم مصنوعی اش بودیم تا سرانجام بعد از ۵سال کوشش موفق شدیم با کمک یک گروه هنرمندو تلفیق هنر و علم کار بازسازی این اسکلت را انجام دهیم .

وی با بیان گوشه ای از ویژگی های گوری که چشم مصنوعی در آن کشف شده است تصریح کرد :این گور متعلق به یک زن میانسال بوده که با توجه به ظروف ساده ای که در آن کشف شده می توان حدس زد این زن فرد ثروتمندی نبوده است .

او با بیان اینکه چشم مصنوعی کشف شده از موم و نوعی چربی حیوانی ساخته شده خاطرنشان ساخت که یک قاب چرمی متعلق به چشم مصنوعی نیز در گور این زن کشف شده است .

نگار نادری پور مجسمه ساز در ادامه با اشاره به نحوه ساخت این مجسمه گفت :ساخت این نوع نمونه و باز سازی چهره ها سالهااست در دنیا رواج دارد اما در ایران برای نخستین بار است که صورت می گیرد .

او با بیان اینکه از سه نوع شیوه دو بعدی دستی ، سه بعدی دستی و سه بعدی یارانه ای برای بازسازی چهره در جهان استفاده می شود تصریح کرد :برای ساخت این نمونه از روش سه بعدی دستی بهره گرفتیم که در دنیا بیشتر طرفدار دارد .

وی افزود :اسکن های زیادی از اسکلت کشف شده در دست بود که کمک زیادی به گروه کرد و توانستیم با استفاده از تری دی جمجمه یک پرینت سه بعدی از آن تهیه کنیم .

نادری پور تصریح کرد :تعیین ضخامت میزان بافت نرم بر روی اسکلت مرحله مهمی بود که طبق سن ، جنس ، نژاد ، نوع تغذیه و... صورت گرفت و بر اساس آن جدولی تهیه شد که مشخصات یک زن سی ساله با اندام معمولی را نشان می داد .

او گفت :تمامی این شاخص ها توسط بافت نرمی روی جمجمه پیاده شد و سایر ریزه کاری ها از جمله رنگ پوست ، مو ، شکل بینی و ... که توسط انسان شناس گروه تعیین شده بود بر روی جمجمه پیاده شد .

وی با اشاره به دقت و ظرافتی که در ساخت چشم مصنوعی توسط گروه رعایت شد تصریح کرد :برای دستیابی به جنس و ساختار چشم اسکن های زیادی انجام شد تا توانستیم نمونه بسیار شبیه آن را از جنسی شبیه خودش بسازیم .

نادری پور گفت : رنگ و جنس پارچه لباس مجسمه از روی نمونه های شناسایی شده در شهر سوخته تهیه و نحوه آرایش مو ی سر مجسمه نیز بر اساس پیکرک کشف شده در شهر سوخته انتخاب شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او با اشاره به نوع زیور آلاتی که برای این مجسمه در نظر گرفته شده است تصریح کرد : گردنبندی که مجسمه به گردن دارد نمونه شبیه سازی شده خودش است و گره ای که به موهایش زده نیز طبق نمونه های یافته شده در شهر سوخته طراحی شده است .

درادامه این نشست سید سجادی به بیان گوشه ای از عملیات کاوش در شهر سوخته و کشفیات آن پرداخت و گفت : پژوهش های باستان شناسی در سال ۹۳بر ۶محور کاوش در بخش مسکونی ، کاوش در گورستان ، مطالعات انسان شناسی ، یافته های انگل شناسی، مرمت آثار و طراحی سامانه اطلاعای استوار بود.

این باستان شناس افزود :طی این فصل در میان ده گونه ساختار قبری شناخته شده تنها ۴نوع ساده ، دو قسمتی ، سردابه ای و کاسه سفالی مخصوص نوزادان پیدا شد و بیشترین گورها از گونه های دو قسمتی به تعداد ۵۴عدد بود .

وی تعداد قبور یافت شده را مجموعا ۷۷ و اسکلت های پیدا شده را ۸۴عدد اعلام کرد و افزود :از این گورها جمعا ۵۱۹شی به دست آمد که از خصوصیات قبور این فصل نبود بقایای قربانی در قبور و تعداد بسیار اندک مهر ها بوده است .

او با اشاره به کاوش ها در بخش مسکونی شهر سوخته گفت :کاوش های اصلی گروه باستان شناسی در منطقه مسکونی در کارگاه شماره ۲۶در شمال منطقه مسکونی مرکزی انجام گرفت و کاوش در منطقه یاد شده با هدف دست یابی به ساختارهای معماری و دست یابی به بنایی از دوره چهار استقرار شهر سوخته شروع شد .

چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود از روز گذشته کار خود را شروع کرده و تا هجدم اسفندماه ادامه دارد.

در جریان این همایش باستان شناسان ایرانی و خارجی گزارش کاوش های باستان شناسی خود را در سال ۱۳۹۳ ارایه می دهند.
کد خبر: 89978
Share/Save/Bookmark