كارگردان«تاج محل» در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری:
مخاطب اصلی «تاج محل» كارگران هستند
دانش اقباشاوی درباره اكران فیلم تاج محل محصول حوزه هنری گفت: اكران تاج محل باید با درایتی باشد كه هم مخاطب دانشجویی و هم طبقه كارگر كه فیلم دقیقا به آنها و مشكلاتشان تعلق دارد، بتوانند آن را مشاهده كنند.
تاريخ : دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۸
به گزارش هنرنیوز؛ دانش اقباشاوی كارگردان فیلم سینمایی تاج محل در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره شرایط اكران این فیلم گفت: حدود ۱۴ روز پیش پروانه نمایش فیلم صادر شده است و من آن را به سازمان توسعه سینمایی سوره تحویل داده ام.
این كارگردان جوان درباره انتظار خود برای اكران این فیلم گفت: آرزو دارم فیلم در هر شرایطی اكران می شود به گونه ای باشد كه از سوی مخاطب دیده شود.
وی افزود: من مجددا تكرار می كنم كه فیلم ساختارشكن نیست و قصه سرراست و واضحی دارد. داستان تاج محل دارای جنبه های دراماتیك پرتعلیقی است كه می تواند خود را به خوبی به تماشاگر نشان دهد.
اقباشاوی درباره بازخورد این محصول حوزه هنری در اكران های خصوصی و جشنواره فیلم فجر اظهار كرد: هر چند كه فیلم به دلیل نداشتن ستاره در ابتدا تصور می شد كه با اكران خوبی مواجه نشود، اما تاكنون چه در زمان جشنواره فیلم فجر و چه در اكران های خصوصی توانسته مخاطب را به خود جلب كند. همچنان كه در جشنواره های خارجی نیز مورد استقبال قرار گرفته و چند جایزه نیز برده است.
كارگردان فیلم تاج محل در ادامه با اشاره به این مساله كه دوست دارد فیلم اكران طولی داشته باشد، توضیح داد: ترجیح می دهد اكران فیلم طولی باشد تا عرضی. یعنی فیلم با تعداد سالن های كمتر زمان بیشتری بر روی پرده بماند تا اینكه زمان كمتر و سالن بیشتری برای اكران داشته باشد.
اقباشاوی درباره نوع مخاطبان این فیلم نیز اظهار كرد: امیدوارم تاج محل در فصل پاییز بتواند اكران شود تا با شروع سال تحصیلی جدید، دانشجویان به عنوان مخاطبان خاص این فیلم بتوانند به تماشای آن بنشینند.
وی درباره در پاسخ به این سوال كه تاج محل برای اكران در گروه هنر و تجربه قرار گرفته است نیز گفت: هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است. هر چند كه از اكران فیلم در این گروه یا هر گروه دیگری، استقبال می كنم اما این اكران باید با درایتی باشد كه هم مخاطب دانشجویی و هم طبقه كارگر كه فیلم دقیقا به آنها و مشكلاتشان تعلق دارد، بتوانند آن را مشاهده كنند.
كارگردان«تاج محل» در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری:
مخاطب اصلی «تاج محل» كارگران هستند / از اكران فیلم در گروه «هنر و تجربه» استقبال می كنیم
دانش اقباشاوی درباره اكران فیلم تاج محل محصول حوزه هنری گفت: اكران تاج محل باید با درایتی باشد كه هم مخاطب دانشجویی و هم طبقه كارگر كه فیلم دقیقا به آنها و مشكلاتشان تعلق دارد، بتوانند آن را مشاهده كنند.
دانش اقباشاوی كارگردان فیلم سینمایی تاج محل در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره شرایط اكران این فیلم گفت: حدود ۱۴ روز پیش پروانه نمایش فیلم صادر شده است و من آن را به سازمان توسعه سینمایی سوره تحویل داده ام.
این كارگردان جوان درباره انتظار خود برای اكران این فیلم گفت: آرزو دارم فیلم در هر شرایطی اكران می شود به گونه ای باشد كه از سوی مخاطب دیده شود.
وی افزود: من مجددا تكرار می كنم كه فیلم ساختارشكن نیست و قصه سرراست و واضحی دارد. داستان تاج محل دارای جنبه های دراماتیك پرتعلیقی است كه می تواند خود را به خوبی به تماشاگر نشان دهد.
اقباشاوی درباره بازخورد این محصول حوزه هنری در اكران های خصوصی و جشنواره فیلم فجر اظهار كرد: هر چند كه فیلم به دلیل نداشتن ستاره در ابتدا تصور می شد كه با اكران خوبی مواجه نشود، اما تاكنون چه در زمان جشنواره فیلم فجر و چه در اكران های خصوصی توانسته مخاطب را به خود جلب كند. همچنان كه در جشنواره های خارجی نیز مورد استقبال قرار گرفته و چند جایزه نیز برده است.
كارگردان فیلم تاج محل در ادامه با اشاره به این مساله كه دوست دارد فیلم اكران طولی داشته باشد، توضیح داد: ترجیح می دهد اكران فیلم طولی باشد تا عرضی. یعنی فیلم با تعداد سالن های كمتر زمان بیشتری بر روی پرده بماند تا اینكه زمان كمتر و سالن بیشتری برای اكران داشته باشد.
اقباشاوی درباره نوع مخاطبان این فیلم نیز اظهار كرد: امیدوارم تاج محل در فصل پاییز بتواند اكران شود تا با شروع سال تحصیلی جدید، دانشجویان به عنوان مخاطبان خاص این فیلم بتوانند به تماشای آن بنشینند.
وی درباره در پاسخ به این سوال كه تاج محل برای اكران در گروه هنر و تجربه قرار گرفته است نیز گفت: هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است. هر چند كه از اكران فیلم در این گروه یا هر گروه دیگری، استقبال می كنم اما این اكران باید با درایتی باشد كه هم مخاطب دانشجویی و هم طبقه كارگر كه فیلم دقیقا به آنها و مشكلاتشان تعلق دارد، بتوانند آن را مشاهده كنند.
جشنواره عصر سوره/
بیابانكی: از زندگی ایرانی – اسلامی فاصله گرفتهایم
شاعر شناخته شده كشورمان با اشاره به این كه باید نسبت به تغییر سبك زندگی هشیار باشیم، گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب، هنرمند باید آگاهیرسانی كند و مسئولان برنامهریزی.
سعید بیابانكی به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: هنر به طور كلی و در ابعاد گوناگون آن از جمله فیلم، داستان یا شعر، برگرفته از زندگی است. هنر فضایی را به ما ارائه میدهد كه همواره بهتر از وضعیت فعلی است و میتواند افراد را از وضعیت فعلی به وضعیت موعود رهنمون كند.
این شاعر با بیان این كه گاهی هنر عین زندگی است و گاهی متعالیتر است، تاكید كرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است كه به فكر افتادهایم سبك زندگی ایرانی و اسلامی را احیا كنیم. ما از فرهنگ و تمدنی برخورداریم كه از بسیاری از ملل دیگر پیشرفتهتریم ولی در دو سه دهه اخیر با رشد فضای مجازی و ماهوارهها و شبكههای گوناگون، مناسبات اصیل در فرهنگ ایرانی دچار خدشه شده است.
بیابانكی اضافه كرد: بخشی از این ماجرا به دلیل فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی ایجاد شده و بخش دیگر تاثیر رسانهها بوده است كه توانستهاند ذهنها و افكار را هدایت كنند. یادم میآید كه در گذشته زندگیها جمعی بود و همه افراد خانواده پشتیبان یكدیگر بودند اما با انفرادی شدن زندگیها، مناسبات اجتماعی كم رنگ شده و در حال از بین رفتن است؛ به طوری كه حتی همسایهها هم از همدیگر خبر ندارند و این خطر بزرگی است كه نباید از آن غافل شد.
وی همچنین با بیان این كه یك نوع زندگی غربی به ما تحمیل شده است، گفت: یكی از دلایل این موضوع میتواند تاثیر معماری در زندگیمان باشد. معماریای كه امروزه در كوچه و خیابان میبینیم نه ربطی به ایران دارد و نه به اسلام. به سختی میتوان فهمید كه در خیابانی از سانفرانسیسكو قدم میزنیم یا در خیابانی در تهران. الان تمام شهر را بانكها و مغازهها گرفتهاند، در كجای خیابانهای ما جایی برای زیستن و فرهنگ و آگاهی باقی مانده است؟
بیابانكی گفت: برای تغییر سبك زندگی، همه مسائل دست به دست هم میدهد. به عنوان مثال، به علت تورم و مشكلات اقتصادی، خانهها كوچك تر شدهاند و افراد شهرهای بزرگ مجبور شدهاند در آپارتمانهای كوچك زندگی كنند و به تبع آن خودشان هم كوچك شوند. مجموعهای از این مشكلات وجود دارد كه باعث شده سبك زندگی ما از یك زندگی ایرانی – اسلامی فاصله بگیرد.
این هنرمند با اشاره به نقش هنرمند در این وضعیت گفت: نمیتوانیم توقع داشته باشیم كه هنر و هنرمند تمام مشكلات را حل كنند و ما را به نقطه مطلوب برسانند اما از آنجا كه هنرمند نسبت به وقایع پیرامونش حساستر و دقیقتر است، میتواند در مواقع لزوم وارد عمل شده و با هشدارهایی كه میدهد افراد جامعه و مسئولان را نسبت به خطرهای پیش رو آگاه كند.
حوزه هنری كودك و نوجوان، به راهاندازی كارگروههای پرورش ایده با هدف غنیسازی محتوای فیلم ها و مجموعههای پویانمایی اقدام كرده است.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، دكتر محمد سرشار، رئیس حوزه هنری كودك و نوجوان، با اعلام این خبر، گفت: یكی از آسیب های موجود در هنر پویانمایی كشور، ضعف در ایدهپردازی و سناریونویسی است كه حوزه هنری كودك و نوجوان برای حل این اشكال جدی، فرایند تازهای را برای ایدهپردازی تا تبدیل آن به سناریو طراحی و اجرا كرده است.
وی افزود: در این فرایند، براساس منظومه رشد اسلامی، محورهای كلان نیازها یا خواستههای مخاطب كودك و نوجوان تعیین میگردد و به تناسب اقتضائات آفرینش اثر هنری برای این رده سنی و قوت ها و ضعف های تكنیك های مختلف تولید انیمیشن، ایدههای دریافتی با حجم حدود ۳۰۰ كلمه، برای تولید فیلم یا مجموعه پویانمایی، دستهبندی میگردد.
سرشار ادامه داد: در گام دوم، برای پرورش ایدههایی كه قابلیت لازم را برای این كار دارند، كارگروههایی با حضور داستاننویسان، فیلم نامهنویسان، روان شناسان و ـ به تناسب برخی ایدهها ـ تاریخدانان و ...، تشكیل میشود كه ایدههای اولیه را در قالب طرح های پیشرفته با حجم یك پنجم سناریوی نسخه نهایی، توسعه میدهند و میپروانند.
رئیس حوزه هنری كودك و نوجوان اظهار داشت: در گام سوم، طرحهای پیشرفته قویتر، براساس اولویت های موضوعی یا سفارش های اشخاص حقوقی مرتبط، به سناریو تبدیل میگردند تا امكان جذب سرمایه برای آفرینش اثر پویانمایی براساس سناریوهای نوشتهشده مهیا گردد.
محمد سرشار اعلام كرد: براساس این فرایند، نگارش سناریوی یك فیلم سینمایی و یك مجموعه تلویزیونی پویانمایی آغاز گردیده و تا پایان سال جاری، ده طرح پیشرفته آماده تبدیل به سناریو، براساس ایدههای ارسالشده به حوزه هنری كودك و نوجوان تولید خواهد شد.
رئیس حوزه هنری كودك و نوجوان در پایان گفت: در همین راستا، از هنرمندان، فعالان فرهنگی و اصحاب فكر دعوت به عمل میآید تا با ارسال ایدههای خود در قالب یك متن دست كم حدوداً ۳۰۰ كلمه به رایانامه info@hhkoodak.ir به همراه مشخصات خود، ضمن ثبت ایدههایشان، فرصت تبدیل آن ها به فیلم های كوتاه، مجموعههای تلویزیونی یا فیلم های سینمایی پویانمایی را ایجاد كنند.
فیلم مستند «ملف گند» در شورای كتاب كودك
فیلم مستند «ملف گند» ساخته محمود رحمانی مستند ساز ایرانی و به تهیه كنندگی حوزه هنری خوزستان روز سه شنبه یكم مهرماه سال جاری در شورای كتاب كودك به نمایش در میآید.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این فیلم مستند روز سه شنبه اول مهرماه ساعت شانزده در سالن شورای كتاب، واقغ در خیابان انقلاب. خیابان ابوریحان. كوچه شهید وحید نظری به نمایش در میآید و بعد از نمایش فیلم با حضور محمود رحمانی كارگردان فیلم به گفت و گو پیرامون كودك و فیلم میپردازند.
ملف گند كه در یك پلان لانگ تك ۵۳ دقیقهای در حوزه هنری خوزستان تهیه و فاقد هر گونه مونتاژ و برشی میباشد.
مستند «مُلفِ گند» Molf-e Gand كه در زبان شوشتری به «نفوس بد» تعبیر میشود، با مدت زمان ۵۳ دقیقه، بلندترین پلان تاریخ سینمای مستند ایران محسوب میشود. این فیلم بعد از به دست آوردن جایزه ویژه هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بینالمللی فیلم مستند «میلینیوم» Millenium بلژیك، در هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند «نورنبرگ» Nuremberg در كشور آلمان نیز به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره حقوق بشر نورنبرگ و جایزه ویژه هیئت داوران مونیخ را از آن خود كند. مستند «مُلفِ گند» همچنین در جشنوارهها و مراكز فرهنگی كمبریج، كاسل، كالیفرنیا، ماساچوست، صوفیا و چند كشور دیگر حضور پیدا كرد و مورد تحسین قرار گرفت.
فیلم «ملف گند» درباره روایتهای كودكی محمد از دوران جنگ است كه به شیوههای بدیع و متفاوت روایت میشود.
شورای كتاب كودك سازمانی فرهنگی – پژوهشی، غیردولتی و غیرانتفاعی است كه در سال ۱۳۴۱ تأسیس شده است. این سازمان در حوزۀ ادبیات كودك و نوجوان فعالیت میكند
محمود رحمانی عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمایی ایران میباشد و فیلمهای نفت سفید، مدارصفر درجه، ملف گند و مادرم بلوط را ساخته و تا كنون در بیش از ۲۰۰ جشنواره ملی و بین المللی شركت كرده و جوایز متعددی را كسب نموده است
مستند ملف گند موفق به كسب آرای هیات انتخاب برای نمایش عمومی در سینماها را در گروه هنر و تجربه بدست آورد.