گزارش هنرنیوز از آئین پایانی دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران؛
تخممرغ چشم زخم و پایان دوسالانه!
دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای تجسمی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان کاریکاتوریست در موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.
تاريخ : دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰
به گزارش هنرنیوز در این مراسم که با اجرای متفاوتی برگزار شد؛ فیلمی از نظرات داوران دوسالانه درباره دوسالانه و موضوعات آن پخش شد. این روند خاطرهگویی و اظهار نظر در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر بود.
در این مراسم مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از روند دوسالانه گفت: خوشحالم كه دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور با حفظ اعتبار بین المللی خود برگزار شد و کاریکاتوریست های جهان با استقبال چشمگیر خود اعتماد و اطمينان خويش را از این رویداد مهم و بينالمللي نشان دادند.
این مقام مسئول ضمن بیان جایگاه کاریکاتورگفت: کاریکاتور به جهت نگاه طنز و انتقاد با رخدادها و اتفاقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیکی دارد و می تواند نقش تاثیرگذاری ايفا کند. به همين سبب ضرورت دارد که فضا برای فعاليت بیشتر کاریکاتور به ویژه درعرصه مطبوعات که از پایگاه های اصلی کاریکاتورمحسوب مي شود فراهم گردد. نمایشگاهها و جشنوارهها بسترهای مناسبي هستند که قادرند در اشاعه وترويج آثارهنري به ویژه کاریکاتور بيش از پيش موثر باشند.
امیرنیا با اشاره به جایگاه کاریکاتور ایران در سطح جهانی عنوان کرد: کاریکاتور ایران جایگاه مهمی در عرصه بین المللی دارد و مسیر رشد و توسعه را در کشور ما طی میکند، حضور قابل توجه زنان کاریکاتوریست، نمونهای ست که بیانگر رشد و توسعه کاریکاتوردر اين سرزمين هنرخيزاست. دوسالانه کاریکاتور، به عنوان مهمترین رویداد هنری در عرصه کاریکاتور کشور بستری را فراهم میکند تا بخشی از ظرفیت و توانمندی هنرمندان کاریکاتور ما ارائه شود و به اين هنرپویایی بخشد.
امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی در كنارجمع آوري آثار از سراسر گيتي براي ارزيابي هنر كاريكاتور در جهان و ايران در قالب برگزاري نمايشگاه نسبت به برگزاري وركشاپ به بررسي نقاط قوت وضعف خود بپردازيم و تقویم مشخص و ثابت دوسالانه های تجسمی را تدوین و ارائه کنیم تا دوسالانه ها از تاخیر زمانی آسیب نبیند و با قوت و کیفیت عالی شاهد برگزاری آنها باشیم.
امیرنیا در ادامه افزود: خوشبختانه دراین دوره عليرغم مشكلات استانهاي کهگیلویه و بویراحمد و میزبان دوسالانه بودند و امیدواریم ما در دوره هاي بعدي شاهد رشد وپيشرفت اين هنر در همه استانها باشيم.
مدیر کل هنرهای تجسمی در پايان سخنان خود ازهمراهی خانه کاریکاتور ایران، داوران و هنرمندان کاریکاتوریست، قدردانی کرد.
در ادامه این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران با اشاره به تأخیر دوسالانه گفت: دهمين دوسالانه بين المللي کاريکاتور تهران گرچه با تاخير برگزار شد، اما با توجه به جايگاه ارزنده اين جشنواره در دنيا تلاش شد تا عليرغم از دست دادن زمان، کيفيت ارائه آن لطمه نبيند. اين دوسالانه در حال حاضر يکي از معتبرترين رويدادهاي هنري ايران و جهان محسوب مي شود و بعد از دو دهه برگزاري آن، به خوبي شناخته و سبب تعامل هنرمندان با هنرمندان دنیا شدهاست.
دبیر دوسالانه دهم در ادامه سخنانش با ارائه گزارشی از دوسالانه گفت: در اين دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان و 3200 اثر بوديم، که سهم هنرمندان ايراني در اين بين 1726 اثر از 484 نفر بود، در عين حال حضور پر تعداد هنرمندان کشورهاي مختلف در اين دوره حائز اهميت است، ترکيه با 56 هنرمند، برزيل با 46 هنرمند و اندونزي با 43 هنرمند بيشترين تعداد هنرمندان را بعد از ايران داشتند.با نگاهي اجمالي به آمار اين دوسالانه در مي يابيم که اين دوسالانه تا چه حد در رشد و گسترش کاريکاتور در ايران نقش داشته است، به عنوان مثال در اولين دوسالانه کاريکاتور تهران تعداد شرکت کنندگان ایرانی111 نفربا130 اثربود، وشرکت کنندگان خارجی 231نفربا1140 اثر از 43 کشور دنيا را شامل مي شدند. اين در حالي است که بدانيم در حال حاضر سهم هنرمندان ايراني از جوايز معنبر جهاني به طور متوسط دو جايزه در هر هفته است.
دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران افزود: دوسالانه کاريکاتور تهران در دهمين دوره در پنج بخش برگزار شد. علت اضافه شدن طراحي کاراکتر با موضوع گربه ايراني ميان رشته اي ، توجه به هنرمندان عرصه انيميشن، کميک استريپ و بازي هاي رايانه اي بود که در جشنوارههايي نظير پويانمايي يا تصويرسازي از آنها غفلت شده است. دربخش موضوعي عنوان «خرافه پرستي» براي اولين بار در جهان کاريکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکري در اين بخش آن را نسبت به دوره هاي پيشين متمايز ميکرد، مردم نقاط مختلف دنيا باورهاي خرافي يا ضد آن را در مضاميني مشترک قبول دارند، موضوعات خرافي همچون «رد نشدن از زیر نردبام»، «اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه»، «اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهاي ديگري همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بد شانسی و یا کف بینی، فالگیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.
دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در پایان سخنانش با اشاره به جایگاه جهانی کاریکاتور گفت: هنر کاريکاتور امروزه به عنوان رسانه اي تقريبا بي رقيب از انواع هنرهاي تجسمي با بيش از 150 مسابقه سالانه و دوسالانه در جهان مطرح است، نقش پيام رسان اين رسانه تصويري بي کلام، توانسته است معاني ژرف و مفاهيم گسترده اي را در نقوش طنزآميز در معرض ديد انسان معاصر قرار دهد. در اين مسیر توجه جدي به اين پديده در قالب دوسالانه بين المللي کاريکاتور تهران بسيار مهم و ارزنده است.