سعید سعدی تهیه کننده سینما درگفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهار داشت: متاسفانه طی این سالها کارهای تلویزیون به سمت سطحی نگری رفته و به نوعی تلویزیون به ساخت آثار دم دستی رو آورده است که این باعث قهر مخاطب شده و مخاطب بی توجه به برنامه داخلی به سمت دلمشغولی های دیگر مثل ماهواره یا اینترنت رفته است.
وی افزود: اصولا سریالها و فیلمهای تلویزیون یا سینما مخاطبان ثابتی دارند و به صورت جدی پیگیر این گونه آثار هستند به خوبی فرق بین اثر فاخر یا اثری سطحی را می دانند. اگر مجموعه تلویزیونی یا فیلم سینمایی در ساختار خود به شکل سطحی نگرانه پرداخت شده باشد مخاطب با هوش سریع متوجه شده و دیگر پیگیر قسمتهای دیگر نمی شود. وقتی مخاطب چند قسمت یک سریال را نگاه می کند و می بیند از همان ابتدا با اثری سهل نگارانه روبه رو است دیگر اشتیاقی به دیدن ادامه فیلم یا سریال از خودش نشان نمی دهد و بالافاصله تلویزیون را خاموش کرده و یا اگر فیلم سینمایی باشد سالن سینما را ترک می کند.
سعدی ادامه داد: متاسفانه ساخت برخی از تله فیلمهای بی کیفیت در تلویزیون باعث بی توجهی مخاطب به سریالها و فیلمهای سینمایی هم شده است. برخی از دوستان در ساخت آثار برای تلویزیون یا سینما دقت لازم را ندارند و به شکل ضعیفی کار می کنند و از این نکته غافل هستند که مخاطب امروز سینما و یا تلویزیون نسبت به گذشته با هوش تر شده و به راحتی گول نمی خورد و
” رسانه ملی باید موانع و مشکلات ساخت آثار فاخز را بر طرف کند و روی فیلمنامه های فاخز و ایرانی سرمایه گذاری کند و از ساخت آثار سفارشی یک بار مصرف پرهیز کند. “
نمی توان هر اثری به عنوان یک اثر فاخر وملی به او غالب کرد.
این تهیه کننده سینما اضافه کرد:به نظرم باید در ساخت برخی از تله فیلم ها وسریالها تلویزیون یک بازنگری اساسی انجام دهد. چرا که تلویزیون به عنوان رسانه ای ملی وظیفه تولید آثار جذاب، ملی، فاخر و تاریخی را دارد و باید الویتهای ساخت این گونه آثار مشخص شود و از زندگی شخصیتهای تاریخی، ادبی و اسلامی کشورمان به شکل خوب و جذاب مجموعه های تلویزیونی، تله و فیلم سینمایی ساخته شود تا نسل جوان با داشته های کشورمان آشنا شوند.
وی تصریح کرد: رسانه ملی باید موانع و مشکلات ساخت آثار فاخر را بر طرف کند و روی فیلمنامه های فاخز و ایرانی سرمایه گذاری کند و از ساخت آثار سفارشی یک بار مصرف پرهیز کند. از طرفی تلویزیون می تواند با ساخت آثار مناسبتی در راه آشنایی مردم با زندگی ائمه اطهار و امامان قدمهای مثبتی بردارد. به عنوان مثال مجموعه تلویزیونی «امام علی (ع)» ساخته کارگردان اندیشمند کشورمان آقای داوود میرباقری و یا سایر کارها که هر کدام به خوبی از سوی مخاطبان با استقبال موجه شده و هنوز هم بعد از سالها در خاطره مردم باقی مانده اند یا ساخت سریال از زندگی بزرگان و اندیشمندان کشورمان مثل سریال «دکتر قریب» ساخته «کیانوش عیاری» می تواند به نسل جوان کشورمان برای آشنایی با فرهنگ و هویتمان کمک شایانی کند و باعث شود که دیگر مخاطب ما به جای دیدن این گونه آثار به شبکه های ماهواره ای پناه نبرد. چرا که هدف این گونه شبکه های فارسی زبان ماهواره ای فقط فقط تحریف، تخریب و آسیب زدن به فرهنگ و هویت کشورمان است.
سعدی خاطرنشان کرد: نکته ای که می توان به خوبی به آن اشاره کرد این است که آثار ساخت فاخرنسبت به دیگر فیلمها یا سریالهای تلویزیونی تفاوت آشکاری دارند در مرحله اول این گونه آثار بودجه وسرمایه گذاری بیشتری را نسبت به دیگرآثاری که قصه وداستان معاصرتری دارند را می طلبد. در مرحله دوم نیاز به تحقیق وپژوهش بیشتری دارد ودر مرجله بعد آدمهایی حرفه ای را در بخش فنی ، کارگردانی ، فیلمنامه نویسی و کارگردانی می خواهد ومدت تصویربرداری و مراحل
” ساخت سریال از زندگی بزرگان و اندیشمندان کشورمان مثل سریال «دکتر قریب» ساخته «کیانوش عیاری» می تواند به نسل جوان کشورمان برای آشنایی با فرهنگ و هویتمان کمک شایانی کند و باعث شود که دیگر مخاطب ما به جای دیدن این گونه آثار به شبکه های ماهواره ای پناه نبرد. “
فنی آن هم نسبت به دیگر آثار معاصر طولانی تر است.
وی ابرازداشت:تلویزیون به نظرم نباید ناپخته در خصوص ساخت آثار فاخر و تاریخی عمل کند و باید در حین ساخت و مراحل فنی این گونه آثار را به لحاظ کمی و کیفی کنترل کند. تا مسائل بی ربط و به درد نخور باعث نشود که احیانا نویسنده و یا کارگردان به بی راهه بروند و نتیجه کار اثری شلخته ، بی کیفیت و آشفته باشد و هم بودجه اثر بی خود بی جهت نابود شود و هم این که مخاطب نسبت به اثر دلزده شود و تمام باورهایش سیر سوال رود.
تهیه کنند فیلم روزهای زندگی یادآورشد: متاسفانه در برخی از موارد تلویزیون اجبار دارد که فلان بازیگرباید دراثر تاریخی یا فاخر بازی داشته باشد چون این نگرانی را دارد که اگر بازیگر شناخته شده در اثرش بازی نداشته باشد مخاطب به دیدن کار راغب نمی شود ودر صورتی که به نظر من اگر یک مجموعه تلویزیونی ، تله فیلم ویا فیلم سینمایی فیلمنامه درست وحسابی داشته باشد و کارگردان با تجربه آن را بسازد حتی با وجود بازیگران گمنام هم می تواند مخاطب داشته باشد.
وی بااشاره به اینکه برخی ها تهیه کننده را هم مقصر بی کیفیتی برخی آثار فاخر می دانند ابرازداشت: متاسفانه برخی ها کم لطفی می کنند وفکر می کنند که تهیه کنندگان پول بیشتری از تلویزیون و یا فلان ارگان دولتی می گیرند و بیشتر آن را برای خودشان بر می دارند وچون بودجه کم می شود در نتیجه حاصل کار اثری سطحی وضغیف می شود درصورتی که این گونه نیست . تهیه کننده هم دستمزد مشخصی دارد ونمی تواند بیشتر برای خودش پول بردارد و این تفکر از اساس غلط است وچون تهیه کنندگان در برخی کارها از جیب خودشان خرج می کنند تا سریال ویا فیلمی که می سازند با کیفیت باشد و هیچ تهیه کننده ای پرونده کاری خود را به خاطر پول بیشتر زیر سئوال نمی برد.
سعدی یادآورشد: برخی از آثار فاخر سفارشی هستند و به تهیه کننده ناچار است اثر را جمع وجو کند. به عنوان مثال سال گذشته فیلم تاریخی سینمایی «اینجا شهر دیگری است» به تهیه کنندگی من ساخته شد که در واقع سرمایه گذار اصلی کار بنیاد سینمایی فارابی بود و موقعه ای من به عنوان تهیه کننده فیلم انتخاب شدم که همه عوامل کار انتخاب شده بودند و حتی کار به چند تهیه کننده هم پیشنهاد داده شده بود آنها به دلایل مختلف قبول نکرده بودند. در نتیجه بودجه کار هم تصویب وبسته شده بود و من اطلاع دادم که با این بودجه شاید نتیجه کار مطلوب نشود اما قبول نکردند و کار ساخته شد.
وی در پایان گفت: یک مجموعه تلویزیونی یا فیلم سینمایی فاخر چندین میلیارد تومان پول می خواهد تا حاصل کار اثری خوب جذاب باشد و هرچقدر به دنبال کیفیت بالا باشیم بودجه بیشتری هم کار نیازدارد.