اين آهنگساز در رابطه با همزمان شدن اجراي اركستر آكادميك تهران با اجراي اركستر سمفونيك تهران گفت: اجراي اركستر سمفونيك تهران به سبك كلاسيك و اجراي ما به سبك پاپ و سنتي بود بنابراين هر كدام از كنسرتها مخاطبان خاص خود را داشتند اما فكر ميكنم ، مسئولان نبايد عجولانه اجرايي براي اركستر سمفونيك تهران دست و پا ميكردند.
سالمي در عين حال گفت: البته بنده علاقه بسياري به شهرداد روحاني دارم و اگر كنسرتش با اجراي خود ما همزمان نبود، قطعا به اجراي او مي رفتم اما اين دومين بار است كه دفتر موسيقي از نام اجراي من سوء استفاده مي كند.
وي ادامه داد: عنوان «كنسرت بزرگ خليج فارس» براي اركستر ما بود، اما نميدانم براي چه اركستر سمفونيك هم در پيامكهاي تبليغاتي خود دقيقا از همين نام استفاده ميكرد.
رهبر اركستر آكادميك تهران يادآور شد: دو سال پيش هم دقيقا همين اتفاق رخ داد، يعني زماني كه قرار بود اركستر، اجرايي را براي بزرگداشت استاد حسين دهلوي برگزار كند، دفتر موسيقي به سرعت برنامهاي گذاشت و در همان تاريخ بزرگداشتي را براي استاد دهلوي ترتيب داد!
او اضافه كرد: گاهي آنها برنامهاي كه ما شش ماه بر روي فكر كرديم را تحت الشعاع قرار ميدهند. آقاي ميرزماني فردي بسيار محترم و شريف است و با ما همكاريهاي بسياري ميكنند اما چرا با چنين برنامههايي زحمات خود را هدر ميدهند.
سالمي اذعان كرد: به هر حال بايد بگويم شهرداد روحاني براي موسيقي ايران لازم است و بايد آنقدر امكانات داشته باشيم كه شهرداد روحاني هميشه در ايران بماند، اما زماني كه بنده قصد اجراي اركستر آكادميك تهران را داشتم از چند ماه قبل از دفتر موسيقي استعلام گرفتيم كه اگر قرار است شهرداد روحاني به ايران بيايد ما اجرايمان را لغو كنيم اما دفتر موسيقي به ما گفت، قرار نيست چنين اتفاقي بيفتد.
رهبر اركستر آكادميك تهران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اجراي چند شب گذشتهشان در برج ميلاد گفت: برخلاف زمان كمي كه براي اين كنسرت داشتيم اجراي ما بسيار قوي بود و خدا را سپاس كه نوازندگان از جان مايه گذاشتند.
سالمي با اظهار تاسف از برخيها حاشيهها گفت: از اين ناراحت هستم كه برخي به راحتي زحمت يك اركستر را زير سوال ميبرند. باز هم ميگويم بسيار خوشحال هستم كه اجرا آنقدر قوي بوده است كه بعضي مخاطبان فكر كردند به صورت پلي بك اجرا شده است.
اين رهبر اركستر خاطرنشان كرد: به هر حال من در اين كنسرت وظيفهام را انجام دادهام. وظيفهاي كه براي هنر مملكتم و خليج فارس به روي دوشم بود. بچههاي اركستر هم از جان مايه گذاشتند و اين شبها بسيار خسته شدند، اما متاسفانه با بعضي از حرفها خستگي بر تن آدم ميماند.
او ادامه داد: در اين رابطه بايد توضيح دهم، مانيتوري كه بالاي سن سالن همايشهاي برج ميلاد قرار دارد، همزمان با كنسرت كارگرداني «آنلاين» ميشود بنابراين چند ثانيه با حركات اركستر تاخير دارد.
سالمي تصريح كرد:موسيقي سنتي را به هيچ وجه نميتوان به صورت پلي بك اجرا كرد، چرا كه خواننده بايد تحريرها را رعايت كند و سرعت كم و زياد ميشود. همچنين ما براي قطعات پاپ نيز زماني براي ضبط نداشتيم كه بخواهيم به صورت پلي بك اجرا كنيم، ديگر اينكه براي چه بايد ۱۰۰ نفر نوازنده را براي يك اجراي پلي بك، دور خودم جمع كنم، اگر اينگونه بود كه تنها به ۲۰ نوازنده پول ميداديم.
رهبر اركستر آكادميك تهران در ادامه سخنانش با اشاره به اين كه بعضي گفتهاند، امين سالمي روي صحنه اجرا، از مسوولان موسيقي انتقاد كرده است، اظهار كرد: من شايد انتقادات زيادي به موسيقي كشور داشته باشم اما هيچ گاه انتقادات خود را روي صندلي اجرا بيان نميكنم. من شايد از عبارت ساز به دوشان هنر فروش استفاده كردهام اما آن را براي قشر خاصي گفتهام كه به جز بحث مالي به هيچ چيز ديگري اهميت نميدهند. من انتقادي نكردم بلكه خطاب به ديگران گفتم از نوازندگان اركستر ياد بگيرند كه بدون هيچ چشم داشت مالي براي خليج فارس نوازختند.
امين سالمي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر هم من در اين اجرا ضربهاي خوردم از قيمت بليتهاي اجرايم بود. چرا كه در چنين وضعيت اقتصادي نبايد بهاي بليط تا اين حد بالا باشد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اجراهاي آتي اركستر آكادميك تهران نيز بر مبناي موسيقي پاپ و سنتي خواهد بود، توضيح داد: دوست دارم كه مدتي با همين تركيب به روي صحنه بروم، چرا كه چيزهاي زيادي از اين تركيب ياد گرفتم، به خصوص حضور فيروز ويسان لو و بابك رياحي پور در اين اجراها برايم آموزنده بود. اگر اين اجرا برايم سود مالي نداشت اما آموخته خيلي خوبي بود.
اين هنرمند در پايان سخنانش از مسئولان برج ميلاد تهران قدرداني كرد و افزود: آنها بسيار با احترام با اعضاي گروه برخورد كردند و فكر ميكنم بيشتر از حد توانشان نيز ما را ياري كردند.