دبیران جشنواره نباید به سرعت تغییر کنند
داوود کیانیان در گفتگو با هنرنیوز:
دبیران جشنواره نباید به سرعت تغییر کنند
داوود کیانیان گفت: یکی دیگر مواردی که باید به آن دقت داشت این است که دبیر یک جشنواره بداند برای چند سال متوالی مسئولین جشنواره را بر عهده دارد تا بتواند برای کارش برنامه ریزی داشته باشد. این گونه که هر سال با تغییرات دبیر جشنواره‌ها از سوی مسئولین مواجه هستیم نمی‌توان شاهد تحول خوبی باشیم.
 
تاريخ : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶
داوود کیانیان در گفتگو با خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز در ارتباط با تئا‌تر کودک و نوجوان و کمبود‌ها در این بخش گفت: خیلی بیش از این‌ها باید به تئا‌تر کودک و نوجوان توجه شود متاسفانه در بخش‌های زیادی ضعف داریم بگذارید مثالی بزنم کل مثلاً در همین چند ماه پیش نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و بسیاری از رسانه‌ها در آنجا به رسانه‌ای کردن اهداف خود می‌پرداختند و بسیار هیجان انگیز بود اما متاسفانه در بخش کودک و نوجوان خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتاد در صورتی که ما پتانسیل این را داریم که از کودکان و نوجوانان برای حضور در این قبیل مکان‌ها استفاده کنیم و ارتباط خوبی را به وجود بیاوریم هم کودکان با این روش مورد توجه قرار می‌گیرند و هم ما آن تربیتی را که انتظار داریم، می‌توانیم از طریق رسانه‌ها بهتر به آن‌ها انتقال دهیم. چرا باید در نمایشگاه مطبوعات بخش کودک و نوجوانان غریبانه برگزار می‌شد و هیچ اعتنایی به ان نشود؟! برای این رفتار باید دلیلی داشت که تا آن را نیابیم نمی‌توانیم به آن بخش رسیدگی کنیم و ایرادمان را برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: بدون شک جشنواره یکی از فاکتور‌های بسیار مهم برای دیده شدن مواردی است که ما در نظر داریم البته باید تلاش کرد تا آنچه ررد نظر داریم با یک سیاست گذاری درست پیش ببریم. جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در همدان تنها جشنواره‌ای است که صرفاً دغدغه کودکان را مطرح می‌کند. باید از این گونه فضا‌ها به نحو احسن استفاده کنیم و فرهنگ دلخواه خودمان را به آن‌ها انتقال دهیم. در نتیجه جشنواه‌ها حتی می‌توانند در تربیت نسل آینده موثر باشند. یکی از ضعف‌های ما در بخش تئا‌تر کودک و نوجوان بحث مدیریت در این بخش است. مدیرانی که در این عرصه پست و مقامی می‌گیرند باید با شناخت و مشاوره از افراد با تجربه و متخصص برنامه بلند مدت و علمی ارائه دهند. مثلاً در جشنواره کودک همدان در سال جاری بخش با عنوان بنیاد نمایش کودک که پژوهش گران آن را راه اندازی کردند افتتاح شد. ما به این گونه نهاد‌ها بسیار نیاز داریم.

کیانیان با توجخ به نزدیکی جشنواره تئا‌تر فجر و همچنین دبیری این قبیل جشنواره و نکاتی که بایددر آن رعایت شود گفت: دبیر بودن یک جشنواره، یک مسئله است که به راحتی می‌توان آن را نقد کرد اما امکاناتی که در اختیار آن دبیر قرار دارد مسئله دیگری است که منتقد نباید از آن غافل شود. دبیر جشنواره باید پرشور و علاقه‌مند و خلاق باشد تا با دلسوزی برای جشنواره کار کند. اگر بودجه جشنواره کم باشد و دبیر جشنواره برای تامین آنچه که از بیرون از وی انتظار دارند مجبور به پیدا کردن راه‌هایی برای جبران این کمبود مالی باشد در حقیقت بخشی از تمرکز خود را ااز دست داده است در نتیجه نباید انتظار کیفیت خوبی در برگزاری جشنواره را داشته باشیم. البته در شرایط کنونی چاره‌ای نیست باید مسئولین فرهنگی به حال بودجه تئا‌تر فکری کنند تا هنرمنان از این شرایط سخت فاصله بگیرند به نظظرر اگر مسئولی اهمیت این هنر و میزان تاثیر گذاری آن را درک کند حتماً برای کمک به تئا‌تر و مخصوصاً بخش کودک و نوجوان گام بزرگی بر می‌دارد.

او این گونه ادامه داد: یکی دیگر از سائلی که باعث شده در طی این چند سال اتفاقات خوبی را در تئا‌تر شاباشیم اختیار ندشتن برخی مدیران در حوزه کاری ششان است به نظرم یک مدیر باید بسیار آگاهانه و درست در مسیر که نسبت به آن مسئولیت دارد گام بردارد مدیری که از خود اختیار تصمیم گیری نداشته باشد نمی‌تواند آنچه را که در نظر دارد به نتیجه برساند. مدیر نباید محدود باشد بلکه باید آزادانه در راستای موازینی ه برای همه دیگر مشخص است تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نباید مدام در حال تغییر دبیران جشنواره‌ها باشیم گفت: یکی دیگر مواردی که باید به آن دقت داشت این است که دبیر یک جشنواره بداند برای چند سال متوالی مسئولین جشنواره را بر عهده دارد تا بتواند برای کارش برنامه ریزی داشته باشد. این گونه که هر سال با تغییرات دبیر از سوی مسئولین مواجه هستیم نمی‌توان شاهد تحول در جشنواره باشیم در این شرایط فقط هر سال نظاره گر سلیقه مدیران و دبیران جشنواره‌ها هستیم که با رفتنشان سلیقه‌‌هایشان نیز از بین می‌رود در صورتی که به تغییرات بنیادین و با برنامه طولانی مدت نیاز داریم. در چنین شرایطی باید بگویم که «آش‌‌ همان آش است و کاسه‌‌ همان کاسه».

کیانیان در پایان خاطر نشان کرد: یکی از افرادی که می‌تواند به این وضعیت در تئا‌تر سر و سامان دهد معونت هنری و مدیر مرکز هنرهای نمایشی است باید از آن‌ها بیش از دبیران جشنواره انتظار داشت چرا که سیاست‌های کلی و اصولی باید در مراتب بالا‌تر تصمیم گیری شود در سطوح پایین افراد بیشتر اجرا کننده هستند.
کد خبر: 73209
Share/Save/Bookmark