داوود کیانیان در گفتگو با هنرنیوز:
تئاتر کودک و نوجوان در آموزش و پرورش زنده نیست
داوود کیانیان گفت: ما ارگانی را نداریم که متولی اصلی تئاتر کودک ونوجوان باشد و متاسفانه این نوع تئاتر در آموزش و پرورش ما نیز وجود ندارد.
تاريخ : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۲
داوود کیانیان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که متولی اصلی آموزش تئاتر در مدارس چه ارگانی می تواند باشد گفت: در واقع باید متولی اصلی آموزش تئاتر در مدارس کشور در حوزه کودک و نوجوان آموزش و پرورش باشد. اما تئاتر ما به لحاظ کاربردی در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد البته این نگاه آن ها است و گرنه بهترین وسیله آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان ما میتواند تئاتر باشد. متاسفانه تئاتر ما در آموزش و پرورش زنده نیست.
وی در ارتباط با زنده نگه داشتن تئاتر کودک و نوجوان توسط گروه های علاقه مند گفت: ما نیروهای بسیار خوبی داریم که در این زمینه فعالیت می کنند و جای تعجب این جا است که از این هنرمندان در که در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فعال هستند حمایتی صورت نمی گیرد. ما گروههایی داریم که در این حوزه در خارج از کشور در برابر امکانات خارجی ها با خلاقیت شان ایستاده اند و درخشیدند اما حمایتی صورت نمیگیرد. اگر شما می بینید هنوز تئاتر کود و نوجوان ما زنده است نه به دلیل حمایتهای مسئولین است بلکه به دلیل استعدادها و انرژی خود هنرمندان تئاتر است.
کیانیان در پاسخ به این پرسش که چه ارگانهایی میتوانند به راه اندازی تئاتر کودک کمک کنند و متولی آن باشند گفت: نهادهای زیادی وجود دارند که میتوانند در این زمینه دور هم جمع بشوند و در واقع متولی گری تئاتر کودک و نوجوان را به عهده بگیرند مانند آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان، سازمان فرهنگی هنری، وزارت ارشاد و حوزه هنری هر کدام از این ها اگر به سهم خودشان در این مسیر گام بردارند اتفاق های خوبی در کل کشور به لحاظ آموزش میافتد.
وی در ادامه گفت: البته هر کدام از آنها به طور جداگانه فعالیتهایی دارند اما واقعاً به معنای کامل کلمه نمی توان از آن ا به عنوان متولی تئاتر کودکان نام برد. بهترین راه این است که این ارگان ها دور هم جمع بشوند و متولی حمایت از تئاتر کودک بشوند و هر کدامشام وظیفهای را بر دوش بگیرد فقط این گونه است که تئاتر کودک نجات پیدا میکند. تئاتر کودک و نوجوان همانند یک کودک یتیم و خیابانی است که از آن سو استفاده میشود نه استفاد و این ناراحت کننده است.
نویسنده نمایش «بچهها و سگها» در ادامه افزود: قبل از انقلاب کانون پرورش فکری کودکان متولی حمایت از تئاتر کودک و نوجوان بود و دوران طلایی برای تئاتر کودک و نوجوان ایجاد شد اما متاسفانه بعد از انقلاب ما غافل شدیم و چراغ تئاتر کودک خاموش شد. کانون پرورش فکری کودک نوجوان نمیتواند متولی تئاتر کودک باشد چرا که در برخی موارد سالنهایش خالی است و در آن اجرایی صورت نمی گیرد. اما از این نکته هم نباید بگذریم که کانون پرورش فکری کودکان هیچ وقت چراغش خاموش نشده است کج دار و مریض به مسیرش ادامه میدهد.
نویسنده نمایش «پرنده و فیل» با بیان این که ما در تمام ایران به احیای تئاتر کودک نیاز داریم: صحبت بر سر این است که یک کشور باید دارای تئاتر کودک باشد نه این که در گوشه پارک لاله یک ارگانی را به عنوان متولی تئاتر کودک در نظر بگیریم مگر کانون پرورش فکری کودکان می تواند تمام ایران و را پوشش بدهد؟ ما در تمام استان های مان و شهرهای مان به تئاتر کودک و متولی که آن را گسترش دهد نیاز داریم. مگر تمام این قسمتها کتابخانه کودک نداریم به همان ترتیب هم باید تئاتر کودک و نوجوان را راه بیاندازیم.
این هنرمند پیشکسوت با اشاره به سالن های خالی در تهران گفت: در سالن های موجود که در تهران وجود دارد چند تئاتر کودک اجرا میشود؟ بسیاری از سالنهای ما که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد خالی است و هر چقدر که از تهران به سمت مرزهای ایران حرکت می کنید این امکانات کمرنگتر میشود. و فقط دو یا سه استان در کشور هستند که در این زمینه فعالیت دارند مانند خراسان و اصفهان که در آن جا هم علاقهمندان به حوزه کودک و نوجوان هستند که این تئاتر کودک را زنده و پویا نگه داشتهاند.
وی در ادامه با بیان این مطلب که با اجرای تئاتر در مدارس آموزش ما متحول خواهد شد گفت: اگر این اتفاق بیافتد خود آموزش و پرورش در کشور ما متحول خواهد شد و بچههای ما دارای جایگاهی می شوند که در حال حاضر آن جایگاه را ندارند. متاسفانه سالها است که همهمان داریم فکر میکنیم که اگر مبحث آموزش تئاتر مانند یکی از دروس الزامی در مدارس ما تدریس شود میتواند از جهات مختلف زیادی به پرورش کودک و نوجوان ما کمک کند اما در عمل همچین چیزی نیست و حتی به سمتی هم نمیرویم که نشان دهنده این باشد که ما متوجه اهمیت تدریس تئاتر در مدارس هستیم.
گفتگو از علی اکبر دهبان