جریانی خارج از مرزها تمایلی به «عصر مهدویت» ندارد
اکبر حُر در گفتگو با هنرنیوز:
جریانی خارج از مرزها تمایلی به «عصر مهدویت» ندارد
یک کارشناس مسائل سینمایی گفت: با توجه به اینکه مضامین انتظار و مهدویت یک موضوع آخر الزمانی متعلق به مسلمانان و شیعیان است لذا جریانی خارج از مرزها درصد است تا اینگونه فیلم ها ساخته نشوند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
اکبر حُر کارگردان سینما و کارشناس مسائل سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فقدان فیلم هایی تاثیرگذار در عرصه انتظار و مهدویت افزود: یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی این بوده که انقلاب بتواند با ساخت فیلم های فاخر در مناسبت های مختلف و از جمله «عصر مهدویت» به اندازه کافی فعال باشد اما متاسفانه فیلمسازان ما در این زمینه کم کاری کردند. البته باید این را هم درنظر داشت که شان سینمایی که بتواند به مضوع مهدویت و انتظار بپردازد شان بسیار بلندی است.
وی اضافه کرد: فیلمسازانی که تمایل به ساخت فیلمی با مضامین مهدیت و انتظار را دارند می بایست افق نگاهشان بسیار بلند و گسترده باشد و ازسواد و دانش خوبی برخوردار باشند ضمن اینکه باید آشنایی کاملی هم به معارف اسلامی داشته باشند به گونه ای که بتوانند داستان های مربوط به عصر انتظار را به درستی وارد عرصه سینما بکنند.
حُر ادامه داد: توانمندی و بضاعت کارگردان در ساخت چنین مضامین یکی دیگر از شروط ورود به این عرصه ها است چرا که هر فیلمسازی به صرف اینکه علاقه به چنین مضامینی دارد نمی تواند به این حوزه ورود شود چرا که فقط سبب تخریب چنین مضامینی خواهد شد.
کارگردان فیلم سینمایی « شمارش معکوس » با اشاره به روند فیلمسازی از بعد از انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه سینمای ما در روندی که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طی کرده است نتوانسته است به درستی به سمت پیشرفت و به سمت دست یابی به سینمای ارزشی گام بردارد و در این زمینه افول کرده است و تنها به سطحی از سینمای روزمرگی که مطلوب برخی از مخاطبین ، کارگردانان و تهیه کنندگان بوده رسیده و به نوعی از مساله اصلی غافل شده است. اما از سوی دیگر باید اشاره کرد که شاید رسیدن به این روند، خواست و هدف کسانی از خارج از کشور هم بوده که سینمای ایران به سمت ساخت فیلم های انتظار و مهدویت و آخر الزمانی حرکت نکرده است.یکی از نمونه های چنین هدفی را می توان در نگاه رادیوهای بیگانه بویژه رادیو فارسی زبان صدای امریکا پیدا کرد.من به یاد دارم که گوینده این رادیو درسال ۱۳۶۷ با خوشحالی اعلام کرد که « ما خیلی خرسندیم که توانستیم از ورود سپاه و نیروهای فرهنگی خمینی به عرصه سینما و دیگر هنرها جلوگیری کنیم.» با توجه به صدها نمونه از این اظهار نظرها از سوی رسانه های خارجی می توان به این جمع بندی رسید که قصد و غرضی در کار بوده تا سینماگران ایرانی به سمت موضوعی مثل انتظار گام برندارند.
این کارشناس مسایل سینمایی اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع مهدویت به آینده جامعه بشریت برمی گردد. بنابراین فیلمسازی که به موضوع انتظار می پردازد باید اشراف کاملی نسبت به حال و روز جهان داشته باشد و آشنا به تاریخ ملت ها، کشورها و همچنین شناخت کاملی از افق های مطلوبی که جهان اسلام می تواند در عصر آینده مهدوی ایجاد کند داشته باشد.
اکبر حُر یاد آور شد: چون موضوع و محور مهدویت از معارف ناب و قرآن سرچشمه می گیرد لذا باید مضامین فیلم هایی که با موضوع انتظار ساخته می شوند منطبق و برگرفته از نگاه قرآنی باشند. بنابراین هنگامی که ما از منظر قرآنی به بحث انتظار نگاه می کنیم به جای «آینده شناسی» که بیشتر خارجی ها بر روی آن تاکید دارند ما بحث «عاقبت شناسی» را داریم که در قرآن هم فراوان به آن اشاره شده است و به این معنا است که عاقبت و سرانجام جهان متعلق به متقین خواهد بود.
به گفته این کارشناس مسائل سینمایی ، موضوع مهدویت و انتظار؛ پشتوانه معنوی و قرآنی دارد و فیلسمازانی که تمایل به ساخت چنین فیلم هایی را دارند باید علاوه بر داشتن دانش گسترده از توانمندی های لازم هم در این عرصه برخوردار باشند تا بتوانند با موفقیت به داستان پردازی در این زمینه بپردازند.
اکبرحُر تاکید کرد: معتقدم در شرایط امروز سینمای ما و امکانات حال حاضر سینما، شاید فضاهایی مثل پویا نمایی ، انیمیشن و تخیلی بهتر می تواند دورنمای عاقبت شناسی، آینده جهان و بحث انتظار را به تصویر بکشاند تا بعدا بتوان در طی مسیر، فرازهایی از داستان مهدویت را در سینمای رئالیستی تجربه کرد.
کد خبر: 72589
Share/Save/Bookmark