شمارش معكوس تا آغاز بيستونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر؛
«بهروز غریبپور»:جشنواره فجر نفسگاه تئاتر است
تاريخ : دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۷
«بهروز غریب پور»نویسنده و کارگردان تئاتر گفت:« بیاحترامی به خواسته تماشاگر یکی از بزرگترین مشکلات تئاتر ماست. ما باید این امکان را فراهم کنیم که تئاتر انواع مخاطب را به خودش جلب کند و پیشنهاد من به جشنواره تئاتر فجر تولید آثاری است که با در نظر گرفتن بالاترین ارزشهای تئاتری، بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.»
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي بيستونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر، غريبپور تاکید کرد: «باید انواع تئاترها برای مخاطبان عام و خاص و سطوح مختلف جامعه تولید شود و سالنهای اختصاصی تئاتر وجود باشد و موظف باشیم که در طول سال در این سالنها تئاتری که دارای ویژگیهای جذب تماشاگر باشد، اجرا شود.»
اين كارگردان پيشكسوت تئاتر افزود: «هنرمندان به جشنواره اعتبار میبخشند زیرا خود جشنواره به عنوان یک واحد جدا عمل نمیکند و مجبور است از فراوردههای دیگران استفاده کند؛ در حالی که اگر سیاست و نوع بودجه اختصاص یافته به جشنواره تئاتر فجر در یک رویکرد جدید تعریف میشد تا بتواند محصولات جدید تولید کند، شاهد میبودیم که این جشنواره حتی میتواند برای تئاتر کشور تعیین تکلیف کند در حالیکه اینک فعالیت کمابیش پراکنده تئاتر در طی یک سال است که برای جشنواره تعیین تکلیف میکند.»
وی در خصوص جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: «هر جشنوارهای باید برای کسب هویت، دورانی را از سر بگذراند تا پایداری و دوامش را به اثبات برساند که جشنواره فجر این مرحله را پشت سر گذاشته و به عنوان یک اتفاق هنری مورد قبول قرار گرفته است؛ زیرا گروههایی با همه مشکلات به ایران میآیند و نمایش اجرا میکنند یا اینکه پس از آنکه به کشورشان بازمیگردند، گروههای ایرانی را برای اجرا دعوت میکنند و این نشاندهنده این است که جشنواره تئاتر فجر کمابیش به عنوان یک فعالیت مستمر هنری موفق بوده و توانسته خودش را به اثبات برساند.»
این هنرمند تئاتر با اشاره به حضور گروههای مختلف تئاتر داخلی گفت: «ما قابلیتهای بسیاری در تئاتر داریم، ولی هر بار هم از کمبود امکانات و سالنهای مجهز سخن گفتهایم که دیگر برای تئاتر یک مشکل دائمی شده و هنوز هم به خصوص در شهرستانها به قوت خود باقی مانده است؛ اما به رغم همه اینها جشنواره تئاتر فجر فرصتی بوده برای اینکه قابلیتها را به نمایش بگذارد و در این زمینه موفق بوده است.»
وی با بیان اینکه کمبودهای تئاتر شهرستان را باید آسیبشناسی کرد، گفت: «جنبوجوشی که در بين اهالي تئاتر شهرستان میبینیم تا خودشان را به جشنواره برسانند، نشان دهنده این است که در طول سال خودشان را به مردم نرساندهاند و اکنون میخواهند به جشنواره برسند. من فکر میکنم مادامی که تئاتر در شهرستانها به عنوان یک فعالیت پیوسته و همیشگی وجود نداشته باشد و تماشاگران تئاتر تهران هم به یک جمعیت کوچک محدود شود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.»
غریب پور در خصوص جایگاه جشنواره برای ورود جوانان به عرصه تئاتر حرفهای گفت: «جشنواره تئاتر فجر در طول سالهای فعالیتش، تعداد بسیاری از هنرمندان جوان را پذیرفته که متاسفانه اکنون اغلب آنها در تئاتر ما نامآشنا نیستند و این نشان میدهد که جشنواره تنها فرصت عرض اندام برای عدهای را فراهم کرده اما امکان برای فعالیت مجدد آنها و بازگشتشان به یک روال عادی را به وجود نیاورده و اگر یک آسیبشناسی در این رابطه صورت بگیرد متوجه میشویم که آن جوایز در حقیقت سند بیرن رفتن از چرخه تئاتر بوده نه دعوت به فعالیت و ادامه کار.»
وی درخصوص تاثیر برگزاری این جشنواره بر افزایش تعداد مخاطبان تئاتر تصریح کرد: «بهترین روزهای تئاتر از لحاظ مخاطب در ایام جشنواره است؛ زیرا موجی از تماشاگر را به خود جذب میکند ولی به نظر من این امر موقت است و چناچه در طول سال تداوم داشته باشد، شایسته تقدیر است. تب تئاتر اگر فقط در همان مدت بالا بگیرد، نشانه قدرت نیست بلکه میتواند نشانه خلا در طول سال باشد.»
غریبپور ابراز امیدواری کرد جشنواره تئاتر فجر ادامه حیات بدهد و آن را یک نفسگاه برای تئاتر کشور دانست.
بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از 16 بهمن تا 1 اسفند در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار میشود.