تخصیص بودجه در هنرهای تجسمی، یک سرمایه گذاری پر سود است
گزارش هنرنیوز از آئین پایانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر/1
تخصیص بودجه در هنرهای تجسمی، یک سرمایه گذاری پر سود است
دبیر پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در آئین پایانی این جشنواره گفت: تخصیص بودجه در هنرهای تجسمی یک سرمایه گذاری پر سود است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۶
 
آئین پایانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیشب و با حضور سید محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی، شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد؛ سید عباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره پنجم هنرهای تجسمی فجر و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد؛ سید عباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره پنجم هنرهای تجسمی فجر، ضمن خیرمقدم به استادان، پیشکسوتان، هنرمندان و نمایندگان سفارتخانه‌های گفت: برای هنرمندان در سایر استان‌هاو دیگر کشورها که در این جمع از وجود پر برکتشان بی بهره هستیم آرزوی سلامتی دارم.خدا را شکر می‌کنم که به من توفیق همراهی با حرکتی بزرگ و فرهنگی را عنایت فرمود که می‌تواند تلاشی تاثیر گذار برای رونق بیشتر هنرهای تجسمی باشد که بی شک بنیانی برای همه فعالیت‌های هنری است.لازم است به پاس قدردانی از زحمات تمامی دست اندرکاران چهار دوره برگزار شده جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، اعلام کنم که گام پنجم این جشنواره در ادامه گام‌های  پیشین و استمرار برنامه‌های  از پیش تعیین شده بوده است. 
 
وی ادامه داد: جشنواره پنجم، بر اساس افقِ ترسیم شده و با رفتاری امانتدارانه به مصوبات شورای محترم سیاستگذاری و با امید به کاهش فاصله بین سه راس مثلث سازمان تولیدآثار هنری، یعنی؛ هنرمندان، آثار هنری و مخاطبین، پرداخته است.
 
دبیر جشنواره پنجم در ادامه گفت: کاهش فاصله بین سه راس مذکور به معنای درک روح ظریف، خلاق، پرسشگر و البته پر از مطالبه هنرمندان از سویی و از سوی دیگر توجه جدی به جایگاه آثار هنری و ایجاد بستر مناسب برای عرضه و ارایه آثار ارزشمند و از جهتی دیگر توجه به شأن و نیاز تمامی مخاطبان و هنردوستان و مشوقان، است.
 
او با تاکید بر اینکه، افزایش چشمگیر حضور هنرمندان استان‌هاو شهرستان‌هاسبب شادابی و دلگرمی، می‌شود؛ گفت: این نشان از ارتباط موفق جشنواره با هنرمندان، و حضور کثیر و قابل تقدیرِ هنرمندان دارای تحصیلات عالی است و سبب رشد تفکر و پیشرفت علمی در این جشنواره بوده است.

وی هم چنین به ایجاد فضایی مناسب برای همبستگی بیشتر هنرمندان اشاره کرد و افزود:  قرار گرفتن رشته‌های مختلف این مجموعه هنری همچون رشته های، نقاشی، مجسمه سازی، نگارگری، سفال و سرامیک، خوشنویسی، تصویرسازی، گرافیک، کاریکاتور و عکاسی در کنار یکدیگر، با نگاهی به رشته‌های مکمل هم‌چون؛ فیلم‌های مستند با زمینه هنرهای تجسمی و همچنین توجه جدی به پژوهش‌های علمی در هنرهای پایه، برای ایجاد زمینه‌های پیشرفت و شناسایی مسیر توسعه از جمله آثار جشنواره فجر بوده است.

او در ادامه آماری از جشنواره ارائه کرد: در جشنواره پنجم بیش از 11500 اثر در رشته‌های 9 گانه از 54 کشور توسط دبیرخانه جشنواره دریافت، و مورد ارزیابی و داوری تخصصی قرار گرفته و از بین آثار رسیده، 663 اثر در بخش مسابقه رشته‌های 9 گانه درتهران و 13 استان و دو کشور جهان به نمایش گذاشته شد و علاوه بر این، در  بخش مکمل جشنواره شامل؛ فیلم‌های مستند مرتبط با هنرهای تجسمی و مقالات علمی نیز163 اثر توسط دبیرخانه دریافت و پس از داوری نهایی تعداد 53 فیلم در بخش‌های مسابقه، ویژه و جنبی به نمایش درآمده و مقالاتِ برتر نیز برای معرفی مشخص شده اند.

وی تاکید کرد: این جشنواره پس از پنج دوره برگزاری، نیازمند بررسی تخصصی و بازنگری دقیق راه طی شده با نگاه به تمامی اجزا اعم از موضوع تا اجرا را دارد، تا مسیر مورد نظر با کنکاش و حصول اطمینان برای اقدامات اصولی و افزایش کیفیت همه جانبه طی شود.
اوتخصیص بودجه به هنرهای تجسمی را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: تخصیص اعتبار و زمان در هنرهای تجسمی را به هیچ وجه نباید هزینه فرض نمود بلکه صَرف بودجه دراین عرصه، سرمایه گذاریِ پر سود و پرورش اندیشه هایی است که آنرا پایانی نیست. توجه به ایجاد چرخه اقتصاد در هنر و ضرورت توجه به حلقه مفقوده بازار آثار هنری، اهمیتی انکار ناپذیر در رشد و توسعه هنرهای تجسمی دارد.
دبیر جشنواره با تکیه بر این نکته که جشنواره تجسمی فجر با ارایه ی تصویری گویا و روشن، از جریان هنرهای تجسمی در تمامی نقاط  کشور و ایجاد امکان برای بررسی کمّی و کیفی رشته‌های هنری در نقاط گوناگون، می‌تواند مبنای برنامه ریزی مسئولان هنری کشور باشد؛ افزود: همانگونه که امروزه نیاز به فضای نمایشگاهی مناسب و استاندارد، یکی از نیازهای مهم هنرهای تجسمی در کشور است، این ضرورت نیز در جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به وضوح قابل مشاهده است.
 
او ادامه داد: امروزه تقویت جشنواره و توجه به هنرهای جدید و همچنین ارتقاء بخش بین المللی با وجود تجربیات دوره‌های  پیشین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید با برنامه ریزی بلند مدت زمینه گسترش رشته‌های بین المللی و حضور استادان و هنرمندان دیگر کشورها ، نیز مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر این باید نسبت به عمیق شدن ارتباط با دانشگاه ها، متولیان گنجینه‌های هنری، مراکز موثر در تولید و رشد هنر و همچنین هنرمندان ، برنامه ریزی شایسته ای صورت پذیرد. 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به عنوان یک فرصت و رویداد مهم فرهنگی و هنری مطرح است گفت: امیدوارم که اساتید، پیشکسوتان، هنرمندان و مسوولان محترم  با همراهی و همدلی به پیشرفت آن اهتمام ورزند، چرا که جشنواره با حضور طیف گسترده هنرمندان با سبک‌ها و نگاه‌های متنوع امکان توسعه داشته ومی‌تواند مؤثر و پایدار باشد.
 
کد خبر: 55425
Share/Save/Bookmark