مشاهده تغییر آثار تاریخی با مستند نگاری میسر می شود
یک متخصص نقشه برداری و فتوگرامتری مطرح کرد:
مشاهده تغییر آثار تاریخی با مستند نگاری میسر می شود
مستند نگاری امکان مقایسه‌ تغییرات ایجاد شده در آثار تاریخی را با گذشت زمان و در حین انجام عملیات حفاظتی و مرمتی فراهم می سازد.
 
تاريخ : سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
به گزارش هنرنیوز؛ضیاءدیلمی پور متخصص نقشه برداری و فتوگرامتری این مطلب را در دومین روز برگزاری نخستین همایش مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی مطرح ساخت .

او با بیان اینکه مستند نگاری شامل شیوه های مختلفی است که سالها پیش به عنوان شیوه فتوگرامتری ابداع شده تصریح کرد :در این سالها شیوه های مستند نگاری تغییر کرده اما هدف آن همچنان حفاظت و نگهداری آثار و اشیا تاریخی است .
وی با بیان اینکه استفاده از روش های مستندنگاری دقت کار را افزایش و تصاویر را در قالب‌های مختلف در اختیار کارشناسان قرار می دهد تصریح کرد :مستند نگاری امکان مقایسه‌ تغییرات اثر را با گذشت زمان و در حین انجام عملیات حفاظتی و مرمتی فراهم می سازد.

این کارشناس با اشاره به این نکته که عوامل طبیعی ، انسانی، حفاظت های غیر تخصصی و... همواره آثار تاریخی را مورد آسیب قرار می دهند تصریح کرد:در صورتی که همه آثار مستند نگاری شوند می توان آنها را برای نسل های آینده حفظ کرد .
دیلمی پور ، مستند نگاری در کتیبه بیستون و کلیسای یادمان قیصر ویلهلم –برلین را از نمونه های بارز در این حوزه دانست و به بیان گوشه ای از اقدامات صورت گرفته در این دو اثر تاریخی پرداخت .

او با اشاره به مستند نگاری کتیبه بیستون با اسکن نوری، این مستند نگاری را به دلیل مساحت و ارتفاع بالا یکی از سخت ترین پروژه های صورت گرفته اعلام کرد و گفت :در سال ۲۰۰۹تمامی این محوطه به وسیله لیزر اسکن زمینی نمونه برداری شد .

این کارشناس به تهیه مدل سه بعدی از این مجموعه با ایجاد ۵طبقه و کار لحظه به لحظه اشاره کرد و گفت :عکس های ارتو نیز از کتیبه بیستون گرفته شد که می تواند در حفاظت و مرمت از این مجموعه تاریخی حفاظتگران را یاری رساند .

دیلمی پور افزود: به منظور کمک به بازخوانی خط های بابلی ، عیلامی و فارسی باستان از هر ۵سطر کتیبه بیستون انیمیشن تهیه و یک مولاژ از بخشی از آن ساخته شد .

این کارشناس در ادامه با بیان تاریخچه ای از کلیسای یادمان قیصر ویلهلم –برلین که در جنگ جهانی دوم با بمباران هوایی مورد تخریب گسترده قرار گرفته است گفت : این ساختمان به عنوان نمادی از جنگ در برلین حفظ شده است .

وی با اشاره به وضعیت نامناسب این بنا در سالهای اخیر به دلیل مرمت های نا آگاهانه و استفاده از مواد نا مناسب تصریح کرد :بااستفاده از امکانات روز دنیا کلیسا و ساختمان های اطراف آن مورد اسکن قرار گرفت .

به گفته او ، ساختمان کلیسا با استفاده از روش اسکن لیزر مستند نگاری و نقشه اطراف آن به منظور پی بردن به میزان رانش ها تهیه شد .

مستند نگاری در مجموعه موزه های ویسکانسین

پرفسور مجید سرمدی استاد دانشگاه ویسکانسین امریکا دیگر سخنران این نشست بود که از طریق نرم افزار اسکایپ به ایراد سخن پرداخت.

او با بیان اینکه اشیاء و آثار تاریخی در بهترین شرایط نگهداری نیز همواره در خطر هستند تصریح کرد :توجه به این امر باعث شد اندیشه مستند نگاری میراث فرهنگی و نگهداری آن برای نسل های آینده در ذهن ام شکل گیرد .

وی افزود :در مرحله نخست از پروژه " دیجیتال سازی با وضوح بالا بافته های تاریخی " مستند نگاری ۲۰نمونه از ۱۴هزار شی تاریخی مجموعه موزه های ویسکانسین که در یک دوره تاریخی قرار دارند انجام گرفت .

او با بیان اینکه تمامی این نمونه ها از لحاظ هنری و تکنیکی ساختاری متفاوت دارند اظها رداشت :دستگاهی که در این طرح مورد استفاده قرار گرفت می تواند از فاصله ۵/۲تا ۵/۴ متری با کیفیت بالا اشیاء را مورد اسکن قرار دهد .

سرمدی با مهم شمردن آنالیز رنگ ها در مستند سازی گفت : این دستگاه توان انطباق رنگها با هم را داراست و می تواند تصویری یکپارچه بسازد .

استاد دانشگاه ویسکانسین امریکا در ادامه با نمایش تعدادی از اشیاء مورد مستند نگاری نظیر کیمانو ، رومیزی، روتختی و ...، هدف از مستند نگاری و دیجیتال سازی اشیاءتاریخی را حفاظت و ماندگاری برای نسل های آینده ایران و جهان دانست .

گفتنی است،نخستین همایش و کارگاه بین المللی ۳ روزه مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالزی، آمریکا، مصر، فیلیپین ،آلمان و همچنین هنگ کنگ در حال برگزاری است.
کد خبر: 89383
Share/Save/Bookmark