به گزارش هنرنیوز؛ نمایش ، نقد و بررسی فیلم سینمایی «چک» با حضور« کاظم راستگفتار» کارگردان، تهیهکننده و نویسنده، «فرهاد آئیش»، «همایون ارشادی»، «شاهرخ استخری» و «مژگان بیات» بازیگران، «حمید سلیمی فیلمنامهنویس و منتقد و «محمدرضا لطفی» منتقد و مجری در بیستمین جلسه خانه فیلم فردوس برگزار شد.
در ابتدای این نشست «محمدرضا لطفی» از «کاظمراستگفتار» سوال کرد با توجه به اینکه شما در گذشته بیشتر آثارتان در فضای تجاری ساخته میشد و البته این موضوع را به عدم گرایش سرمایهگذران نسبت به فیلمنامههای نظیر «چک» نسبت میدادید، چه شد که تصمیم گرفتید در کنار کارگردانی، تهیهکنندگی این اثر را هم بر عهده بگیرید که وی در پاسخ، اظهار داشت: معمولاً فضای حاکم بر سینما به گونهای است که یک سینماگر کمتر مجال این را پیدا میکند آن قصهای که نزدیک به ایدهآلش است را به تصویر بکشد و این موضوع هم صرفاً به کشور ما مربوط نمیشود بلکه شکل جهانی دارد.
وی در ادامه افزود: در کل یک فیلمساز برای آنکه بتواند در این عرصه فعالیت کند دو راه بیشتر پیش روی او قرار ندارد، یکی آنکه خودش را به جریانهای سیاسی نزدیک کند و دوم آنکه خودش را به نظام حاکم بر سرمایهگذاری بسپارد هر چند که معمولا آثاری که صرفاً با دیدگاه تجاری ساخته میشوند به دلیل آنکه وابسته به گیشه است دارای متر و معیارهایی است که ممکن است با تفکرات یک فیلمساز هارمونی نداشته باشد در هر حال در شرایطی که فیلم ساز باید به یکی از این دو جریان تن دردهد جای چندانی برای پرداخت به تفکرات و علایق قلبیاش ندارد اما با تمام این شرایط برای ساخت فیلم سینمایی «چک» دلم را به دریا زدم و خودم تهیه کنندگی آن را برعهده گرفتم هر چند که همچنان دلم برای قصه های خوبی که گوشه اتاقم خاک میخورند، میتپد چرا که می دانم مجالی برای به تصویر کشیدن آنها فراهم نیست.
راستگفتار در ادامه افزود: هر چند که در ساخت این فیلم دوستان عزیزی نظیر «نجیبی» به عنوان سرمایهگذار حضور داشتند که باعث شد من در این فیلم بسیاری از سکانسها را آنطور که باب میلم هست فیلمبرداری کنم، هر چند که برخی از آنها زیر تیغ سانسور وزارت ارشاد رفت اما در کل از نتیجه کار راضی بودم.
بنابراین گزارش، پس از پاسخ «کاظم راستگفتار»، منتقد برنامه با این توضیح از «فرهاد آئیش» سوال کرد که در این فیلم او ایفاگر یکی از چهار نقش اصلی بود با این توضیح که در چند سال اخیر او بیشتر در نقش افراد مذهبی با المانهای دگم دیده میشود، چطور شد که بازهم نقشی در همین غالب را ایفا کرده است که وی در پاسخ، بیان داشت: آشنایی من و «کاظم راستگفتار» به سالها قبل و زمان ساخت فیلم سینمایی «عروس خوش قدم» باز می گردد بعد از همکاری در آن اثر دوستی عمیقی بین ما شکل گرفت که توام با نوعی اتفاق نظر و هم سلیقگی بود. به همین واسطه زمانی که پیشنهاد بازی در این فیلم به من شد بعد از خواندنش با اطمینان خاصی حضور در آن را پذیرفتم، من بیش از سی سال را در خارج از کشور به فعالیت هنری در عرصه تئاتر پرداختم و در تمام این دوران اکثر نقشهایی که ایفا میکردم نقش یک روشنفکر، پزشک و یا روان پریش بود که دامنه این اتفاق به ایران هم سرایت کرد و با ادامه فعالیت در کشور خودمان اکثر نقشهایی که به من پیشنهاد میشد در همین حال و هوا بود به همین خاطر من در حسرت ایفای نقشهایی از این دست بودم و هیچ گاه از یاد نمیبرم که با «محمد رضا شریفینیا» مدام روی این موضوع بحث میکردیم و او به من میگفت تو نمیتوانی از عهده نقش یک مرد سنتی و مذهبی بر بیایی، به همین خاطر خیلی دوست داشتم که خودم را در این زمینه محک بزنم و طبیعی بود فرصتهای به وجود آمده در این عرصه را از دست نمیدادم اما اینکه میگویید اکثر نقشها شبیه به هم بوده است باید بگویم شاید به لحاظ دستهبندی در یک سطح قرار داشتند اما از جهت ساختاری کاملا با هم متفاوت بودند.
در ادامه این نشست «محمد رضا لطفی» خطاب به «همایون ارشادی» گفت شما بازیگری را با فیلم سینمایی «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی آغاز کردید، اثری زیبا و فاخر منتهی با مخاطب خاص و البته جهانی اما ظاهرا در ادامه راه نیم نگاهی هم به مخاطب عام داشتید و ترجیح دادید در آثاری حضور داشته باشید که در جذب مخاطب عام هم موفق عمل کند، کمی راجع به این تغییر در انتخابهایتان صحبت کنید که وی در پاسخ، ضمن تشکر از مجری و منتقد برنامه گفت زمانی که من برای فیلم سینمایی «طعم گیلاس» انتخاب شدم یک نابازیگر بودم و دانشی نسبت به عرصه سینما نداشتم اما بعد رفته رفته با این هنر آشنا شدم. منتهی به دلیل ذهنیتی که فیلمسازان داخلی به تبع همکاریهایم با «عباس کیارستمی» داشتند، من را بیشتر برای نقشهای نویسنده،پزشک یا فیلسوف انتخاب میکردند اما بعد از مدتی من هم درست مانند «فرهاد آئیش» تشنه ایفای نقش های متفاوت شدم به همین خاطر سعی کردم تغییراتی را در روند انتخابهایم داشته باشم.
وی افزود: اگر به کارنامه آثاری که امسال در آن حضور داشتم نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد اکثر آنها با هم متفاوت هستند. من به واسطه «فرهاد آئیش» برای بازی در فیلم سینمایی «چک» دعوت به بازی شدم و بعد از چالشهایی که به واسطه همزمانی این کار با فیلم دیگری که در آن حضور داشتم بر سر گریم وجود داشت بالاخره در «چک» حضور پیدا کردم و از نتیجه آن هم بسیار راضی هستم.
در ادامه نشست «محمد رضا لطفی» از «مژگان بیات» پرسید که او در این فیلم ایفاگر نقش یک زن راننده تاکسی بود و چنین نقشهای نامتعارفی جدا از اینکه دست بازیگر را برای هنرنمایی باز میگذارد، اما خطر کشیده شدن به ورطه کلیشه هم وجود دارد، شما برای فرار از کلیشهها چه تمهیداتی را اندیشیدید که وی در پاسخ به این سوال، اظهار داشت: همواره از بازی در نقشهای متفاوت استقبال میکنم و برای رهایی از دام کلیشه تصمیم گرفتم به پیشنهاد کارگردان فیلم با همین ماشینی که در فیلم وجود دارد در سطح شهر مسافرکشی کنم!
وی در ادامه افزود: معتقدم که انجام این کار با وجود سختی که در آن وجود داشت باعث شد که این نقش را با همه وجودش لمس کنم و با فراز و فرود آن آشنا شوم و سعی کنم از مصداق واقعی در جامعه الگو بگیرم نه نمونههایی که در سایر فیلمها میبینم و فیلم سینمایی «چک» به واسطه سوژه و پرداخت متفاوتش به یکی از محبوبترین کارهای او بدل شده است.
برپایه این گزارش، پس از پاسخ «بیات»، «محمد رضا لطفی» از «شاهرخ استخری» پرسید معمولا برخی از افراد نسبت به بازیگرانی که به واسطه سریالهای روتین تلویزیونی مطرح می شوند،گارد دارند و معتقدند که این افراد بدون زحمت و یک شبه تا سر حد یک ستاره بالا میروند، این تصور راجع به شما هم تا حدی وجود دارد کمی راجع به این موضوع صحبت کنید و نظر خودتان را بگویید که وی در پاسخ ضمن تایید حرفهای منتقد برنامه، اظهار داشت: متاسفانه این تصورات وجود دارد و بعضا راجع به این موضوع هیچ تحقیقی هم نشده است به طور مثال من خودم بازیگری را از تئاتر شروع کردم، سالها در این عرصه فعالیت کردم، بعد از مدتها انتظار و ایفای نقشهای کوتاه به سریالی مانند «دلنوازان» رسیدم و به واسطه آن چهره شدم اما این گارد معلوم نیست تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد و دوستان فکر کنند که چنین بازیگری یک شبه ستاره شده است.
استخری ادامه داد: البته منکر این نیستم که بعضیها بدون هیچ دانش و پشتوانهای یک شبه در یک سریال گل کردند،اما خیلیها که نسبت به افرادی مانند ما گارد دارند، فراموش میکنند که سالها تلاش و زحمت پشت آن یک شب خوابیده است و تلویزیون درعین حال که قادر است یک شبه بازیگر را مطرح کند،قادر هم هست که یک شبه آن را از ذهن مردم دور کند و این هوشمندی بازیگر است که بتواند جایگاه خود را حفظ نماید.
وی در ادامه افزود: من در انتخابهای سینمایی هم به همین نسبت دچار وسواس بودم و بعد از خواندن آثار مختلفی به کاری مانند فیلم سینمایی «چک» رسیدم در هر حال این اثر هم جزوه کارهای خوب و ماندگار است.
بنابراین گزارش، «محمد رضا لطفی» در ادامه این نشست نظر «حمید سلیمی» را نسبت به این فیلم پرسید و او گفت: فیلم سینمایی «چک» نسبت به سایر آثار «کاظم راستگفتار» یک جهش محسوب میشود هر چند که معتقدم همچنان فیلم سینمایی «نقاب» نسبت به سایر کارهای او در سطح بالاتری قرار دارد.
این منتقد در ادامه افزود: «چک» دیدگاهی اجتماعی به جامعه پیرامونش دارد و از این جهت اثر محترم و قابل دفاعی است چرا که در شرایط کنونی ما به آثاری از این دست احتیاج داریم این فیلم به لحاظ ساختاری یک اثر متوسط است و شاید در برخی از نقاط در شیوه روایت دچار سکته میشود اما به لحاظ کارگردانی و انتخاب بازیگر در سطح قابل دفاعی قرار دارد و معتقدم که «کاظم راست گفتار» فیلمنامهنویس در «چک» از «کاظم راستگفتار» کارگردان موفقتر عمل کرده است.
این نشست با تجلیل از مهمانان ساعت ۲۲ به اتمام رسید.