به گزارش هنرنیوز، چهارمین روز سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجربا اکران فیلم«عقاب صحرا» عنوان آخرین ساخته مهرداد خوشبخت، آغاز به کار کرد.
داستان «عقاب صحرا» فاصله زمانی ۲۰ ماهه بین صلح حدیبیه و فتح مکه را روایت میکند. فیلم با صلح آغاز میشود و با فتح مکه به پایان میرسد. در فیلم به زندگی ابوبصیر، یکی از شخصیتهای تاریخی پرداخته می شود.
در این فیلم کیکاوس باکیده، علیرضا کمالی، روناک یونسی، حسین سلیمانی، شهرزاد کمال زاده، محمد ربانی، افشین نخعی، حبیب دهقان نسب و انوشیروان ارجمند به ایفای نقشهای اصلی پرداخته اند.
مدیریت فیلمبرداری بر عهده تورج منصوری بوده و نویسندگی و تهیهکنندگی آن را عباس اکبری انجام داده است.
مهرداد خوشبخت کارگردان این فیلم بلند تاریخی در نشست صبح امروز برج میلاد گفت: ساخت فیلم تاریخی همیشه و از جنبه های مختلف دارای مصائب و مشکلات و پیچیدگی های متنوع و سختی بوده؛ به طوری که برای به فرجام رساندن یک اثر تاریخی در حد استانداردهای سینمایی مطالعه، تحقیقات گسترده و البته مدیریت درست پروژه نیاز است.
او ادامه داد: ساخت این فیلم از شهریور پارسال با پیشنهاد فارابی آغاز شد که فیلم آن توسط دری و فتاح بازنویسی شده است. پیش تولید این فیلم ۴ ماه در بافت یزد طول کشید. مکه و مدینه هم در بیابانهای اطراف ساخته شد.
اکبری نویسنده و تهیه کننده درباره این که چرا این مقطع اسلام برای ساخت انتخاب شده است؟ گفت: علت انتخاب فیلم نامه یک بحث و چرا و کی بحث دیگری است. در این مقطع انتخاب تم فیلم و روند حرکت داستان بخصوص با دقت در شرایط حال کشورهایی شبیه ما که خواستار تحقق اهداف آرمانی جمهوری هستند در مقام مقایسه شبیه همین دوره اقلیت و تحمیل برخی شرایط به مسلمانان و تحریم هایی است که آنها با آن مواجه بودند. بنابراین از نظر سیاسی مقطع کنونی بهترین انتخاب بود.
وی در مورد قوی بودن ساختار فیلمنامه گفت: تا کنون سی چهل کتاب درباره اصول فیلمنامه نویسی داشتم که به علاقه مندان آموزش داده میشود و به گفته دیگران خیلی از افراد به نوعی در فیلمنامه نویسی از نوشته ها و آثار من آموزش دیدهاند. طبیعی است در چنین شرایطی من چگونگی ساختاربندی و نمایش یک تصویر یا صحنه یاد گرفتم .
او اظهار کرد: این اثر در تعریف ساختار کلاسیک جا میگیرد. سختی کار تاریخی و اقتباسی کار سخت که در عین حال باید متکی و وفادار به تاریخ باشد و از سوی دیگر جذابیت و کشش فیلم مخاطب را با خود همراه سازد.که این بیانگر سختی واهمیت فیلم تاریخی است که کاری سهل وممتنع است مخصوصا اقتباس تاریخی آن هم مربوط به دوره پیامبر.
اکبری در عین حال توضیح داد: تمام وقایع بجز داستان عشقی واقعی است. شخصیتها مثلا بنی عامر و قبیله تا کشته شدن غلام و... به طورکلی حدود ۹۰ درصد وقایع واقعی است.
خوشبخت درباره علت عدم استفاده از ستاره ها در فیلم گفت: ما در مقطعی کار را آغاز کردیم که اکثر ستارهها مشغول کار بودند از سویی دوستان فارابی مصداقی از بازیگران ملک سلیمان و حضرت مریم آوردند که ستاره نبودند اما فیلم را جذاب کردند و اصولاً ستارهها لزوما جز کشش چهرهای در فیلمهای تاریخی جوابگو نبودهاند.
او اظهار کرد: بنابراین تصمیم گرفتم کسانی را انتخاب کنم که بازیگر باشند اما چهره نباشند از نتیجه هم خیلی راضیام چرا که کمک به یکدست شدن فیلم تصمیم جمعی بود.
خوشبخت درپاسخ به این پرسش که آیا فیلم فاخر است؟ گفت: من جواب نمیدهم اما اکبری به عنوان تهیه کننده گفت: فیلم فاخر است اما در مقام مقایسه با فیلمهای فاخر بسیار کمتر هزینه برده است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا اما بودجه ۷یا۵ میلیاردی حقیقت دارد گفت: ساخت نسبت به خود ایران و سایر فیلمها بودجه کمتری برد اما انرژی که صرف میشود و مدیریت درست آن انرژیها را به پول تبدیل میکنم خوشحالم که به نظر میرسد چنین بودجهای هزینه شده اما ما به اندازه ۳ فیلم خوب یعنی حدود ۳ میلیارد یا زیر ۲.۵ میلیارد هزینه کردیم.
خوشبخت هم تآکید کرد: از تولید دفاع کنیم چه فاخر بود یا نبود چرا که یک سری آدم با تولید فیلم سرکار میآیند باید خوشحال بود که فیلمی ساخته میشود و یک عده زیادی را بر سر کار میبرد. به جای این که سوال کنید چرا فیلم می سازیم بروید سراغ کسانی مثل عیاری و بپرسید چرا کار نمیکند .
اکبری هم در ادامه گفت: قطری ها ۱میلیارد دلار هزینه کردهاند تا فیلمی درباره پیامبر بسازند . یادمان باشد ما مورد حمله و هجمه فرهنگی هستیم . ما میخواهیم مقابله فرهنگی کنیم و فکر میکنم این فیلم حداقل در کشورهای عربی جواب بدهد بنابراین همین انرژیها جمع و معادل یک میلیارد جواب میدهد.
منصوری فیلمبردار عقاب صحرا نیز با اشاره به این که فیلم با نگاتیو ۳۵ میلیمتری تصویربرداری شده و گمان میکند کس دیگری هم دیگر این کار را نکند، افزود: سینمای ما از ۷۰ - ۸۰ سال پیش پشت دوربین و جلوی آن پرسنلی تربیت کرد . اما در حوزه فیلمبرداری با ورود دیجیتال بدون طی روندی که در اروپا و آمریکا پیش رفت وقفهای بین حرفههای این حوزه افتاد در نتیجه ورود ۱۰ ساله دیجیتال باعث شد تا بیش از ۲۰ نفر از جمعیت ۸۰ نفری فیلمبرداران دارای سابقه روشن و خوب قدرت پذیرش و تجربه استفاده از دیجیتال نداشتند و شکوه دهندگان قدیمی قادر نیستند خود را تطبیق دهند اما متاسفانه اساتید من قادر به کار نیستند.
وی تاکید کرد: این هشداری بود که بخش بزرگی ازبدنه انسانی که سینمای ما را به اینجا رسانده قادر به کار نیستند چون ما آنها را از نظر تکنیکی بار نیاوردیم .
روناک یونسی بازیگر نیز با اشاره به این که این فیلم اولین تجربه کار تاریخی اوست گفت: همه سر کار بودند مجبور شدند من را انتخاب کنند!
او درباره چگونگی نزدیکی به نقش زن عربی که ما به ازای بیرونی نداشت گفت:ویژگی خانمها در آن زمان و محدودیت یا عشقشان را با خواندن و پرسش از پژوهشگران یافتم و به نصیبه نزدیک شدم و او را به خودم نزدیک کردم.
وی با ابراز ناراحتی از حذف بخشی از سکانسهای بازیش خبرداد.
شهرزاد کمال زاده دیگر بازیگر فیلم هم گفت:عشق در همه هست. ما همه مسلمانیم و سعی کردیم خودمان را به آن فضا نزدیکتر کنیم شاید در ظاهر متفاوت باشیم اما برخی سنتها و ویژگی ها همیشگی است.
یونسی هم ادامه داد: تمام تلاش این بود که به دیگران بقبولانم که این یک زن عرب است اما به نظرم در نهایت این شخصیت رگههای ایرانی داشت . جسارتی که بود شاید در سوارکاری مصداق زن عرب باشد اما جسارت رفتاریاش به زن ایرانی نزدیک تربود.
اکبری هم گفت: زن امروزی و دیروزی یکسری مشترکات وخصلتها دارند همه آدمهاعاشق این هستند که فیلم چه میشود و فیلمنامه نویس و بعد هم کارگردان باید بتواند فراز و فرود و شخصیت پردازی و ساختار قصه را به سمت و سویی ببرد که باور پذیر بوده و کشش جذب مخاطب برای دنبال کردن روایت داستان را داشته باشد.