خیز بلند مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی برداشته شده است
رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در بازدید از سالن صندوق احیاء اعلام کرد:
خیز بلند مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی برداشته شده است
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از سالن صندوق حفظ و احیاء و در حاشیه رونمایی از پایگاه جدید اطلاع رسانی آن در جمع مسئولان میراث فرهنگی و خبرنگاران اعلام کرد، خیزی که سازمان میراث فرهنگی و صندوق حفظ و احیاء در یک سال اخیر برای مرمت، بازسازی و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی برداشته است ۳ برابر یکسال و حتی چند دهه گذشته است.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۱
به گزارش هنرنیوز؛ صبح امروز نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته درحالی آغاز به کار کرد که برای نخستین بار و برخلاف سالهای گذشته یک سالن به مساحت ۳ هزار متر به صندوق احیاء برای معرفی هر چه بهتر ظرفیت های فرهنگی و تشویق و ترغیب مخاطبان فرصت های سرمایه گذاری اختصاص یافت.

«مسعود سلطانی فر» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بازدیدی که از ۲۵ غرفه سالن صندوق احیاء داشت به رویکرد و سیاست کلی دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: براساس رویکرد و سیاستی که دولت و سازمان میراث فرهنگی از حدود ۲ سال گذشته در پیش گرفته یک خیز همه جانبه در راستای حفاظت و حراست از بناهای فرهنگی و تاریخی برداشته شود.

وی اما به منابع محدود دولتی و نیازهای گسترده بخش میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری از بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که هیچگاه منابع دولتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای بخش مرمت، بازسازی و بهره برداری نیست به طوری که پیش از این اختصاص منابع دولتی در قالب طرح پردیسان عملا ناموفق بود.

آنطور که معاون رییس جمهور، می افزاید: اگر همین تعداد از بناهای تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند را بخواهیم به تنهایی مرمت، بازسازی و بهره برداری کنیم باید کل بودجه کشور را به مدت ۲۰ سال صرف مرمت این بناها کرد.
سلطانی فر تاکید کرد: بسیاری از بناها و اماکن تاریخی درحال تخریب و طی سالهای گذشته نابود شده اند عقل و منطق حکم می کند که با استفاده از منابع دولتی و مشارکت بخش خصوصی به سرعت از تخریب بناهای تاریخی جلوگیری کرده و آنها را با فوریت مرمت، بازسازی و بهره برداری کنیم.

سلطانی فر همچنین مشارکت مردم و بخش خصوصی را عاملی مهم برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی لازم است که با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت مردمی به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی پرداخت تا پس از آن، اماکن تاریخی مرمت و تبدیل به جاذبه گردشگری و یک بنگاه اقتصادی برای اشتغالزایی کشور شود.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، منطقی ترین مسیری که هم اکنون در برخی از کشورها همچون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در امر گردشگری انتخاب شده است همین روش استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت مردمی است.

سلطانی فر افزود: در این کشورها نگهداری و مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی انجام می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی برای بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی در سال جاری ۳ برابر کل چند دهه گذشته پیشرفت داشت.
وی افزود: سال آینده در نظر داریم که سه برابر امسال عمل کنیم. شاید هم بیشتر چرا که خیز ما خیز وسیع تر و افق ما افق بلندتری است و فکر می کنیم که این فرهنگ خوب دارد جا می افتد.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به کرمان گفت: در این شهر بناهای زیادی با مشارکت مردم و برخی از نهادها درحال بازسازی است.

سلطانی فر افزود: اتفاقات مبارکی در این بخش درحال وقوع است و امیدواریم نخستین هدف در حفظ و حراست از میراث فرهنگی تحقق پیدا کند تا جاذبه های گردشگری افزایش پیدا کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص استفاده از بناهای تاریخی در کاربری های اقامتگاهی گفت: می توان از بناهای تاریخی پس از مرمت و احیاء برای تاسیسات گردشگری و پذیرایی و اقامت گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

وی گفت: گردشگران خارجی اشتیاق دارند که به جای حضور در هتل های ۵ ستاره در بناهای تاریخی اقامت و اسکان داشته باشند.

معاون رییس جمهوری همچنین در ارزیابی خود از عملکرد صندوق حفظ و احیاء گفت: عملکرد صندوق در یکسال گذشته بسیار بهتر از گذشته بود که امیدواریم با هیئت مدیره و مدیریت کنونی این صندوق سال آینده کارنامه بسیار بهتری از امسال داشته باشد البته کارنامه امسال چندین برابر دوره های پیش از آن بوده است.
کد خبر: 89095
Share/Save/Bookmark