«تاریکی شب، روشنایی روز» اردیبهشت کلید میخورد
حجت قاسمزاده اصل از مرحله پیش تولید «تاریکی شب، روشنایی روز» خبر داد.
تاريخ : يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۹
به گزارش هنرنیوز؛ حجت قاسمزاده اصلی نویسنده و کارگردان سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: تهیه کننده سریال محمد هاشمی اصل و برنامه ریز سریال مجیدرضا فاضلی است. انتخاب سایر عوامل سریال ادامه دارد. زمان تصویر برداری سریال ۴ ماه و نیم پیش بینی شده و تمامی لوکیشنها در تهران هست. پیش بینی زمان شروع تصویربرداری اردیبهشت ماه سال بعد میباشد.
وی درباره ایده اصلی نگارش این سریال گفت: ایده اولیه نگارش سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» بر اساس علاقه شخصی من بود و پس از گذراندن مراحل پژوهشی مفصل، نگارش متن را شروع کردم و ترجیح دادم آدمها و قصه سریال، بیانگر حس و احساس و اتمسفری از بستر تاریخی باشند تا نماینده واقعی از دوران تاریخی. تاریخ را در کتابها میشود خواند اما ترسیم و تصور شیوه زندگی و تفکر آدمهای دورانهای گذشته، اتفاق بهتری است که امیدوارم افتاده باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمنامه نویسی فردی را به فیلمنامه نویسی گروهی ترجیح میدهد، افزود: معتقدم که نگارش فیلمنامه یک کار به شدت انفرادی است و به فیلمنامه نویسی گروهی اعتقادی ندارم. بازیهایی مثل فوتبال و والیبال را میتوان به صورت تیمی انجام داد اما نویسندگی این طور نیست. در بهترین حالت فرضی، نویسنده اصلی میتواند از پشتوانه پژوهش گروه و ایدههایشان استفاده کند اما محصول نهایی میبایست «سلیقه دراماتیک» یک نویسنده باشد. الان تیمهای نویسندهای ظهور کردهاند که روزی یک قسمت سریال مینویسند! کار خوب زمان کافی میخواهد (به نشانه و دلیل حجمِ کمّی خروجی نویسندههای خوب و کارهای با ارزش).
این نویسنده و کارگردان درباره زمان نگارش فیلمنامه بیان کرد: زمان استانداری برای نگارش فیلمنامه تعریف نشده و با توجه به نوع و ژانر کارها متفاوت است اما به تجربه برای نسخه اول یک فیلمنامه سینمایی ۴ یا ۵ هفته کافی است و سریالی که طرح و ساختارش معلوم شده خروجی هفتهای یک قسمت، خروجی معقولی است. برای سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» از ابتدای شکل گیری ایده کار و پژوهش تا پایان نوشتن فیلمنامه حدود ۷ ماه وقت صرف کردم اما بازنویسی و رتوش نهایی همچنان تا قبل از کلید زدن سریال ادامه خواهد داشت.
قاسمزاده همچنین درباره منابع پژوهشی اثر خود ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از سریال در دهه ۵۰ میگذرد. تمام کتابها و نشریات و مجلههای موجود و در دسترس از دهه پنجاه تا امروز (که خاطرات و کتابها ی بیشتری چاپ و منتشر شده) را مطالعه کردم و یادداشت برداشتم اما برای خلق شخصیتهای سریال از هیچ شخصیت واقعی استفاده نکردم؛ زیرا قرار نیست «شخصیت دراماتیک» عین شخصیتهای واقعی و تاریخی باشد.
کارگردان سریال «یادآوری» درباره حجم و کشش داستانی تازهترین سریال خود خاطرنشان کرد: سریال من ۱۴ قسمت ۴۵ الی ۵۰ دقیقهای هست. کوتاه یا بلند بودن یک سریال به سوژه و داستان آن مربوط است و خیلی امری دلخواه نویسنده نیست. سوژه و بستر انتخاب شده، تعیین کننده تعداد قسمت هاست. من سفارشی برای نوشتن این سریال نداشتم و به خاطر علاقهام به موضوع و کاراکترها، بعد از انجام پژوهش و با مطرح کردن ایده و قصه و کسب موافقت شفاهی و دوستانه مدیران مرکز فیلمنامه نویسی، نگارش را آغاز کردم و منتظر انجام کارهای اداری و عقد قرارداد و دریافت قسط نماندم. و بگویم که هیچوقت برای نوشتن و ساختن کاری سفارش قبول نکردهام و تا به امروز هیچ وقت قرارداد جداگانهای برای نگارش نبستهام و تمام توافقها و پرداختهای مالی بعد از اتمام نگارش فیلمنامه بوده است.
کارگردان فیلم تلویزیونی «قصهها و واقعیت» با تاکید بر کلید زدن یک پروژه با فیلمنامهای کامل و آماده عنوان کرد: من در همه کارهایم با فیلمنامه کامل سر صحنه رفتم و معمولا در حین کار تغییری در متن نمیدهم و همان فیلمنامهای را میسازم که روز آخر پیش تولید نهایی کردهام و به نظرم با داشتن فیلمنامه کامل میتوان زمان بندی و برنامه ریزی بهتری برای کار داشت. داشتن فیلمنامه کامل به نفع کیفیت پروژه تمام میشود.
سریال «تاریکی شب روشنایی روز» که در دو برهه زمانی امروز و گذشته اتفاق میافتد، داستان زندگی فردی است که جریان روزمره حیاتش از مدار عادی خارج میشود. او مجبور است جواب چرایی مشکلات امروزش را در گذشته پیدا کند و...
این سریال در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقهای به نویسندگی و کارگردانی حجت قاسمزاده اصل توسط محمد هاشمی اصل در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تولید میشود.