كلاهداري: «پاياننامه» تولد دوباره ژانر سياسي است
تاريخ : يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۹
كارگردان فيلم سينمايي «پايان نامه» با اشاره به اينكه يكي از سختترين پروژههاي سينمايي سال را كارگرداني كرده است گفت: پاياننامه يكي از فيلمهاي سخت جشنواره امسال است و فيلم يك ژانر جديد را وارد سينماي ايران كرده است كه ميتوان گفت تولد دوباره ژانر سياسي است.
به گزارش هنرنیوز،حامد كلاهداري در گفتوگو با فارس در خصوص حضور فيلمش در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره بيست و نهم فيلم فجر و ارزيابيش در اين دوره جشنواره گفت: به اعتقاد من همانطور كه انرژي زيادي قبل از جشنواره ديده ميشود در ايام برگزاري جشنواره نيز اتفاقات بسيار خوبي رخ خواهد داد و شاهد يكي از متفاوتترين دورههاي جشنواره فيلم فجر خواهيم بود.
وي ادامه داد: تا به امروز اين گونه بوده است كه تعداد محدودي همواره فيلمي ساختهاند اما امروز همين افراد اينكه پاي افراد ديگري نيز به سينما باز شده است و آدمهاي جديدي وارد اين عرصه شدهاند شاكي هستند اما با توجه به ريلگذاري جديد بيش از 90 فيلم به دفتر جشنواره ارائه شده است كه اتفاق بسيار خوبي به حساب ميآيد و تقريبا از همه نسلها براي جشنواره امسال فيلم حضور دارد.
كلاهداري حضور كارگردانان جوان سينما در جشنواره بيست و نهم نقطه قوت اين دوره از جشنواره دانست و اظهار داشت: فيلمسازان جواني در جشنواره امسال فيلم دارند و حتي نسبت به سال گذشته نيز حضور فيلمسازان بزرگ پررنگتر شده است كه اين موضوع در گستردهتر شدن دايره حضور فيلمسازان در جشنواره موثر خواهد بود و قطعا به نفع سينماي ايران تمام خواهد شد.
كارگردان فيلم سينمايي «پاياننامه» با اشاره به اينكه اين يكي از سختترين پروژههاي سينمايي سال را كارگرداني كرده است گفت: پاياننامه يكي از فيلمهاي سخت جشنواره امسال است و فيلم يك ژانر جديد را وارد سينماي ايران كرده است كه ميتوان گفت تولد دوباره ژانر سياسي است و در واقع وعده معاونت سينمايي درباره ساخت دوباره فيلمهاي سياسي برآورده شده است.
وي تصريح كرد: پاياننامه به دليل برخي از موارد بسيار حاشيهايي شده است و برخي حتي نميخواستند فيلم ساخته شود اما از آنجا كه دست خدا پيش اين فيلم بود تمامي حواشي به نفع فيلم تمام شد.
اين كارگردان جوان سينمايي ايران در ادامه با اشاره به اينكه به موفقيت اين فيلم در جشنواره بسيار اميدوار است گفت: من به موفقيت فيلم بسيار اميدوارم چرا كه حاصل فيلم 80 شب كار در سرما و شرايط بسيار سخت بود و اعتقاد دارم با وجود اين شرايط فيلم خوبي شده است و مردم با خيلي از مواردي كه در فيلم مطرح ميشود موافق هستند اما شايد حال يكسري از آدمها را بد كنند.
كلاهداري تأكيد كرد: «پاياننامه» فيلم بسيار صريحي است و در عين اينكه فيلمي كاملا اجتماعي است شايد صريحترين فيلم سياسي تاريخي سينمايي ايران به حساب بيايد.
كارگردان فيلم سينماي «پاياننامه» در ادامه اين گفتوگو در خصوص اينكه پيشبيني دريافت چه جايزههايي را از جشنواره فيلم فجر ميكند به فارس گفت: من فيلمهاي ديگر را نديدم انچه كه من از فيلم خودم متصورم اين است كه بازي بهاره افشاري در نقش بازيگر اول فيلم بسيار خوب است و حامد كميلي نيز نقشش خوب از آب درآمده و در كنار اين دو نويسندگي كار نيز خوب بوده است و هادي كلاهداري با توجه به اينكه اولين فيلمنامه خود را نوشته است اما كار محكمي را انجام داده است و در مورد كارگرداني بهترين فيلم نيز قطعا بايد مخاطبان و منتقدان جشنواره نظر بدهند.
وي همچنين در خصوص شيرينترين جايزهاي كه پاياننامه ميتواند از جشنواره به دست بياورد گفت: من به دليل اينكه بازيگرم «بهاره افشاري» براي اين فيلم زحمت بسيار زيادي كشيد و 80 شب در سرماي شديد تهران صحنههاي حسي را بسيار خوب از آب درآورد شيرينترين جايزه فيلم به عنوان كارگردان و تهيهكننده اين فيلم براي من دريافت سيمرغ بهترين بازيگر از سوي بهاره افشاري است.
تهيهكننده و كارگردان پاياننامه در خاتمه با اشاره به سكانس پيشنهادي خود گفت: سكانس داريوش ارجمند در فيلم بسيار درخشان است و حرفهاي بسيار مهمي در آن زده ميشود و به طور كلي فصل خانه دكتر را در «پاياننامه» كه نقشش را داريوش ارجمند بازي ميكند يكي از نقاط درخشان فيلم ميداند.