شفیع آقامحمدیان در گفتگو با هنرنیوز:
موضوع پنهانی در پروژه «لاله» نداریم
سرانجام پس ازماهها حاشیهسازی و جنجالهای رسانهای پروژه پر سر و صدای «لاله» در لوکیشن پردیس ملت با بازی نیکی کریمی و با دعوت از اصحاب رسانههای گروهی کلید خورد.
تاريخ : سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۰
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، عصر روز گذشته جمعی از خبرنگاران حوزه سینما به پردیس ملت دعوت شدند تا شاهد آغاز فیلمبرداری فیلم «لاله» باشند فیلمی که اولین گامهای حضورش به ۶ سال قبل بر میگردد؛ آن هنگامی که نیکنژاد کارگردان این فیلم برای فیلمبرداری بخشی از سکانسهای خیابانی این فیلم به تهران سفر کرده بود و از همان جا بود که پیشنهاد ساخت این فیلم از سوی مدیران سینمایی وقت ایران به نیکنژاد داده شد.
اسدالله نیکنژاد، شفیع آقا محمدیان، پروانه پرتو و ایرج رامین فر ۴ چهره سینمایی بودند که در مراسم کلید خوردن فیلم لاله و بعد از ضبط بخشی از سکانس داخلی این فیلم در نشست خبری حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
بیشک انتخاب نقش لاله که اصلیترین نقش این فیلم محسوب میشود یکی از پرسشهای همیشگی علاقه مندان به فیلم لاله است و این سوالی بود که خبرنگار سینمایی هنرنیوز از نیکنژاد پرسید که چرا بازیگر نقش لاله را از میان بازیگران مطرح کشور انتخاب نکردید و او گفت: معتقدم وقتی قرار است قصه جدیدی درباره کسی که شناخته شده نیست، تعریف شود باید هنرپیشهای را انتخاب کنیم که بتوانیم خوب از او بازی بگیریم و در عین حال شناخته شده هم نباشد. من در فیلم «چنگال»، پرویز پرستویی و در سریال «پاییز صحرا» نیز خانم شهلا میربختیار را به سینمای ایران معرفی کردم بنابراین در این پروژه هم خانم «سارا امیری» را برای بازی در نقش لاله انتخاب کردم.
کارگردان فیلم لاله با بیان اینکه معتقدم تا میتوانیم باید از نیروهای جوان و جدید برای سینمای ایران استفاده کنیم افزود: با توجه به اینکه تولیدات متوسط سینمای ایران حدود ۱۰۰ فیلم است اگرما در هر فیلم فقط یک بازیگر به جامعه سینمایی معرفی کنیم در طول سال ۱۰۰ بازیگر جدید به سینمای ایران هدیه دادیم و این کار کمک بهسزایی هم به سینمای ایران و هم به بازیگری خواهد بود.
وی از سارا امیری به عنوان یک چهره جدید سینمای ایران یاد کرد که از این پس، حضور درخشانی در سینمای ایران خواهد داشت.
نیکنژاد سپس در پاسخ به سوالی در مورد شایعات و حاشیههای این فیلم، همه انتقادهای به فیلم لاله را به سه گروه حسادتها، اغراض سیاسی و ورود نیروهای مومن به این پروژه تقسیم کرد و یاد آور شد: واقعا نمیدانم شروع این حاشیهها از کجا بوده اما میدانم تا امروز بیش از ۱۴ هزار مقاله در این مورد نوشته شده و اگرسری به گوگل بزنید حدود ۲۱ میلیون بار اسم پروژه لاله قید شده و هنوز هم برای من روشن نیست که چرا برخی از دوستان برای این فیلم حاشیه سازی کردند؟
وی با بیان اینکه شروع اصلی این فیلم به سال ۲۰۰۷ بر میگردد گفت: آغاز تولید این فیلم به سال ۲۰۰۷ یعنی ۶ سال پیش بر میگردد و آن سال من برای فیلمبرداری برخی از پلانهای خیابانی این فیلم به ایران آمدم و برای گرفتن مجوز فیلمبرداری به ارشاد رفتم و هنگامی که آنها از من کل فیلمنامه را خواستند بعد از مطالعه فیلمنامه پیشنهاد ساخت آن را به من دادند و مرا به فارابی معرفی کردند. آن زمان با تغییر مدیریت در وزارت ارشاد مواجه شدم ولی سالهای بعد با مساعد شدن شرایط روند تولید این فیلم فراهم گردید.
نیکنژاد از همه کسانی که ازفیلم لاله انتقاد کردند تشکر کرد و گفت: من در نخستین روز فیلمبرداری این فیلم از همه منتقدانم تشکر میکنم چرا که موجب شدند این پروژه معمولی به یک پروژه ملی مبدل شود.
نیکنژاد با اشاره به سه طیفی که او معتقد بود از او و فیلم لاله انتقاد کردند اضافه کرد: من دوست دارم با این سه طیف از جامعه از نزدیک آشنا شوم تا بدانند ساخت فیلم لاله در جهت ارتقای فرهنگ مردم ایران و آینده این سرزمین خواهد بود.
کارگردان فیلم لاله با اشاره به ساخت ماشینهای مسابقه در این فیلم تاکید کرد: یکی از افتخارات مهم این فیلم، ساخت تمامی ماشینهای این فیلم به دست متخصصین ایرانی است. ما در این فیلم ۲۸ ماشین رالی، ۱۶ ماشین ریس و چندین ماشین دیگر را به دست بچههای ایرانی طراحی کردیم. ما حتی در این فیلم پژو ۴۰۵، ۴ سیلندر را به ۸ سلیندر تغییر دادیم کاری که تا کنون در هیچ کجای دنیا انجام نشده است.
وی افزود: فیلمبرداری این فیلم بدون توقف ادامه خواهد داشت و ما در ایام عید فقط ۲ روز را تعطیل خواهیم کرد.
شفیع آقامحمدیان مجری طرح و سرمایه گذار اصلی فیلم لاله نیز در این نشست گفت: تمام کسانی که از ما انتقاد کردهاند برای ما قابل احترام هستند ما انتقادها سازنده را مورد توجه قرار دادیم و در آینده نیز از این نوع انتقادها استقبال خواهیم کرد. ضمن اینکه باید عرض کنم این این پروژه سینمایی فراز و نشیبهای بسیاری داشته است و قبل از تورم مالی قرار بود سازمان سینمایی توسط مرکز گسترش این پروژه را با هزینه حدود سه ونیم میلیارد تومان تولید کند و مابقی هزینهها را با بهره گیری از کمپانیهای خارجی تامین کنیم اما با حاشیهسازیهایی که اتفاق افتاد روند تولید فیلم به کندی پیش رفت و این حاشیهها تاثیر منفی در روند تولید ایجاد کرد و اکنون هزینه آن دو برابرشده است.
وی با بیان اینکه این پروژه به زبان انگلیسی فیلمبرداری خواهد شد تصریح کرد: علت صحبت کردن زبان انگلیسی بازیگران برای ارتباط بهتر برای پخش جهانی این فیلم خواهد بود.
آقا محمدیان خبر داد که در روزهای آینده بازیگران خارجی نیز به جمع بازیگران ایرانی افزوده خواهد شد.
وی یاد آورشد: تلاش میکنیم این فیلم در اشل جهانی دیده شود تا به اهدافمان نزدیکتر شویم.
آقا محمدیان گفت: ما هیچ چیز پنهانی در فیلم لاله نداریم و این فیلم از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است چرا که ما در این فیلم از آرمانهای خودمان دفاع میکنیم.
وی از اهالی مطبوعات خواست به لحاظ روانی کمک کنند تا این فیلم به خوبی به سرانجام برسد.
این مدیر ارشد سینمایی اضافه کرد: علی رغم اینکه برخی از فیلمها تلاش میکنند تصویری سیاه از ایران نشان دهند اما این فیلم، فضای خوبی از ایران و تهران را نشان میدهد ما در این فیلم از شمال کشور گرفته تا خلیج فارس را خواهیم دید آن هم نه به شکل توریستی بلکه به ضرروت فیلمنامه.
پروانه پرتو تهیه کننده فیلم سینمایی «لاله» در ادامه به خبرنگاران گفت: حدود ۴ ماه صرف پیش تولید این فیلم شده است و فیلمبرداری این فیلم نیزنزدیک به ۴ ماه طول خواهد کشید که درمجموع ما ۷۵ هنرپیشه در ۴۵ لوکیشن خواهیم داشت.
تهیه کننده فیلم لاله ادامه داد: قرار بود برخی از صحنههای اتومبیلرانی را در ترکیه و دبی فیلمبرداری کنیم اما ترجیح دادیم این هزینهها در ایران خرج شود و به همین منظور حدود ۲ ماه است که پیست اتومبیل رانی آزادی توسط آقای رامین فر درحال بازسازی است.
وی با بیان اینکه من به شایعات این فیلم کاری ندارم و به همین منظور حدود ۴ ماه است که موبایلم را خاموش کردم به طوری که خیلیها میگفتند پرتو ۴ ماه است که به کما رفته افزود: معتقدم این فیلم هم مثل تمام پروژههایی که من کار کردم فقط یک پروژه است و من به حواشی فیلم، کاری ندارم چرا که واقعا حوصله شایعات را ندارم.
پرتو اضافه کرد: من از ابتدای آذر درست زمانیکه کار من در پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» به پایان رسید به این کار دعوت شدم.
وی درمورد کنار گذاشتن علیرضا زرین دست از مقام فیلمبردار این فیلم یاد آور شد: ایشان از استادان سینمای ایران است و شخصا متاسفم که از این پروژه رفتند چراکه خیلی مایل بودم با ایشان کارکنم.
پرتو تصریح کرد: «لاله» برای من سمبل مقاومت و تلاش است و به نوعی فعالیت خودم را در طول سالها حضور در عرصه سینما تداعی میکند. حضور دراین پروژه برای من افتخارآفرین است و خوشحالم که با دوستان حرفهای دراین فیلم همکاری میکنم.
ایرج رامینفر طراح صحنه این فیلم نیز در مورد استعفای خود از این پروژه گفت: من به هیچ عنوان از این پروژه استعفا نداده بودم و در جریان هیچ حاشیهای از این فیلم نیستم. من خوشحالم که با یک فیلمنامه خوب، یک کارگردان حرفهای و با یک تیم تولید حرفهای همکاری میکنم.
وی افزود: من آنقدر خودم را مسئول و متعهد در یک فیلم میدانم که فقط حواسم به کارم باشد و به شایعات توجه نکنم.
رامین فر با اشاره به لوکیشن پردیس ملت گفت: اینجا لوکیشن یک دفتر مدیر تبلیغاتی است که بعدا با کمک سی جی آی آن را تغییر خواهیم داد ضمن اینکه سعی کردم از هیچ تروکاژی در کار استفاده نکنم. ما دراین این فیلم نگاهی به شهر مدرن تهران داریم هرچند که علاقه من بیشتربه فضاهای سنتی است.