حاج رئوف شعار نمی‌داد!
محمو پاک نیت در گفتگو با هنرنیوز:
حاج رئوف شعار نمی‌داد!
محمود پاکنیت گفت: افرادی همانند حاج رئوف در جامعه وجود دارند و ما آن‌ها را کم می‌بینیم و یا دیگر دقت نمی‌کنیم. شاید به همین دلیل فکر می‌کنیم که حاج رئوف شعار می‌داده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۲
محمود پاک نیت در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه چرا حاج رئوف با توجه به انسان بودنش چنین شروطی را برای ازدواج دو جوان می‌گذارد گفت: در مجموعه «خط» اتفاقاتی که برای نقش اصلی آن می‌افتد باعث می‌شود تا آن در مسیری قرار بگیرد تا بعد‌های گوناگونی را در عرفان دنبال کند که ابتدا خودش هم نمی‌داند در چه مسیری قرار گرفته است و کم کم روشن می‌شود. در این مسیر از آنجایی که سیاوش که کاراک‌تر اصلی این مجموعه هم است از دختری به نام سوگند خواستگاری می‌کند ابتدا خواستگاری او برای به دست آوردن امیال دنیوی است.

بازیگر مجموعه «پس از باران» گفت: بعد از مدتی این قضیه برای او جدی می‌شود در ادامه پدر سوگند شرط‌هایی را برای سیاوش می‌گذارد و او را مجبور می‌کند تا از افرادی که آن‌ها را ناراحت کرده است رضایت کتبی بگیرد و عکس هر کدام از آن‌ها را به او می‌دهد تا این کار را شروع کند در این مسیر است که تحول سیاوش نمود بیشتری پیدا می‌کند. پدر زن سیاوش کاراکتری است که تلاش می‌کند با روش‌های گوناگون سیاوش را از سرسختی که در وجود آن است در بیاورد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظرتان حاج رئف شعار نمی‌داد گفت: فکر می‌کنم افرادی که همانند رئوف به زندگی نگاه می‌کنند دیگر مسائل مادی برایشان مهم نیست. حتی وقتی سیاوش از دخترش خواستگاری می‌کند برایش امری طبیعی است و به لحاظ شخصیتی اعتقاد دارد که این حق هر آدمی است که ازدواج کند نسبت به دخترش بی‌تفاوت نیست اما مسائل بزرگتری را می‌بیند و تلاش می‌کند تا سیاوش هم به راحتی و با این کاراکتر وارد زندگی دخترش نشود بلکه در ادامه از فیلتر‌هایی باید عبور کند و اینجا رئوف برای سنجش این فرد شرط‌هایی را پیش پای او می‌گذارد. اگر راحت رضایت به ازدواج سوگند با سیاوش می‌داد این شعاری می‌شد اما با سخت گیری‌هایی که به نفع هردوی آن‌ها بود نه حتی یک نفرشان راهی جلوی پای پسر گذاشت و من فکر نمی کنم شخصیت رئوف در فیلم کاری شعاری انجام داده باشد.

پاک نیت این چنین ادامه داد: در ضمن باید یادمان باشد که سوگند دختر جاج رئوف به سیاوش علاوه بر علاقه‌ای که داشت شک هم داشت از این جهت که نکند سیاوس به دوران جاهلیتش بازگردد و رئوف تلاش می‌کرد او را در مسیر درست قضاوت قرار دهد و از جایی به بعد اورا از شک در بیاورد.

این هنرمند این چنین ادامه داد: در قصه ما جایی داریم که جاج رئوف می‌گوید: من قبلاً ذبیح بودم ذبیح ذبح شد و رئوف به دنیا آمد. این یعنی اینکه اوهم در جوانی اشتباهاتی داشته است و از مسیری عبور کرده که امروز سیاوش قرار است عبور کند. شاید در مواقعی این گونه می‌شد استنباط کرد که شرارتی که در این جوان می‌دیده شدید تراز آن را در جوانی خودش تجربه کرده است. این‌ها نکاتی است که اگر به آن دقت شود می‌توان گفت که حاج رئوف شعاری عمل نکرده است.

پاک نیت در ادامه با اشاره به اینکه عباس رنجبر خود نیز نویسنده بود و نسبت به کار احاطه داشت گفت: عباس رنجبر به دلیل اینکه هم نویسنده این مجموعه بود و هم کارگردان نسبت به تمام مواردآگاهی داشت و به شدت هم خودشان جزو افراد با اعتقاد هستند. به عنوان بازیگر علاوه بر اینکه نکاتی را از متن بیرون می‌کشیدم تا به آنچه که مفهوم فیلم نامه است نزدیک شوم از خودکارگردان هم کمک می‌گرفتم. اما بسیار تلاش کردیم با یک اجرای نرم فضا را به سمتی نبریم که فیلم حالت شعاری به خودا بگیرد ویک زندگی امروزی با آدم‌های امروزی را نشان دهیم. باید به گونه‌ای این اتفاق می‌افتاد تا بیننده حس کند ده‌ها حاج رئوف دیگر را دیده است. این کار باعث شد تامتوجه افرادی مانند حاج رئوف بشویم امثال سیاوش را ببینیم و کمکشان کنیم تا از آتش بگذرند و جاهلیت درونشان را کنار بگذارند.

وی در ادامه گفت: بخش‌های مختلفی در این مجموعه نشان داده شد مثلاً مادر پیری که می‌خواست ازدواج کند ما از این موارد در جامعه زیاد داریم که زن‌ها بعد از همسرشان دیگر ازدواج نمی‌کنند به هر دلیلی که باشد غیر منطقی است چون آن هم حق زندگی کردن دارد و در این مجموعه این به خوبی نشان داده شد مسئله‌ای که متاسفانه اکثریت جامعه نسبت به آن گارد می‌گیرند.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 71319
Share/Save/Bookmark